AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #1 Skrevet 18. juli 2022 Nå når det er sommer er det lettere å få øye på overvektige barn. Blir overrasket over hvor mange små barn ned til 4-5 årsalderen som er overvektige. Forstår det ikke. Har to barn selv , og de er aktive og normalvektige. Barn skal jo være i bevegelse hver dag. Hvor inaktive er disse barna egentlig? Eller hvor mye får de spise før foreldrene stopper dem. Anonymkode: 66bbc...6fb 7 4
Tone83 Skrevet 18. juli 2022 #2 Skrevet 18. juli 2022 Har du et spesielt barn du vil ha svar på , eller tror du at svaret er likt for de alle? 26 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #3 Skrevet 18. juli 2022 Jeg kan si at jeg har en 10 åring som er overvektige. Vi har vært i kontakt med barnelege og tatt massevis av blodprøver etc. Legen er fornøyd med det han spiser og alt er normalt der Han turner 2 ganger i uka og vi går så mye turer vi kan. Får bare goderi på lørdag og det er lite. Ikke cola el.... Han har holdt vektene sin i et år nå og vokst i lengden...så bare ikke se stygt på alle barn som er overvektige...mange de kan faktisk ha det vanskelig. Anonymkode: 72600...857 13 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #4 Skrevet 18. juli 2022 Jeg var umettelig da jeg var liten, jeg vet det var vanskelig for mamma og pappa å begrense matinntak, for jeg spiste jo bare vanlig mat. Broren min var tynn som en strek. Anonymkode: 6f298...7a1 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #5 Skrevet 18. juli 2022 Mange barn spiser ekstremt ofte. Anonymkode: 014c4...92e 6 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #6 Skrevet 18. juli 2022 Så bra at du fikk klaget på overvektige og fremhevet dine normalvektige. Anonymkode: a6648...d5e 33 1 11
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #7 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå når det er sommer er det lettere å få øye på overvektige barn. Blir overrasket over hvor mange små barn ned til 4-5 årsalderen som er overvektige. Forstår det ikke. Har to barn selv , og de er aktive og normalvektige. Barn skal jo være i bevegelse hver dag. Hvor inaktive er disse barna egentlig? Eller hvor mye får de spise før foreldrene stopper dem. Anonymkode: 66bbc...6fb Det er ikke rart. Barn idag får mye søppelmat og brus og andre søtsaker. Jeg er barn av 80-90-tallet, og alle var tynne og slanke og for det meste friske. Det var fordi de fleste av oss fikk kun godt, brus og potetgull på lørdagen, og kanskje is og dessert på søndag. Ellers var det vanlig med kake og desserter kun ved bursdag og andre sosiale sammenkomster. Jeg vet om en jente og en gutt i klassen min som var tykke og de spiste mye godt og brus i hverdagen, og spiste mye fet mat hjemme med lite grønsaker. Idag får man godt og brus og alle drittmat som man vil hele uka, og da er det mange som legger på seg. Ser på nevøene og niesene mine. De er alle slanke og får ikke tilgang på så mye søtt og fett. Selv om de sitter mye iro hjemme og spiller data, så er de friske og raske, og de er med på forskjellige fritidsaktiviteter kken ganger i uka. Anonymkode: 5f7fc...3f4 9 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #8 Skrevet 18. juli 2022 Tykke barn er stort sett like aktive som tynne. Anonymkode: cba01...7f2 11
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #9 Skrevet 18. juli 2022 Det skal lite overskudd til for overvekt. Ett menneske trenger egentlig ikke så mye mat. En ekstra brødskive, litt mer pasta til middag. Hadde overvektige skjønt hvor lite som skal til, og hvor lite man forbrenner av litt bevegelse, så hadde de skjønt hvorfor de veide for mye. Anonymkode: 24bfe...ac8 14 8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #10 Skrevet 18. juli 2022 Det er åpenbart kostholdet som er problemet der! Anonymkode: 7a624...a1c 8 9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #11 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nå når det er sommer er det lettere å få øye på overvektige barn. Blir overrasket over hvor mange små barn ned til 4-5 årsalderen som er overvektige. Forstår det ikke. Har to barn selv , og de er aktive og normalvektige. Barn skal jo være i bevegelse hver dag. Hvor inaktive er disse barna egentlig? Eller hvor mye får de spise før foreldrene stopper dem. Anonymkode: 66bbc...6fb De fleste barna er overvektige fordi de får usunn/mye mat og lite aktivitet. Dette er årsaken til de aller fleste, det er ytterst få som er overvektige pga sykdom eller såkalte «gener» som mange her påstår. Anonymkode: a823c...378 10 10
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #12 Skrevet 18. juli 2022 Når foreldrene sitter med ungene på McDonalds og hele familien bærer preg av for mye junk food, da handler det ikke om sykdom,men om feil kosthold og lite aktivitet. Og majoriteten av overvekt skyldes nettopp de to faktorene. At noen er overvektig pga sykdom eller medisiner, er helt riktig. Men det er mindretallet. Jeg synes også det er trist å se barn som på et tidlig stadium i livet blir påført fysiske hindringer som de i verste fall kan komme til å slite med resten av livet. Det er på grensen av omsorgssvikt, når regelrett feite foreldre legger til rette for at ungene skal bli like feite. Anonymkode: d5bff...6e7 19 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #13 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er åpenbart kostholdet som er problemet der! Anonymkode: 7a624...a1c Ja i de fleste tilfeller...men ikke alltid Anonymkode: 72600...857 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #14 Skrevet 18. juli 2022 Foreldre som ikke forstår elemtær kunnskap om kosthold. En kjent dame på Tik tok fyller opp skuffene med godteri støtt og stadig, og de koser seg alltid med noe godt. Ungene begynner dessverre å bære preg av dette. Anonymkode: 28748...006 8 3
Adrenalina1 Skrevet 18. juli 2022 #15 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Mange barn spiser ekstremt ofte. Anonymkode: 014c4...92e I tillegg til at de blir foret med drittmat som er kjapt å lage. Grenser til omsorgssvikt vil jeg si. 4 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #16 Skrevet 18. juli 2022 Jeg tviler på at alle overvektige barn jeg ser lider av sykdommer. Det er kosthold og nærings forståelsen til foreldrene som burde vært bedre. De kan tro de gjør mye riktig, men et lite menneske (selv om de vokser) trenger ofte ikke så mye mat som mange tror. Selvfølgelig skal barnet ernæringsmessig få alt en trenger for å være frisk, rask og ha god helse. Men kiloer sniker seg ofte på over tid. Meg f eks, jeg er 160 cm høy. Det er MYE større forskjell for meg å innta 200 kalorier over det jeg trenger, enn for en på 180 cm. Og disse barna er små. Det er så lite som skal til, for at de faktisk legger på seg. Ikke for å sammenligne barn med hunder, men på veterinær kontoret henger det en fin plakat. Der står noe alla at en ostebit = en cheeseburger for mennekser. Jeg forstår at det ikke kan sammenlignes med mennekser/barn, men det sier litt om hvor mye mer de få ekstra kaloriene faktisk betyr for en liten kropp. De har mye mindre slingringsmonn Jeg tror ikke det er lørdags godteriet som utgjør overvekt, det er den dagligdagse kosten. Litt for store posjoner og litt for dårlig lære om energitett mat Anonymkode: e34c8...f42 8 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #17 Skrevet 18. juli 2022 Adrenalina1 skrev (4 minutter siden): I tillegg til at de blir foret med drittmat som er kjapt å lage. Grenser til omsorgssvikt vil jeg si. Ja og at det ikke er grenser på hvor mye man blir servert. Så bilder av mine tantebarn på en fastfood restaurant med søsteren min, og det er ikke grenser for hvor mye pomfrittes de skal ha til den feite burgeren sin. Om man kan telle antall poteter som har blitt fritert på 2 hender, for barn som er under 7 år!??... 🥴 Jeg blir så satt ut, at jeg veit ikke hvor jeg skal gjøre av meg!!! Det er bare ingen logikk i det! Bare for dem med søppel liksom... Så får de godis når de kommer hjem så klart 🤢 Anonymkode: 7a624...a1c 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #18 Skrevet 18. juli 2022 I den grad genetikk har noe å si, handler det som regel at en del folk må være ekstra forsiktige med hva de spiser. Det nytter ikke å spise sukkertøy, søte kaker og is hver bidige dag slik jeg ser en del unger får lov til, begrunne det med at "barn skal ha mye mat", forsvare det med "litt gjør da ingen skade" - og så komme og skylde på genetikken for overvekten som gradvis kommer. Jeg synes det er fælt å se noen av barna i nabolaget, stadig med en bolle eller godtepose i hånda, stadig spisende, allerede overvektige. De har venner men strever med å henge med de andre barna i lek, de får rørt seg mindre, forbrenner mindre, legger på seg mer. Det er jo oppskrift på helseplager både i oppvekst og senere i livet om det ikke tas fatt i. Stakkars unger! Anonymkode: e5e27...d70 3 2
matsats Skrevet 18. juli 2022 #19 Skrevet 18. juli 2022 33 minutter siden, AnonymBruker said: Tykke barn er stort sett like aktive som tynne. Anonymkode: cba01...7f2 😂😂 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #20 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I den grad genetikk har noe å si, handler det som regel at en del folk må være ekstra forsiktige med hva de spiser. Det nytter ikke å spise sukkertøy, søte kaker og is hver bidige dag slik jeg ser en del unger får lov til, begrunne det med at "barn skal ha mye mat", forsvare det med "litt gjør da ingen skade" - og så komme og skylde på genetikken for overvekten som gradvis kommer. Jeg synes det er fælt å se noen av barna i nabolaget, stadig med en bolle eller godtepose i hånda, stadig spisende, allerede overvektige. De har venner men strever med å henge med de andre barna i lek, de får rørt seg mindre, forbrenner mindre, legger på seg mer. Det er jo oppskrift på helseplager både i oppvekst og senere i livet om det ikke tas fatt i. Stakkars unger! Anonymkode: e5e27...d70 Også har man de som kaller overvekten for helt normalt valpefett Anonymkode: e34c8...f42 6 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå