Gå til innhold

Kontroll av skattekort og skattetrekk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette noe Skatteetaten gjør ofte med ujevne mellomrom? Jeg har aldri fått skattekortet mitt kontrollert selv om jeg har hatt lavt forskuddstrekk osv. Tar de stikkprøver av tilfeldig utvalgte skattekort av og til? Og hva er grunnen til at de gjør det?

Anonymkode: 48f7e...346

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at de kontrollerer det?

Anonymkode: 9f9b1...348

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tror du at de kontrollerer det?

Anonymkode: 9f9b1...348

For fikk beskjed om at av og til var det kontroll og hvis man hadde lavt skattetrekk da så kunne de sette opp igjen trekket. Har lavt trekk dette året og betaler restskatten neste år, sparer opp pengene. Kunne i teorien bli straffet også, men snakket senere med ei på telefon på Skatteetaten og hun sa det var lov å sette ned skattetrekket og gjøre det på denne måten, og at eneste som skjedde var restskatt, ingen straff. Jaja. De sier forskjellige ting.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er dette noe Skatteetaten gjør ofte med ujevne mellomrom? Jeg har aldri fått skattekortet mitt kontrollert selv om jeg har hatt lavt forskuddstrekk osv. Tar de stikkprøver av tilfeldig utvalgte skattekort av og til? Og hva er grunnen til at de gjør det?

Nei, hva skulle grunnen til det være? Det er jo ikke ulovlig å trekke for lite skatt, du må jo betale det igjen etter skatteoppgjøret året etter.

Er du sikker på at du ikke mener at det er skattemeldingen som blir kontrollert?

AnonymBruker
Skrevet

Mulig det er skattemeldingen ja. Men jeg nevnte forskuddstrekket, og hun sa det kunne settes opp osv. og man skulle rett skatt til enhver tid. Men mulig jeg misforsto henne eller hun misforsto meg på en eller annen måte, for hun andre jeg snakket med sa hvertfall at det er null problem å velge å ha lavt skattetrekk så lenge man betaler restskatten man får.

Skrevet

Det var rart. Men du kan nok stole på hun du snakket med på telefon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For fikk beskjed om at av og til var det kontroll og hvis man hadde lavt skattetrekk da så kunne de sette opp igjen trekket. Har lavt trekk dette året og betaler restskatten neste år, sparer opp pengene. Kunne i teorien bli straffet også, men snakket senere med ei på telefon på Skatteetaten og hun sa det var lov å sette ned skattetrekket og gjøre det på denne måten, og at eneste som skjedde var restskatt, ingen straff. Jaja. De sier forskjellige ting.

Tror du har misforstått. Skatteunndragelse, altså det å aktivt gjøre tiltak for å ikke betale den skatten man skal, f eks å jobbe svart, er straffbart. Men å betale inn lite skatt igjennom året, for så å betale totalt det man skal som restskatt, er ikke straffbart.

Hva som egentlig er hensikten med å betale inn lite skatt med de lave rentene som er nå, forstår jeg derimot ikke.

Anonymkode: 517c2...4d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig det er skattemeldingen ja. Men jeg nevnte forskuddstrekket, og hun sa det kunne settes opp osv. og man skulle rett skatt til enhver tid. Men mulig jeg misforsto henne eller hun misforsto meg på en eller annen måte, for hun andre jeg snakket med sa hvertfall at det er null problem å velge å ha lavt skattetrekk så lenge man betaler restskatten man får.

Skattekortet du automatisk får tilsendt, baserer seg på skattemeldingen. Så det er mer aktuelt å kontrollere at man melder inn faktisk inntekt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tror du har misforstått. Skatteunndragelse, altså det å aktivt gjøre tiltak for å ikke betale den skatten man skal, f eks å jobbe svart, er straffbart. Men å betale inn lite skatt igjennom året, for så å betale totalt det man skal som restskatt, er ikke straffbart.

Hva som egentlig er hensikten med å betale inn lite skatt med de lave rentene som er nå, forstår jeg derimot ikke.

Ok. Når jeg betaler restskatten innen fristen, så har jeg fortsatt ekstra penger resten av året som jeg da kan bruke eller spare. Så jeg syns for min del at det er mer lønnsomt å gjøre det på denne måten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ok. Når jeg betaler restskatten innen fristen, så har jeg fortsatt ekstra penger resten av året som jeg da kan bruke eller spare. Så jeg syns for min del at det er mer lønnsomt å gjøre det på denne måten.

Det blir ikke lønnsomt hvis opplevelsen av "mer" penger igjennom året, gjør at du bruker mer enn du ellers ville gjort hvis du satt igjen med mindre utbetalt. Og skatten blir jo den samme. Så der sparer du ingenting.

Mistenker at de som velger å "spare" skatten til året etter, mer har en teoretisk "rikdom", enn en ekte.

Du kan jo for sammenligningens del ha riktig skattetrekk hele året neste år, og se hvilket år du forbruker mest på helt hverdagslige ting - det året du får mer utbetalt året igjennom, eller det året du får riktig utbetalt igjennom året.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det blir ikke lønnsomt hvis opplevelsen av "mer" penger igjennom året, gjør at du bruker mer enn du ellers ville gjort hvis du satt igjen med mindre utbetalt. Og skatten blir jo den samme. Så der sparer du ingenting.

Mistenker at de som velger å "spare" skatten til året etter, mer har en teoretisk "rikdom", enn en ekte.

Du kan jo for sammenligningens del ha riktig skattetrekk hele året neste år, og se hvilket år du forbruker mest på helt hverdagslige ting - det året du får mer utbetalt året igjennom, eller det året du får riktig utbetalt igjennom året.

Ok. Ja hver sin mening. Jeg foretrekker fortsatt å gjøre det sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

de sjekker ikke

Anonymkode: 0a3a8...914

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

de sjekker ikke

Ok. Men de kan i teorien gjøre det? Men sjansen er lik null omtrent?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, de sjekker ikke.

Har satt eget skattetrekk til 5% i flere år. Slapp av.

Anonymkode: 4ed36...1a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

de kan ja, men de gjør det ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skattekortet du automatisk får tilsendt, baserer seg på skattemeldingen. Så det er mer aktuelt å kontrollere at man melder inn faktisk inntekt.

Det stemmer ikke. Skattekortet baserer seg på innmeldte A-meldinger pr oktober, stipulert for et helt år med tilsvarende inntekt. 

Anonymkode: ddbe3...77d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, de sjekker ikke.

Har satt eget skattetrekk til 5% i flere år. Slapp av.

Anonymkode: 4ed36...1a5

Ok. Da skal jeg slappe av å ikke tenke på det.

Skrevet

Nei. Man blir ikke straffet for det. Har hun på Skatteetaten sagt det er lov så er det jo lov.

AnonymBruker
Skrevet

Flere som vet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...