Gjest KATTEVENN Skrevet 18. november 2005 #1 Skrevet 18. november 2005 Jeg har lagt merke til at den ene katten min drikker mer enn før, og at den har liten apetitt! Er det noen som vet noe om hvorfor? Bør jeg gå til veterinær? Takknemlig for svar!
Gjest Miloine Skrevet 18. november 2005 #2 Skrevet 18. november 2005 Katten din har problemer med nyrene! Gå til veterinær umidelbart! Det du sier er symptomer på NYRESVIKT. Dette er tegn på nyresvikt hos en katt: ØKT TØRSTE SMÅ MENGDER KONSENTRERT URIN REDUSERT APPETITT VEKTTAP DEPRESJON, APETI OG SVAKHET OPPKAST Symptomer på nyresvikt varierer, men økt tørste er det første varselsignalet!
Gjest KATTEVENN Skrevet 18. november 2005 #3 Skrevet 18. november 2005 Takk for kjemperaskt svar! Da ser jeg det ann, og tar evt. kontakt med dyrlegen!
Gjest Piper Skrevet 18. november 2005 #4 Skrevet 18. november 2005 Takk for kjemperaskt svar! Da ser jeg det ann, og tar evt. kontakt med dyrlegen! ← Du skal se det an? Er det ikke bedre å være føre var? Eller ønsker du å risikere livet på katten,f rodi du ville vente å se? Jo lengre tid du venter med å kontakte dyrelege, desto verre blir problemet. Du burde faktisk være hos dyrelegen allerede
Gjest Miloine Skrevet 18. november 2005 #5 Skrevet 18. november 2005 Nei, ikke se det ann.det er nok nyresvikt, og da går du som nevnt til dyrlegen umiddelbart! Ring en hvem som helst dyrlege, og du vil få samme svar som jeg ga deg! Ved en tidlig diagnostisering og behandling kan mye gjøres for å begrense sykdommens pregresjon!
Gjest KATTEVENN Skrevet 18. november 2005 #6 Skrevet 18. november 2005 Hei igjen! Takk, jeg ringte dyrlegen og skal dit i dag! Hun sa at det mest sannsynlig var nyresvikt, sånn som du sa! Håper det går bra
Gjest Miloine Skrevet 18. november 2005 #7 Skrevet 18. november 2005 Godt å høre at du skal til dyrlegen med katten din! Det som skjer er at katten din må ta urinprøver, blodprøver, kanskje ultralyd og eller røntgen! Det kan virke som på det du skrev inledningsvis at katten din er i et tidlig stadium med hensyn til Nyresvikt. Dersom katten din har flere av nevnte symptomer, kan det være nødvendig med kirurgisk inngrep. Katten din vil ihvertfall få en diett som den må følge! Dette får du vite mer om når du er hos dyrlegen. Det er derfor det er så viktig å dra til dyrlegen med en gang du har mistanke om at noe er galt! Noen typer raser er mer utsatt for nyresykdom enn andre!
Gjest kattepote Skrevet 18. november 2005 #8 Skrevet 18. november 2005 Noen typer raser er mer utsatt for nyresykdom enn andre! ← Hvilke da? Takk for nyttig info uansett!
Gjest Miloine Skrevet 18. november 2005 #9 Skrevet 18. november 2005 Abbysiner, Siameser, Main Coon, Burmeser er mest utsatt i følge statistikken etter hva jeg husker! Nyresvikt øker med alderen på katt, og dobbles i alderen 10 – 15 år!
minienthe Skrevet 23. november 2005 #11 Skrevet 23. november 2005 Abbysiner, Siameser, Main Coon, Burmeser er mest utsatt i følge statistikken etter hva jeg husker! Nyresvikt øker med alderen på katt, og dobbles i alderen 10 – 15 år! ← perser også visstnok. hva sa dyrlegen ?
Gjest Miloine Skrevet 23. november 2005 #12 Skrevet 23. november 2005 perser også visstnok. hva sa dyrlegen ? ← ok! Jeg lurer også på hvordan det gikk! Får håpe det gikk bra da
Gjest dyrevenn Skrevet 9. november 2009 #13 Skrevet 9. november 2009 Katten min har også nyresvikt...Hun har de fleste symptomene så... Hun var hos dyrlegen i dag og fikk spessialmat hun kunne spise. Er veldig redd hun ikke ovelever. Og hvis hun Har smerter og mjauer høyt må vi nok avlive henne
Lalle Skrevet 11. november 2009 #14 Skrevet 11. november 2009 Skal til vetrinæren med pusen her i huset. Han drikker og drikker han også. Pusen vår er bare 7 måneder. Og har snakket med vetrinæren.
Gjest puspus Skrevet 12. november 2009 #15 Skrevet 12. november 2009 Min nydelige pusekatt på 13 år fikk konstantert begynnende nyresvikt forleden. dette ble konstantert gjennom blodprøve. men hun var ikke langt på vei, men hun må nå gå på et spesial för som skal være lettere å fordøye og bedre for nyrene. og de sa at selv om hun har fått dette er det oppdaget i et tidlig stadium og hun kan leve i mange år til heldigvis!
Xtra_lilje Skrevet 12. november 2009 #16 Skrevet 12. november 2009 "gamlefar" fikk konstantert nedsatte nyrefunksjon for vel et år siden. han har nå spesial for og er i toppform, i en alder av 20.
Gjest Lunapus Skrevet 12. november 2009 #17 Skrevet 12. november 2009 Heisann! Flott at du får katten til veterinær. Til alle andre; dere kan i STOR grad forebygge nyresvikt hos katter. Gi alltid kastrerte/steriliserte ungkatter (under åtte år) for for steriliserte og kastrerte katter. Alle seriøse forprodusenter har dette (royal canin, specific, hills, eukanuba. Dette vil i første omgang hjelpe nyrene og urinveiene å unngå struvitt eller urinveisinfeksjon (spesielt på overvektige, kastrerte hannkatter...). Dersom katter er over åtte år, burde den uansett få for for eldre katter, som er spesiallaget til å støtte nyrefunksjonen "kidney support", ettersom det er et vanlig problem hos eldre katter å få problemer med nyreverdier. Det er selvsagt opp til katteeierne selv, men gir dere katten deres friskies eller annet lavkvalitetsfor (dette gjelder også middagsrester, det er altfor mye salt og mineraler for kattens nyrer), så ber dere om å få problemer med nyrer/urinveier med tiden. Det kan selvsagt skje til tross for riktig foring, men da har dere sannsynligvis utsatt nyresvikten med flere år.
Lalle Skrevet 15. november 2009 #18 Skrevet 15. november 2009 Katten vår er frisk Har vært hos vetrinær, her om dagen. Han er jo så ung, så godt å vite. Nå blir han kastret snart
Væren Skrevet 2. januar 2010 #19 Skrevet 2. januar 2010 Vår kjære katt, en 10 år gammel, kastrert hannkatt - halvt perser - har nettopp fått konstantert nyresvikt og har blitt gitt dårlige prognoser. Vi reagerte vel først da han begynte å skvette og tisse inne, selv om han nok hadde virket litt lat og sløv den siste tiden. Han har jo lenge vært en liten "sofapute", så dette var vel ikke latskapen som fikk klokkene til å ringe. Det ble veterinærbesøk i romjula, med full pakke. Blod- og urinprøver, ultralyd og røntgen. Siden han er halvt perser, er han i følge veterinæren veldig utsatt for cyster på nyrene. Og det hadde han flere av... Romjula har vært preget av vissheten om at vi ikke får beholde pusen vår særlig lenge. Det er fryktelig trist for oss alle. Nå har vi fått spesialfôr og noen medisiner som skal redusere noen stoffer i kroppen (som jeg ikke husker hva var...) Men dette kan bare støtte nyrefunksjonen til en viss grad; cystene er jo der - og her er det ingenting å gjøre. Fryktelig å se på når et kjært kjæledyr har det vondt! Lurer på hvor lenge vi skal la det gå, og når vi må vurdere å la ham "slippe"... Har avtale med dyrlegen om å ta nye prøver om et par måneder, så får vi se. Han har ingen kontroll, stakkars, og tisser helst der det er noe mykt å tisse på - og selv om han nettopp har vært ute. I går kom han inn fra snøen, og løp rett inn på badet og tisset på kosebuksa mi som lå på badegolvet... Stakkars liten!!! Hilsen en nedrulla matmor som er så fryktelig glad i pusen sin...
Gjest Gjest_snuppsi_* Skrevet 1. mars 2010 #20 Skrevet 1. mars 2010 Fikk Akkurat samme svar da jeg tok med min pus til legen. Han fikk spesial mat og en sterk antibiotika kur som eventuelt skulle fjerne urinveisinfeksjon, i og med urinen han luktet så vondt. Etter noen dager med kuren forsvant lukten, nå er det en uke siden han var ferdig med den 10 dagers kuren. Hørte han mjaue på meg i sted og han ville ut, satte han på doen hans siden han ikke skal være ute om natten og merket at hele doen hans luktet salmiakk, som om noen hadde tømt salmiakk i doen hans, så sterkt var det! Er det noen som vet hvorfor dette skjer nå?? Skal ringe legen og fortelle om forandringer 14 dager etter antibiotika kuren, men etter denne lukten lurer jeg på om jeg burde dra så raskt som mulig til legen med pusen min????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå