Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke for å kritisere de som er på aap. Jeg har selv vært på det og er det enda på deltid, men nå får jeg bare støtte for de ukene jeg ikke jobber over prosenten. De krever ikke at jeg deltar på noe de dagene jeg ikke er på jobb. Men snakket med en kollega om dette for det kom ei dame på jobben min som sa hun var fra NAV og ville snakke med sjefen. Kollegaen min spurte hva hun ville så jeg sa det, og hun sa at hun sikkert ser etter utplassering. Hun hadde tidligere jobbet et sted som utnyttet dette. Slik at de som faktisk var ansatte mistet vaktene. Jeg vet målet er at man skal få full jobb etter hvert, men mange får det ikke og det blir bare evt tilsatt en ny på aap. Det er bra for den som trenger noe å gå til. Men jeg kan si at selv om jeg følte meg fint behandlet på stedene jeg var, følte jeg også på litt utnyttelse. Veldig lange dager hvor jeg har mye mindre i lønn enn de som egentlig jobbet der. Da syntes jeg også at jeg burdte fått litt kortere dager for det var ofte at jeg nesten ikke gjorde noe..bare var der. Har litt inntrykk av at det ofte er bedrifter som ikke vil ha utgifter som har slike avtaler også. 
Så.. hvorfor skal egentlig en bedrift ansette folk når de heller kan ha gratis arbeidskraft fra nav? Ødelegger det ikke litt markedet?

Anonymkode: d3529...6b9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan gjøre det. 
Men det er også en annen side av saken: En god del av dem som går på AAP og skal ha «praksis» eller noe i en bedrift fungerer ikke i jobben i det hele tatt, og er heller en byrde enn billig hjelp. 
Så - det kan slå begge veier. Jeg har selv jobbet i en bedrift som bevisst utnyttet AAP som billig arbeidskraft (sjefen min sa det rett ut til meg). Vi hadde én person som fungerte bra i jobben i og for seg, men vond rygg satte noen begrensninger. Det var greit nok. Men vi hadde også en annen som hadde ganske store psykiske problemer og som overhode ikke fungerte. Vi visste aldri om hun kom, kunne begynne å gråte for ingen ting, taklet ikke stress (stressende jobb!), tok ikke opplæring spesielt godt. Det ble jo problematisk da hun på ingen måte gikk «oppå», sjefen regnet med at hun skulle jobbe (billig, NAV betalte halvparten av lønna). Kjipt for kollegene, og sikkert kjipt for henne også. 

Anonymkode: 76927...8ac

AnonymBruker
Skrevet

Du får mindre lønn og færre arbeidsoppgaver fordi bedriften ikke har lov til å bruke deg som en vanlig ansatt, uavhengig av om evnene dine er der. De fleste vi hadde utplassert hadde forsåvidt ikke evnene heller.

Anonymkode: 15fd7...1b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg, og ja det er alltid de samme folka som utnytter dette. Elkjøp og Nille blant annet er verstinger der. Så klar vil de at folk skal jobbe gratis 🙄

Har vært på AAP selv, jeg jobba rævva av meg og det er ikke en bra følelse, for de ønsker jo ikke å ansette uansett, de vil at du skal fortsette å bli utnytta. Og hele veien går de inn med de hensiktene selv om de ikke er ærlige om det. Nav veit det vel egentlig men.. 

Ja, så klart er det bra å få arbeidserfaring, men litt burde man i hvert fall få betalt? Man føler seg jo som et undermenneske på mange måter.. Jeg er Gald jeg er ute av systemet nå! 

Anonymkode: 61f4d...905

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du får mindre lønn og færre arbeidsoppgaver fordi bedriften ikke har lov til å bruke deg som en vanlig ansatt, uavhengig av om evnene dine er der. De fleste vi hadde utplassert hadde forsåvidt ikke evnene heller.

Men det gjør de jo.. 

AnonymBruker
Skrevet

AAP er bare en ytelse. Det du snakker om er vel egentlig bruk av arbeidsmarkedstiltak. Det snakkes også om ulike tiltak i denne tråden. Det er forskjell på arbeidstrening der du "går på topp" (gratis for arbeidsgiver, men du beholder ytelsen din eller får tiltakspenger) og midlertidig lønnstilskudd der du er ansatt (men bedriften mottar refusjon for deler av lønnen din).

Enig i at noen arbeidsgivere dessverre utnytter systemet for billig arbeidskraft. Samtidig er det veldig mange bedrifter som inkluderer mennesker med nedsatt arbeidsevne, selv om det kanskje koster bedriften mer enn de tjener på å gjøre dette. De første mener jeg ødelegger, de siste mener jeg tar samfunnsansvar.

Anonymkode: bfdc4...f17

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Arbeidstrening er i mange tilfeller er veldig godt tiltak. Særlig for våre bye landsmenn som trenger trening i det norske arbeidsliv + språktrening. 
vinn, vinn

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha sett en del debatt om dette, så lurer jeg på om man er god nok til å avklare intensjoner, innhold, kort sagt hva som skal komme ut av en arbeidstrening. Det er ikke alltid jobb i bedriften som er målet med en arbeidstrening, for mange på AAP (siden du spesifikt nevner denne ytelsen) kan målet være å se hva man får til helsemessig. Noen ønsker en arbeidstrening med tilrettelegging i perioder hvor alternativet ellers ville vært å gå hjemme og vente på medisinsk behandling eller lignende. Andre mangler total erfaring med det norske arbeidsliv, andre har ingen erfaring med arbeidslivets spilleregler. Mange arbeidsgivere tar inn folk på arbeidstrening, som mangler formell kvalifikasjon til å få en fast ordinær jobb i bedriften, men som kan få oppgaver i bedriften i en periode med arbeidstrening. 

Det er en myte at folk i arbeidstrening oftest kunne hoppet rett inn i ordinært arbeid hos samme bedrift. Noen bedrifter utnytter, men andre ganger dreier det seg om dårlig avklaring når folk blir skuffa. 

Anonymkode: b1208...295

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (22 timer siden):

Arbeidstrening er i mange tilfeller er veldig godt tiltak. Særlig for våre bye landsmenn som trenger trening i det norske arbeidsliv + språktrening. 
vinn, vinn

Nei, arbeidstrening og praksisplasser ender svært sjelden opp med jobb etterpå. Bedrifter utnytter dette som f*en.

AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 16.01):

Men det gjør de jo.. 

Stemmer, de utnytter dette maksimalt. Ser på det som billig arbeidskraft.

Anonymkode: b6b10...a1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter å ha sett en del debatt om dette, så lurer jeg på om man er god nok til å avklare intensjoner, innhold, kort sagt hva som skal komme ut av en arbeidstrening. Det er ikke alltid jobb i bedriften som er målet med en arbeidstrening, for mange på AAP (siden du spesifikt nevner denne ytelsen) kan målet være å se hva man får til helsemessig. Noen ønsker en arbeidstrening med tilrettelegging i perioder hvor alternativet ellers ville vært å gå hjemme og vente på medisinsk behandling eller lignende. Andre mangler total erfaring med det norske arbeidsliv, andre har ingen erfaring med arbeidslivets spilleregler. Mange arbeidsgivere tar inn folk på arbeidstrening, som mangler formell kvalifikasjon til å få en fast ordinær jobb i bedriften, men som kan få oppgaver i bedriften i en periode med arbeidstrening. 

Det er en myte at folk i arbeidstrening oftest kunne hoppet rett inn i ordinært arbeid hos samme bedrift. Noen bedrifter utnytter, men andre ganger dreier det seg om dårlig avklaring når folk blir skuffa. 

Anonymkode: b1208...295

Nettopp.

De som har ytelsen AAP må avklares mot jobb. Om de da ikke har egen arbeidsplass lengre så må de prøves ut i noe annet. Men da gjøres dette gjennom et avklaring eller oppfølgingstiltak som følger dem opp og sender rapport til Nav. Arbeidsgiver er da helt klar over at dette er en utprøving på hva som er mulig for deltakeren. Det er ofte negativt for arbeidsgiver, da disse menneskene er syke, trenger tilrettelegging osv. 

Arbeidstrening for de som leter etter jobb er noe helt annet. Det er flere grunner til at arbeidstrening er ønskelig. Språktrening, få referanse, kjenne på hvordan det er å jobbe, får rutiner osv. De fleste får ikke jobb på denne måten nei, men noen gjør. De som gjør det er gjerne nære arbeid, men trenger en fot innenfor.

For arbeidsgiver så er ikke arbeidstrening så veldig lukrativt da det krever opplæring og mange slutter etter kort tid. Da blir det bare utgift for arbeidsgiver. De som klarer å faktisk gjøre en god jobb, de får ofte et vikariat el om arbeidsgiver har mulighet til dette. 

Lønntilskudd derimot, det er noe som virker og som man nå fokuserer mer på. Da tilbyr Nav å dekke en del av lønnen i en periode, mot at personen blir ansatt på vanlig vis. 

Anonymkode: 1cde7...d57

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på arbeidstrening i en IT bedrift i 2019 som bevisst hadde mange folk fra NAV. Bedriften er nå konkurs i april i  år og hadde røde tall i regnskapet lenge før 2019. Så at en del bevisst utnytter dette er helt sant. 

Anonymkode: abf5c...1f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, arbeidstrening og praksisplasser ender svært sjelden opp med jobb etterpå. Bedrifter utnytter dette som f*en.

Stemmer, de utnytter dette maksimalt. Ser på det som billig arbeidskraft.

Du leste ikke hva jeg skrev:

Selv om disse folka ikke nødvendigvis ender opp med fastjobb så får de trening i det Norske arbeidslivet! Hvis du er fra Somalia og aldri har jobbet i Norge før så står man langt unna arbeidslivet. Du trenger TRENING! 

I tillegg tvinger det disse folkene til å trene på norsk! 

btw: arbeidstrening er bra for nordmenn også, det er sunt å jobbe! Man bør ikke få penger for å ligge på ryggen i sofaen

AnonymBruker
Skrevet

Klart det er utnytting. Jobbet selv 3 måneder full stilling som renholder. Det jeg fikk i mnd i arbeidsavklaringspenger den gangen var vel 8 - 9000.

Anonymkode: 7d6b2...58b

AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (6 minutter siden):

btw: arbeidstrening er bra for nordmenn også, det er sunt å jobbe! Man bør ikke få penger for å ligge på ryggen i sofaen

Arbeidslivet er ikke sunt, det vet vi i dag.

Man trenger heller ikke ligge på ryggen om man er uten jobb, da har man tid til å dyrke fritiden sin.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man trenger heller ikke ligge på ryggen om man er uten jobb, da har man tid til å dyrke fritiden sin.

Dyrke fritiden sin mens man lever på andres penger. Høres ut som noe vi alle burde gjøre egentlig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er greit det, men det burde ikke fellesskapet betale for. 
Hvis du vil ha fritid så må du betale for det selv

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dyrke fritiden sin mens man lever på andres penger. Høres ut som noe vi alle burde gjøre egentlig.

Veldig mange i Norge gjør jo det allerede

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...