Gå til innhold

Burde NAV komme med en "Hjelp til jul" veileder allerede nå i sommer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det slår ikke feil. I november/desember begynner tigge annonsene å dukke opp Finn.no. Fra folk som virker overrasket over at det er jul, og plutselig ikke har en krone til overs for alt de skulle ha gjort. (Noen av dem glemmer også at det er nyttårsaften en uke etterpå.)

For å gjøre noe med dette, burde kanskje NAV komme med en liten veileder om dette nå midt på sommeren? Foreslå å spare opp litt allerede nå, slik at man er litt forberedt?

Eller skal vi legge til rette for en kultur med at andre må stille opp for folk som ikke tenker langsiktig.

I år blir det sikkert spesielt ille, med tanke på strømmen og dyrere matvarer.

Anonymkode: c9730...32c

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal det stå i veilederen? Utover å foreslå at man sparer litt nå, til jul?

Jeg tror den bør være noe mer omfattende enn som så, for å ha noe som helst effekt. Fordi selv om det kan virke som om jula kommer som en overraskelse, så tror jeg de aller fleste vet den kommer, i år også.

Anonymkode: 7e078...3d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Blir nok en stor økning i tiggerannonser ja og kontakte hjelpeorganisasjoner over hele landet for økt hjelp. 

Anonymkode: 2c85c...120

AnonymBruker
Skrevet

I år tror jeg at det kommer til å bli så ille, at jeg håper at Finn.no tar til vett - og ikke åpner opp for «Hjelp til jul» annonser. 

Anonymkode: ce4f8...bdd

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil eksplodere i år med tigging etter at alt er blitt dyrere, det sier seg selv egentlig.

Anonymkode: 2c85c...120

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I år tror jeg at det kommer til å bli så ille, at jeg håper at Finn.no tar til vett - og ikke åpner opp for «Hjelp til jul» annonser. 

Hva er galt med disse annonsene, egentlig? Fin måte for de som trenger hjelp og de som ønsker å hjelpe å finne hverandre. 

Finnes det svindlere der? Selvsagt. Det vet alle. Men folk får navigere som best de kan der inne, om de ønsker å hjelpe. 

Om man ikke ønsker å hjelpe, er det en smal sak å unngå disse annonsene.  

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo helt frivillig å både gå inn på disse annonsene og å gi hjelp. 

Anonymkode: 9b7ec...02d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp til jul i Juli liksom. Nei, de er borte før jul uansett. 

Anonymkode: 3474c...22c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo helt frivillig å både gå inn på disse annonsene og å gi hjelp. 

Anonymkode: 9b7ec...02d

Nettopp, men folk forstår ikke dette, eller så har de bare et jævlig stort behov for å syte. Liker man ikke disse finn-annonsene så får man holde seg unna, så enkelt er det. 

Anonymkode: 38197...f1c

AnonymBruker
Skrevet

Si meg, dere som er så sinte på disse annonsene; sitter dere bevisst å leter opp slike annonser? Scroller dere igjennom alle annonsene og leser dem? rister på hodet av frustrasjon? Kun for å bli irritert? 

Jeg skjønner liksom ikke hvorfor dere ellers kan bli plaget av denne type annonser. 

Anonymkode: 0edd5...5d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Si meg, dere som er så sinte på disse annonsene; sitter dere bevisst å leter opp slike annonser? Scroller dere igjennom alle annonsene og leser dem? rister på hodet av frustrasjon? Kun for å bli irritert? 

Jeg skjønner liksom ikke hvorfor dere ellers kan bli plaget av denne type annonser. 

Ja, de gjør det med vilje. Bare søk opp og les klagetrådene fra tidligere år. Der er det helt tydelig flere som går inn på annonsene kun for å klage her inne etterpå. 

Anonymkode: 38197...f1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fulgte linken til en av disse annonsene i fjor, i mitt nærområde, og fant Spleis siden som var opprettet av samme person. Den tilhørte en albaner som ikke feirer jul en gang, og som mest sannsynlig bruker pengene sine på stoff. Jeg vet hvem vedkommende er.

Men for all del, bare gi penger så mye dere vil. Personlig gir jeg til veldedige organisasjoner.

Tanken bak tråden var egentlig bare å forberede folk litt allerede nå, så det faktisk ikke går så mye utover de stakkars barna som kunne ønske foreldrene tenkte litt mer langsiktig.

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jammen herremalla. Jeg ser ikke på disse Finn-annonsene.

Verre er det ikke, om de er irriterende og vanskelig å takle for enkelte - som de åpenbart er.

Skrevet

Dette året vil det nok dessverre bli helt ekstremt med tanke på folk som trenger hjelp til jul, folk i mat kø, folk som trenger hjelp med strømregninger osv. Det er ikke gode tider for de som har minst, de har slitt lenge og nå er det faktisk verre en verst. Så det blir en spennende tid for regjeringen som tydeligvis er i dvale sånn utenom en tynn kronikk i hytt og pine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er MYE snusk å ta tak i, i samfunnet. Finnannonser hvor noen ber om penger er enkelt å håndtere - overse dem, og dermed selvfølgelig heller ikke gi penger.

Om man har en politikerspire i seg, så er virkelig ikke politikken rundt Finnannonser stedet å begynne, mener jeg da.

Ja, det gjør at enkeltes kroner går til mennesker som kanskje ikke fortjener det.

Subsidierte operabilletter, som det i hovedsak er fiffen med mye penger som går på, er en langt større brannfakkel i mine øyne, bare for å begynne et sted.

Eller all denne koronastøtten betalt til bedrifter som går godt, og som gir utbytte til aksjonærer. Osv osv.

Er det at noen spør om hjelp til jul virkelig i nærheten av det verste i samfunnet? Jeg synes ikke det.

Bruk energien (for den er det masse av) på noe som faktisk har noe å si!!

Skrevet

Folk må slutte å ha så høy standard til seg selv i jula. Jeg har ikke dårlig økonomi, men velger vekk gaver. Gir bare til barn under 18. og til eget barn. Det betyr at jeg kun har et barn å kjøpe gave til i år.  Jeg kjøper inn mat og koser meg/oss med det. Gleder meg alltid til jul, pynter alt jeg klarer. Baker et eller 2 slag. Det holder i massevis. 

Man klarer seg med 2000 kr ekstra til mat i de 2 ukene skolen har ferie om man ikke er en familie på 10 da. 

AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (2 timer siden):

Folk må slutte å ha så høy standard til seg selv i jula. Jeg har ikke dårlig økonomi, men velger vekk gaver. Gir bare til barn under 18. og til eget barn. Det betyr at jeg kun har et barn å kjøpe gave til i år.  Jeg kjøper inn mat og koser meg/oss med det. Gleder meg alltid til jul, pynter alt jeg klarer. Baker et eller 2 slag. Det holder i massevis. 

Er helt enig i dette! Jula behøver ikke dreie seg om "hva andre får", og kunne i grunn blitt feiret i all enkelhet. Noe jeg tror mange vil måtte kjenne på kroppen til julen som kommer senere i år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Folk bør faen roe ned denne jule feiringa. Idioti og bortkastet pengebruk. Du trenger ikke blakke deg for å ha en fin jul.

Anonymkode: aa46c...363

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det slår ikke feil. I november/desember begynner tigge annonsene å dukke opp Finn.no. Fra folk som virker overrasket over at det er jul, og plutselig ikke har en krone til overs for alt de skulle ha gjort. (Noen av dem glemmer også at det er nyttårsaften en uke etterpå.)

For å gjøre noe med dette, burde kanskje NAV komme med en liten veileder om dette nå midt på sommeren? Foreslå å spare opp litt allerede nå, slik at man er litt forberedt?

Eller skal vi legge til rette for en kultur med at andre må stille opp for folk som ikke tenker langsiktig.

I år blir det sikkert spesielt ille, med tanke på strømmen og dyrere matvarer.

Akkurat helt nøyaktig hvordan plager dette deg i den grad at du omtaler det som "ille" med tanke på at du aktivt må gå inn på den aktuelle kategorien for å få opp disse annonsene? :klo: 

AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (3 minutter siden):

Akkurat helt nøyaktig hvordan plager dette deg i den grad at du omtaler det som "ille" med tanke på at du aktivt må gå inn på den aktuelle kategorien for å få opp disse annonsene? :klo: 

Ille, som i at mange vil ha mye dårligere økonomi denne julen. I hvert fall de som ikke har satt til side litt midler på forhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...