Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter lang tids prøving har jeg har funnet ut at jeg vil prøve å begynne med progesteron ved neste EL.

Fastlegen har ferie og første ledige time hos han er ikke før i slutten av august. Jeg har ikke tålmodighet til å vente til da, så hvordan får jeg tak i progesteron helst i går?

Anonymkode: 89672...8ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Privat gynekolog 

Anonymkode: 2f210...63a

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro privat gyn ja, men bør man ikke sjekke først om man er lav på progesteron?

Anonymkode: c2c20...ffc

Skrevet

Enten privat gynekolog ja, eller du kan få kjøpt svakt og naturlig progesteronkrem. Dette er veldig svakt i forhold til det du får utskrevet da.

AnonymBruker
Skrevet
Laura80 skrev (1 time siden):

Enten privat gynekolog ja, eller du kan få kjøpt svakt og naturlig progesteronkrem. Dette er veldig svakt i forhold til det du får utskrevet da.

Hva er grunn til at noen må gå på pregesteron egt? 

Anonymkode: 552ff...252

AnonymBruker
Skrevet

Kan private gynekologer henvise folk til sykehus for å ta blodprøve for å måle progesteronnivået? Jeg bor langt unna Fürst. Mistenker lavt progesteron. Lang ventetid hos fastlege. 

Anonymkode: db0c9...f44

Skrevet

Hvorfor vil du begynne på progesteron? 

Skrevet

Jeg går hos privat gynekolog. Skal ta blodprøver i starten av neste syklus for å sjekke alle hormonnivåene mine. Han nevnte at vi muligens kunne prøve med tilskudd av progesteron også, men han ville se hva blodprøvene viste først. Jeg har hatt utfordringer med tynn livmorslimhinne og skal gå på letrozol. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar!

Jeg har påbegynt søknad om offentlig ivf via fastlege, så blodprøve er tatt, venter egentlig bare på svar. I tillegg til å da bli henvist videre til gynekolog.

Progesteron er et bioidentisk hormon, som dannes naturlig i eggstokkene under kvinnens menstruasjonssyklus. Hormonet styrker bl.a. din livmorslimhinne under eggløsningsprosessen ved å fremme kjertel- og sekretdannelse.

Derved ferdigmodnes livmoren så den er i stand til å ta imot et befruktet egg, som på sikt kan vokse til et foster – og deretter et lite barn.

Jeg har prøvd lenge og vært gravid to ganger og mistet to ganger, så tenker at hvis jeg får tak i progesteron nå, er jeg vel bare litt foran i løypa i forhold til hva gyn kommer til å gjøre med meg.

Anonymkode: 89672...8ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva er grunn til at noen må gå på pregesteron egt? 

Anonymkode: 552ff...252

Jeg har normal lengde på lutealfase (15 dager), men spotter gjerne litt de siste dagene før mensen. Hadde selv trodd dette var normalt (tror egentlig det), men på slutten av timen spurte gynekologen meg om jeg spottet i lutealfase. Ja, sa jeg, jeg spottet litt men lengden var normal. Da sa hun at hun skulle skrive ut lutinus jeg kunne bruke «for sikkerhets skyld». Tror ikke progesteron kan skade på noe vis, så var vel mer bare sånn «i tilfelle». Følte hun var Veldig behjelpelig. Jeg fikk også utskrevet letrozol uten at jeg hadde spurt.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kan private gynekologer henvise folk til sykehus for å ta blodprøve for å måle progesteronnivået? Jeg bor langt unna Fürst. Mistenker lavt progesteron. Lang ventetid hos fastlege. 

Ja. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja. Mange private gynekologer skriver også ut progesteron uten å måle , bare for sikkerhetsskyld, som hos meg. De spør gjerne først om lenge på lutealfase og om du spotter før mens. Jeg bestilte fertilitetssjekk hos privat gynekolog og fikk først et skjema på blodprøver jeg skulle ta på ca cd3 fra syklusstart, altså under mens. Disse tok jeg på sykehus selv før jeg dro til gynekolog. Progesteron ble ikke målt, det skal måles ca 1 uker etter eggløsning.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...