AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #1 Skrevet 18. juli 2022 Har et barn i familien som er så pinglete. Tør ikke å være med på noe og vil helst bare sitte inne. Ikke vil hun bli med å bade på stranden, fordi det er krabber og fisk der. Ikke vil hun være med på tur i skogen for der er det flott. Ikke vil hun være med på gården å se dyrene, for de kan være farlige. Ikke vil hun være med på båttur å fiske, for det kan være hai i vannet. Hun er så redd for alt mulig. Hun blir sint hvis hun ikke får det som hun vil. Moren setter null grenser for henne og duller bare med henne hele tiden. Mareritt å ha henne på besøk. Ungene mine er robuste og tåler veldig mye. De kaller jenta pingle og kjedelig for hun aldri vil være med på noe som helst. Nå har jeg tvunget henne med på ting og hun sutrer til moren sin etterpå. Hun trøster og blir sur på meg for at jeg pushet henne. «Hun er så sart må du skjønne. Hun tåler så lite.» Dette kan ikke være normal oppdragelse? merk hun er alenebarn og moren er 45 år gammel. Jenta er 6 år. Anonymkode: 347b1...351 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #2 Skrevet 18. juli 2022 Høres ikke normalt ut nei. Anonymkode: 0de9f...03c 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #3 Skrevet 18. juli 2022 Den jenta kommer til å slite bra når hun blir større om det faktisk er sånn mor holder på. Å pakke inn barna i bobleplast funker aldri. Anonymkode: 7ced3...74d 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #4 Skrevet 18. juli 2022 Stakkars jente som må være på besøk hos en så nedlatende slektning (eller hva du er) som deg. Anonymkode: 062f8...424 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #5 Skrevet 18. juli 2022 Heldigvis holder ikke de fleste foreldre på sånn, men noen gjør det. Jeg velger å tro at de gjør det i beste mening og ikke forstår konsekvensene. Her er det moren som er grunn til at barnet er så sart, og hun kommer til å få store problemer når hun møter reell motgang. Anonymkode: 39e74...119 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #6 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Heldigvis holder ikke de fleste foreldre på sånn, men noen gjør det. Jeg velger å tro at de gjør det i beste mening og ikke forstår konsekvensene. Her er det moren som er grunn til at barnet er så sart, og hun kommer til å få store problemer når hun møter reell motgang. Anonymkode: 39e74...119 Motgang? Vet du hva det er? Tydeligvis ikke, om du tror et barn som i en periode er redd for hai i havet og insekter i skogen, pga dette ikke vil kunne takle «motgang» senere i livet. Snarere er det vel barn som lever mye på «innsiden» og i fantasien, som er best rustet for motgang. Og ikke nødvendigvis barna som spretter rundt på trampoliner. Anonymkode: 062f8...424 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #7 Skrevet 18. juli 2022 Det er ikke alle som elsker naturen like mye. Jeg sitter mye heller på kg og løper på tredemølla enn å gå i skauen. Vått, insekter, skjønner ikke vitsen. Anonymkode: 70fed...c47
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #8 Skrevet 18. juli 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Stakkars jente som må være på besøk hos en så nedlatende slektning (eller hva du er) som deg. Anonymkode: 062f8...424 2 minutter siden, AnonymBruker said: Motgang? Vet du hva det er? Tydeligvis ikke, om du tror(...) Anonymkode: 062f8...424 Herlighet, så grinete du var da. Jeg har møtt på et par slike barn selv, og i begge tilfellene var det snakk om overbeskyttelse: barna holdes unna alt som mor/far selv er redd for eller ikke liker, barna lærer da å ikke våge det de egentlig kan ha lyst til å gjøre, og til slutt blir alt "farlig" eller "liker ikke". Det frarøver barna mange muligheter til å lære, vokse, utvikle seg. Anonymkode: 742f3...4d9 1
Gjest fransine Skrevet 18. juli 2022 #9 Skrevet 18. juli 2022 (endret) Når jeg leser hva du skriver så tenker jeg at barnet muligens har angst eller er autistisk. / asperger. Mye av det du skriver kan passe med noe sånt. Syns du heller skal prøve å møte barnet på dets behov når du er alene med barnet. Barnet er bare 6 år, og hvis barnet er sensitivt, som det virker ut fra det du forteller, så bidrar du til å forsterke angsten dets hvis du presser på for hardt for timg barnet har angst for. Endret 18. juli 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #10 Skrevet 18. juli 2022 fransine skrev (1 time siden): Når jeg leser hva du skriver så tenker jeg at barnet muligens har angst eller er autistisk. / asperger. Mye av det du skriver kan passe med noe sånt. Syns du heller skal prøve å møte barnet på dets behov når du er alene med barnet. Barnet er bare 6 år, og hvis barnet er sensitivt, som det virker ut fra det du forteller, så bidrar du til å forsterke angsten dets hvis du presser på for hardt for timg barnet har angst for. Hun har ikke autisme. Det er mest trolig angst og frykt for ting tror jeg. Jeg har et barn med autisme og han er med på mye. Jeg prøver å trygge henne med at ting ikke er skummelt. Forklarer at sjøen i Norge har ikke hai feks. Det finnes ikke skumle fisker eller noe farlig i norske hav. Hun vil helst sitte inne. Med pad. Hele dagen. Selv når sola skinner. Jeg måtte legge den bort og si at nå er det skjermfri. Vi skal være ute å nyte fine været. Barna mine får ikke pad når det er fint vær. Vi koser oss ute med vannlek, uteaktiviteter, rollerblades/sykkel osv. Hun er med da, men blir litt sutring når hun ikke får viljen sin i lek eller at hun ble våt under vannlek. Jeg sier at det går helt fint å bli våt. Forklarer henne at man må leke fint sammen og dele på lekene alle mann. Ungene mine er vant med å dele med hverandre. De slåss litt, men de gir seg fort når de skjønner at de ikke kan få viljen sin alltid. Snakket med moren at jenta trenger å være mer med andre barn. Få annet miljø og jeg mente at paden blir en stopper for fantasi og aktivitet. Hun gjør henne en bjørnetjeneste med å ikke utsette henne for forskjellige miljø. Bare sitte hjemme med pad er usunt. ts Anonymkode: 347b1...351 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #11 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herlighet, så grinete du var da. Jeg har møtt på et par slike barn selv, og i begge tilfellene var det snakk om overbeskyttelse: barna holdes unna alt som mor/far selv er redd for eller ikke liker, barna lærer da å ikke våge det de egentlig kan ha lyst til å gjøre, og til slutt blir alt "farlig" eller "liker ikke". Det frarøver barna mange muligheter til å lære, vokse, utvikle seg. Anonymkode: 742f3...4d9 Ja mener det samme. Derfor reagerer jeg veldig på dette. Jenta ble sendt på ferie hjem til meg. Ble kanskje litt krass i innlegget, men var litt frustrert i dag. Jeg prøver å ta henne med på hyggelige aktiviteter, men blir så vanskelig når hun aldri vil være med på noe. Vi kan ikke sitte hjemme hele dagen fordi hun vil det. Ungene mine ville på stranda, så da dro vi på stranda. Jenta ville være hjemme med paden sin. Jeg sa hun kunne sitte på et håndkle og se på oss andre mens vi badet. Hun trengte ikke å bade om hun ikke ville det. Hun vasset og plukket skjell. Et stort framskritt. Paden ble hjemme, det fikk vi høre om halve dagen.. Ts Anonymkode: 347b1...351
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #12 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heldigvis holder ikke de fleste foreldre på sånn, men noen gjør det. Jeg velger å tro at de gjør det i beste mening og ikke forstår konsekvensene. Her er det moren som er grunn til at barnet er så sart, og hun kommer til å få store problemer når hun møter reell motgang. Anonymkode: 39e74...119 Dette vet du faktisk ingenting om utfra innlegget - det er moren som oppdrar barnet og kjenner henne og ikke ts. TS; det høres ut som om dine barn er mer robuste/trives med aktiviteter som du også gjør og er enig i at å sitte med pad hele dagen ikke er greit. Men å si at jenta er pingle/blir dullet for mye med er fan ikke greit. Snakk med moren, godta at barn er forskjellig, ikke press andre sine unger til å bli med på aktiviteter som DU vil.. snakk om å presse sin egen oppdragelsesstil på andre.. Anonymkode: 17671...f11 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #13 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stakkars jente som må være på besøk hos en så nedlatende slektning (eller hva du er) som deg. Anonymkode: 062f8...424 Jeg behandler henne fint, jeg var kanskje litt krass i innlegget mitt. Litt sliten og frustrert etter 3 dager med motgang. Barna mine syntes ikke det var gøy når hun var slik. Gikk litt bedre i dag da jeg fikk henne med på stranda. ts Anonymkode: 347b1...351
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #14 Skrevet 18. juli 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Motgang? Vet du hva det er? Tydeligvis ikke, om du tror et barn som i en periode er redd for hai i havet og insekter i skogen, pga dette ikke vil kunne takle «motgang» senere i livet. Snarere er det vel barn som lever mye på «innsiden» og i fantasien, som er best rustet for motgang. Og ikke nødvendigvis barna som spretter rundt på trampoliner. Anonymkode: 062f8...424 Jeg anser det ikke som unormalt at noen barn er mer redd for ting enn andre, og jeg kjenner selvsagt ikke situasjonen fullt ut, men av det jeg leser er typen foreldre gjennkjennbart. Barna får bekreftelse på at deres frykt eller vanskelige følelser er en grunn for å slippe, framfor å pushes litt og oppnå mestringsfølelse. Fortelle dem at frykten ikke er noe skummelt, og at det ikke finnes hai i vannet. Det skaper robuste barn som tåler motgang. Anonymkode: 39e74...119
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #15 Skrevet 18. juli 2022 Vårt barn har angst, og går til behandling for det. Han er ganske lik denne jenta. Anonymkode: b86b9...56c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå