Gå til innhold

Varmeintoleranse og tilbakevennende feber av ukjent årsak.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg tåler veldig dårlig varmen. Jeg pleide ikke å være sånn før, pleide å ha panelovnen på fullt og trivdes i mer varme enn andre i familien likte, men har aldri likt badsstuer.

Varmeintoleransen begynte sommeren ifjor (2021). Jeg føler meg veldig dårlig, litt vanskelig å beskrive akkurat hvordan, men svetter veldig mye, føler meg svak og sliten og litt som om jeg holder på å besvime. Dette førte til at jeg endte med å gå lite ut, at jeg må gå på toalettet og kaste/påføre kaldt  vann fra springen på kroppen, hår og ansikt, løpe til områder med skygge og haste meg hjem om jeg er ute. Dersom jeg er hjemme så har jeg vasket håret med kaldt vann + brukt håndkler med kaldt vann og satt de rundt kroppen + plassert meg foran den store viften jeg har. Jeg kjøpte air condition, men foreldrene mine presset meg til å returnere den. Jeg tror kanskje at e er redd for klager fra naboene om jeg har røret i vinduet. Det er flere i den blokken som har det dog. Jeg har ellers også av og til gått ned til kjelleren i leilighetskomplekset dersom tiltakene i leiligheten ikke hjalp, fordi der er det ganske kjølig.

Jeg tenkte egentlig at dette kanskje var psykisk fordi jeg ikke kunne/kan forstå hvorfor en kvinne på 29 år uten kjente sykdommer (annet enn migrene) skal tolerere varme så mye verre enn folk flest. Når det er sagt så kjenner jeg meg bare varm og tenker at jeg må komme meg unna varmen og har ikke spesielt med katastrofetanker eller engstelige tanker rundt det.

De siste 4-5 ukene så har jeg ofte hatt feber av ukjent årsak. Flere av disse gangene så har jeg målt temperaturen når jeg har kommet hjem fra å ha vært ute. Den har variert mellom 38-38.7. Ikke veldig høy feber. Den har gått ned til normaltemperatur i løpet av en time eller to (36.5-37.5). Dette har nå skjedd 7-8 ganger i denne tiden. Jeg har ikke sjekket temperaturen så ofte. Jeg har nesten aldri hatt feber som voksen, selv om jeg har hatt mange infeksjoner (streptokktonsilitt, forkjølelser, uvi, infeksjon med ukjent fokus men svært høy crp). Jeg har kun hatt feber 1 gang da jeg hadde 'influensaliknende sykdom' da på rundt 39.7-40 på det høyeste, men varte bare 1 dag. Når jeg har hatt feber i det siste så har jeg ikke opplevd at jeg hadde symptomer på en spesifikk infeksjon (ikke diare, oppkast, tett nese, hoste eller halssmerter). Jeg har hatt nesten kroniske UVI lignende symptomer, men dette har vart i flere måneder før jeg fikk målt feber. Det er mulig at den ikke ble sjekket før.

Jeg ringte legevakten og spurte om symptomer på overoppheting som jeg burde være obs på og sykepleieren der sa bare at det er svært sjeldent og nesten umulig med overoppheting i Norge med de temperaturene vi har her.

Lurer på om noen her har erfaring med å få feber etter å ha vært ute i varmen eller å ha hatt fluktuerende feber over lengre tid av ukjent årsak og om dere fikk noe utredning hos legen for det og/eller fant ut hva årsaken var

Er det mulig å ha problemer med temperaturregulering i min alder? Jeg har lagt på meg 10 kg fra min normalvekt, men er ikke overvektig (fortsatt normal bmi).

Anonymkode: f837e...bf0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du valgt å ikke gå til lege med dette? 
Hva det er vet ikke jeg. Som du påpeker kan det være alt fra en hormonrelatert lidelse, via ubehandlet uvi, det kan trolig være borreliose, stoffskiftesykdommer, blodtrykk, diabetes, matintoleranse, fordøyelsesproblemer, hjerteproblematikk, tidlig overgangsalder etc etc. 

Første steg er lege. Ramse opp symptomer - ta relevante blodprøver. 

Jeg er også usikker på hvorfor du har «uvi-lignende» symptomer i månedsvis uten å få dette sjekket først med urinprøve og så med eventuell henvisning videre? I verste fall er det jo noe alvorlig galt. I beste fall noe som kan behandles på en dag eller to, og du har valgt å leve med det unødig i månedsvis.

Anonymkode: e94d0...d3e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker hormonforstyrrelse (hypertyreose?), kreft (lymfekreft?) eller bindevevssykdom. Første steg er blodprøver hos fastlege. Gjerne denne uka. Det er ikke sikkert en legevakt har mulighet for andre blodprøver enn CRP. 

AnonymBruker
Skrevet

Pass på at legen tar blodprøven CA125 og eventuelt HE4. I og med at du har hatt konstante UVI-symptomer i tillegg til de andre symptomene bør eggstokkreft utelukkes.

Anonymkode: e73f4...4ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...