Gå til innhold

Ønsker ikke arve hytte, foreldre bryr seg ikke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen ønske om  å arve fritidsbolig sammen med mine søsken, og dette har jeg gitt klar og tydelig beskjed om, har og sagt grunnen. Men de bryr seg ikke, hva gjør jeg?

Anonymkode: aa66d...56c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du arver din del og selger til søsken? 

• Liker 23
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du sier i fra til søsknene, hyrer en advokat som hjelper deg med å finne din andel, også må de andre kjøpe deg ut. 

Anonymkode: cfcef...fb2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De MÅ jo ikke bry seg om dette. I verste fall så sitter de andre igjen med mer fordi du har meldt deg ut. Bedre om du gjør det på rett måte dersom du faktisk arver. 

Anonymkode: 0a2c7...31c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil jeg tjene mest på å selge meg ut, eller å selge min andel?

AnonymBruker
Skrevet

Bryr seg ikke? Hva forventer du da? At de skal hive seg rundt straks for å ordne din andel i form av cash eller noe annet verdifullt du kunne tenkt deg?

Anonymkode: f2d8d...8b0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva vil jeg tjene mest på å selge meg ut, eller å selge min andel?

Det går jo ut på det samme. Søskenene dine må betale deg ut. Hvis de ikke vil, så kan du kreve det solgt på markedet, men da går det ut av familien evt. 

Anonymkode: a1487...74b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bryr seg ikke? Hva forventer du da? At de skal hive seg rundt straks for å ordne din andel i form av cash eller noe annet verdifullt du kunne tenkt deg?

Anonymkode: f2d8d...8b0

Jeg har mer brukt for huset. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må du kjøpe ut søsknene dine av det, og så må de kjøpe deg ut av hytta. 

Anonymkode: 0354a...c4b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha. Du skal arve hele huset, mens søsknene dine arver hytta? Jeg tror huset er verd langt mer enn din ene andel av hytta, så det blir ikke riktig overfor dine søsken.

Anonymkode: 2ed4d...842

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da kan du høre med søsken om de vil gå med på at du får kjøpe huset, så  må dere ta takst av hus og hytte, og  trekke din eierandel av hytta fra på huset før du kjøper dine søsken ut av boligen. For at dette skal gå så lett så må så klart foreldrene dine være gjeldfri når de går bort, og ha nok verdi i boet til å dekke begravelsen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (1 minutt siden):

Da kan du høre med søsken om de vil gå med på at du får kjøpe huset, så  må dere ta takst av hus og hytte, og  trekke din eierandel av hytta fra på huset før du kjøper dine søsken ut av boligen. For at dette skal gå så lett så må så klart foreldrene dine være gjeldfri når de går bort, og ha nok verdi i boet til å dekke begravelsen. 

Både hus og hytte er nedbetalt, det er ingen gjeld. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og dette er relevant for dine foreldre hvordan, ts?

Med mindre dine foreldre skriver testamente så arver dere unger en lik andel av alt de to eier - når de begge er døde. Da tar dere og deler boet på feks 3. 

La oss si du ønsker deg huset, som har en markedsverdi på 10 mill, og ditt ene søsken har et ønske om hytta, som har en verdi på 5 mill. Og at dine foreldre utover dette ikke eier noe av verdi. Og at det tredje søskenet kun ønsker penger. Da kjøper du huset av boet for 10 mill minus din tredjedel (5 mill). Og så får det andre søskenet hytta. Og det tredje søskenet får dine 5 mill. Null problemer.

Anonymkode: 08c91...d1d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og dette er relevant for dine foreldre hvordan, ts?

Med mindre dine foreldre skriver testamente så arver dere unger en lik andel av alt de to eier - når de begge er døde. Da tar dere og deler boet på feks 3. 

La oss si du ønsker deg huset, som har en markedsverdi på 10 mill, og ditt ene søsken har et ønske om hytta, som har en verdi på 5 mill. Og at dine foreldre utover dette ikke eier noe av verdi. Og at det tredje søskenet kun ønsker penger. Da kjøper du huset av boet for 10 mill minus din tredjedel (5 mill). Og så får det andre søskenet hytta. Og det tredje søskenet får dine 5 mill. Null problemer.

Anonymkode: 08c91...d1d

Huset er ikke verdt mer en rundt 3 millioner.  Hytta er verdt mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Både hus og hytte er nedbetalt, det er ingen gjeld. 

Da får du inngå avtale med dine søsken, så sant ikke hytten dekker pliktdelsarven til dere barna og dine foreldre har bestemt seg for å gi bort resten av sine verdier til ett annet formål.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som det er veldig mange år til det blir aktuelt å arve noe.

Anonymkode: a4d84...61c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det høres ut som det er veldig mange år til det blir aktuelt å arve noe.

?

Foreldrene mine er i 80 årene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

?

Foreldrene mine er i 80 årene.

Du høres ut som du er under 20, beklager det.

• Liker 17
Skrevet

Dette er noe man vanligvis gjør opp seg imellom etter at foreldre er døde. Jeg skjønner godt at de ikke gidder å høre på deg, det er respektløst å mase på gamle foreldre om arv.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
17.11 skrev (17 minutter siden):

Dette er noe man vanligvis gjør opp seg imellom etter at foreldre er døde. Jeg skjønner godt at de ikke gidder å høre på deg, det er respektløst å mase på gamle foreldre om arv.

Det er de selv som har fortalt at vi kommer til å arve hytta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...