AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #1 Skrevet 18. juli 2022 Jeg er 30 uker nå. Begynner å kjenne på bekkenløsning, men det går greit enda så lenge jeg kun er aktiv på jobb og tar det med ro hjemme. Merker også at jeg er mer slapp og sliten. Sover dårligere da jeg merker det i bekkenet og tungt for å snu meg. Jobber 100% i en jobb hvor jeg må være en del aktiv (ikke mulig å tilrettelegge). Er det innafor å høre med lege om gradert sykemelding? Er redd bekkenløsning vil bli verre om jeg kjører på som før, samt at jeg ønsker ko å ha noe overskudd hjemme og ikke bare ligge på sofa. Anonymkode: 472eb...e59
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #2 Skrevet 18. juli 2022 Helsa først. Helt innafor å be om sykemelding når bekkenet begynner å krangle Anonymkode: ca7c5...107 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #3 Skrevet 18. juli 2022 Graviditet er ikke en sykdom, så jeg tenker at man er i arbeid så lenge man føler det går greit. Jeg er artist, synger og danser på jobb hver dag, og jeg gikk ikke ut i permisjon før jeg ble tvunget av NAV. Føler at nordmenn hopper på sykemeldingen alt for tidlig. Slapp og sliten er ikke en medisinsk tilstand som rettferdiggjør en sykemelding. Man blir heller ikke anbefalt å gå direkte til sofagris når man sliter med bekkenet. Det kan gjøre ting verre den dagen du faktisk må begynne å bevege deg igjen. Da er det bedre å heller lære å bevege seg riktig. En kollega fikk problemer med bekkenet rundt samme uke som deg, og både legen og fysioterapeut anbefalte henne å heller gjøre arbeidsdagen lettere, ta flere pauser og droppe aktiviteter som trigget smerte, samt å gjøre forebyggende øvelser, enn å sykemelde seg med en gang. Jeg ville heller snakket med helsepersonell om din situasjon, enn å spørre her. Anonymkode: 82248...3bf 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #4 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Graviditet er ikke en sykdom, så jeg tenker at man er i arbeid så lenge man føler det går greit. Jeg er artist, synger og danser på jobb hver dag, og jeg gikk ikke ut i permisjon før jeg ble tvunget av NAV. Føler at nordmenn hopper på sykemeldingen alt for tidlig. Slapp og sliten er ikke en medisinsk tilstand som rettferdiggjør en sykemelding. Man blir heller ikke anbefalt å gå direkte til sofagris når man sliter med bekkenet. Det kan gjøre ting verre den dagen du faktisk må begynne å bevege deg igjen. Da er det bedre å heller lære å bevege seg riktig. En kollega fikk problemer med bekkenet rundt samme uke som deg, og både legen og fysioterapeut anbefalte henne å heller gjøre arbeidsdagen lettere, ta flere pauser og droppe aktiviteter som trigget smerte, samt å gjøre forebyggende øvelser, enn å sykemelde seg med en gang. Jeg ville heller snakket med helsepersonell om din situasjon, enn å spørre her. Anonymkode: 82248...3bf Artister tilpasser vel mye dagene sine selv. Ikke alle er som deg. ts jeg hadde så vondt i ryggen at jeg ble gradert sykemeldt dog ganske sent i svangerskapet. Startet med at jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk fly mer. Fordi ryggen ikke tålte det (jeg reiste masse med fly på den tiden). Jeg er takknemlig for at legen satt foten ned. Anonymkode: 71f66...071 8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #5 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Graviditet er ikke en sykdom, så jeg tenker at man er i arbeid så lenge man føler det går greit. Jeg er artist, synger og danser på jobb hver dag, og jeg gikk ikke ut i permisjon før jeg ble tvunget av NAV. Føler at nordmenn hopper på sykemeldingen alt for tidlig. Slapp og sliten er ikke en medisinsk tilstand som rettferdiggjør en sykemelding. Man blir heller ikke anbefalt å gå direkte til sofagris når man sliter med bekkenet. Det kan gjøre ting verre den dagen du faktisk må begynne å bevege deg igjen. Da er det bedre å heller lære å bevege seg riktig. En kollega fikk problemer med bekkenet rundt samme uke som deg, og både legen og fysioterapeut anbefalte henne å heller gjøre arbeidsdagen lettere, ta flere pauser og droppe aktiviteter som trigget smerte, samt å gjøre forebyggende øvelser, enn å sykemelde seg med en gang. Jeg ville heller snakket med helsepersonell om din situasjon, enn å spørre her. Anonymkode: 82248...3bf Men ts skriver jo at hun må være aktiv på jobb og det ikke er mulig å tilrettelegge?🙄 forøvring så spyr jeg av utsagnet; graviditet er ikke en sykdom. Nei graviditet i seg selv er ikke det, men man kan jammen bli ganske så syk likevel. Hilsen en som var innlagt nesten halve svangerskapet med væskebehandling og næring intravenøst pga hyperemesis. til ts; sykemelding er innafor når du føler du trenger det 😊 Anonymkode: e9e83...2db 16 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #6 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Graviditet er ikke en sykdom, så jeg tenker at man er i arbeid så lenge man føler det går greit. Jeg er artist, synger og danser på jobb hver dag, og jeg gikk ikke ut i permisjon før jeg ble tvunget av NAV. Føler at nordmenn hopper på sykemeldingen alt for tidlig. Slapp og sliten er ikke en medisinsk tilstand som rettferdiggjør en sykemelding. Man blir heller ikke anbefalt å gå direkte til sofagris når man sliter med bekkenet. Det kan gjøre ting verre den dagen du faktisk må begynne å bevege deg igjen. Da er det bedre å heller lære å bevege seg riktig. En kollega fikk problemer med bekkenet rundt samme uke som deg, og både legen og fysioterapeut anbefalte henne å heller gjøre arbeidsdagen lettere, ta flere pauser og droppe aktiviteter som trigget smerte, samt å gjøre forebyggende øvelser, enn å sykemelde seg med en gang. Jeg ville heller snakket med helsepersonell om din situasjon, enn å spørre her. Anonymkode: 82248...3bf Sluuuttttttt å si at graviditet ikke er en sykdom! Det finnes ikke en sjel i hele verden som tror det, men som utsagn bidrar det til å bagatellisere helseproblemer i svangerskapet, som kan gjøre terskelen unødvendig høy for enkelte gravide å søke hjelp. Er det en periode i livet hvor det er viktig å lytte til kroppen, så er det når man er gravid. Anonymkode: bcdf5...90b 20
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #7 Skrevet 18. juli 2022 Ta kontakt med fastlegen og kom deg i behandling. Du har krav på behandlingsdager. Bekkenbelte hjalp ganske mye for meg denne gangen, men litt ubehagelig å bruke. Bestilte på apoteket 😊 Når det er sagt, tok ikke jeg signalene fra bekkenet på alvor i et tidligere svangerskap. Jobbet til rundt uke 28, da med krykker som avlastning både hjemme og på jobb. Måtte etterhvert bruke rullestol hvis jeg skulle ut av huset. Dem kom hjem til meg fra hjelpemiddelsentralen med blant annet sklilaken, handtak i taket over senga, bilpute, prekestol, doforhøyer og dostol. Ble så ille at jeg ikke kom meg på toalettet selv, og hadde dostolen parkert ved siden av senga. Herlig!! Gikk på krykker til baby var nesten et halvt år. Ikke verdt å presse seg til å stå i jobb for en hver pris altså!! Anonymkode: 6109a...0df 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #8 Skrevet 18. juli 2022 Det er så forskjellig fra person til person. Svangerskap er en så liten del av livet i det store bildet! Har du ingenting å gi hjemme, ville jeg bedt om gradert sykemelding og trappet ned litt. Jeg jobbet tiden ut med 1. Og 3. Barn. Med nr 2. Ble jeg sykemeldt i 5.mnd. Etter å ha blitt sparket og truet på jobb (jobbet på et ungdomshjem i Bufetat). Anonymkode: d6d5e...9a5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #9 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er så forskjellig fra person til person. Svangerskap er en så liten del av livet i det store bildet! Har du ingenting å gi hjemme, ville jeg bedt om gradert sykemelding og trappet ned litt. Jeg jobbet tiden ut med 1. Og 3. Barn. Med nr 2. Ble jeg sykemeldt i 5.mnd. Etter å ha blitt sparket og truet på jobb (jobbet på et ungdomshjem i Bufetat). Anonymkode: d6d5e...9a5 Her skulle du hatt svangerskapspenger, ikke sykepenger. Anonymkode: 644d2...ae3
AnnePåLande Skrevet 18. juli 2022 #10 Skrevet 18. juli 2022 Snakk med legen din, ts og lytt til kroppen din. Jeg hadde en tidligere kollega som skulle være så «flink» og presset seg på jobb selv om hun hadde smerter i bekkenet. Hun endte opp som ufør og lenket til en rullestol grunnet bekkenplager. Har også en kollega som strakk strikken for langt og endte opp på sykehuset. Det holdt på å gå galt med både mor og barn der.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #11 Skrevet 18. juli 2022 Enig med de fleste andre her, snakk med legen din! Ingen på jobb vil takke deg senere! Selv ble jeg sykemeldt allerede i uke 17 og har ikke et fnugg av dårlig samvittighet. Jeg er ikke syk, men jeg lager et helt nytt menneske og det krever jammen sitt av kroppen ❤️ Anonymkode: 131c6...3df 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #12 Skrevet 18. juli 2022 Jeg var ikke sykmeldt en eneste dag. Men det var ikke vanlig å sykmelde seg for alt mulig heller, på den tiden jeg gikk gravid. Anonymkode: bee07...b71 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #13 Skrevet 18. juli 2022 Jeg er sykepleier på hektisk kirurgisk avdeling. Med dårlig korsrygg og et energinivå som ikke klarer å følge med kan det diskuteres med hvor forsvarlig det er å ha meg som ansvarlig sykepleier. Spesielt på mine dårlige dager. Det er ikke bare å ta flere pauser gjennom arbeidsdagen liksom. Graviditet er ikke en sykdom, men fyfaen hvor jævlig jeg føler meg hver dag. Anonymkode: d3a8e...fbc 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #14 Skrevet 18. juli 2022 Dette er ikke et spørsmål du kan få svar på her. Du må prate med legen. Det vil jo være veldig individuelt når det er "innafor" med sykemelding. Når du kjenner at du ikke makter jobben lengre, for du har for mye smerter ville jeg gått til legen. Å presse seg med bekkenløsning er det dummeste du gjør. Du kan bli skikkelig skadet, også etter graviditeten. Anonymkode: 9847f...7e0
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #15 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg var ikke sykmeldt en eneste dag. Men det var ikke vanlig å sykmelde seg for alt mulig heller, på den tiden jeg gikk gravid. Anonymkode: bee07...b71 Fordi du hadde en graviditet som ikke krevde sykemelding så må du rakke ned på dem som trenger det? Stygt. Anonymkode: 9847f...7e0 7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #16 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helsa først. Helt innafor å be om sykemelding når bekkenet begynner å krangle Anonymkode: ca7c5...107 Trodde man fikk permisjon når man er gravid. Anonymkode: 19b8e...074
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #17 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg var ikke sykmeldt en eneste dag. Men det var ikke vanlig å sykmelde seg for alt mulig heller, på den tiden jeg gikk gravid. Anonymkode: bee07...b71 Fyf… 🤮 Anonymkode: ca7c5...107 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #18 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fordi du hadde en graviditet som ikke krevde sykemelding så må du rakke ned på dem som trenger det? Stygt. Anonymkode: 9847f...7e0 Helt enig. Personlig har jeg hatt en superenkel graviditet med ingen kvalme eller ryggproblemer. Og jeg vet jeg er heldig. Det kunne ikke falt meg inn å tenke at fordi JEG hadde flaks og ikke hadde behov om sykemelding, så skal det liksom være likt for alle. Man er forskjellige og graviditeter er forskjellige. Ts, det høres absolutt ut som noe du bør ta opp med legen, så du i alle fall kan gå ned litt i stilling! Tenk på helsa di først og fremst. Anonymkode: d726d...7d6 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #19 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Trodde man fikk permisjon når man er gravid. Anonymkode: 19b8e...074 Ja er vel kanskje det det er når jobben ikke kan tilrettelegge Anonymkode: ca7c5...107
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #20 Skrevet 18. juli 2022 Sjefen sa til meg at graviditet er ingen sykdom. Spydde hun rett i trynet og gikk hjem. Anonymkode: 6d9a6...9c6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå