Gå til innhold

Flere som opplever at et søsken legger totalbeslag på foreldrene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det blir så synlig i feriene, når man har litt bedre tid å omgås folk. Tror ikke jeg har møtt foreldrene mine siste halvåret, uten henne. Hun er med på absolutt alt de gjør.

Hun spiser middag hos dem minst 2 faste dager i uka. Ofte flere. 

De hjelper henne med alt. Til og med rydding i huset, vaske bil og mye oppussing.

Barnet hennes overnatter der minst en natt i uka. I tillegg til at de har passet han mye utenom også, de siste 10 årene.

Supert og flott at de har et godt forhold, men trist at de ikke fordeler litt. Vi er også 2 andre søsken som ønsker å se dem, og som ønsker de skal gjøre ting med barna våre. For de er faktisk fantastiske, men dessverre ikke overskudd til de 5 andre barna i familien. Tilsynelatende er nok jeg og broren min mye mer selvstendige, men det betyr ikke at alt har vært enkelt. Vi har bare stått på og jobbet oss opp litt etter litt. Sånn at vi begge nå sitter med gode boliger og ok økonomi.

Er jeg overfølsom her? Kjenner bare jeg blir direkte irritert over å få snap av nevø på tur med bestemor i dag igjen, etter at de var sammen tirsdag, onsdag, fredag, lørdag og søndag. Og ser jo at foreldrene mine er oppgitte over ar nevø styrer hele huset deres.

Anonymkode: 16f38...251

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at dette fører til at man distanserer seg veldig fra dem som er slik.

Har vært sånn her også, i åresvis. Svært synlig, og trist for barnebarn som ser sine søskenbarn få all oppmerksomhet, og som avvises når søskenbarna ikke er der fordi da er besteforeldrene slitne.

Til slutt slutter man å ha kontakt utenom obligatoriske bursdagsfeiringer, men etterhvert ikke engang det.

Anonymkode: a64b0...cd7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min erfaring er at dette fører til at man distanserer seg veldig fra dem som er slik.

Har vært sånn her også, i åresvis. Svært synlig, og trist for barnebarn som ser sine søskenbarn få all oppmerksomhet, og som avvises når søskenbarna ikke er der fordi da er besteforeldrene slitne.

Til slutt slutter man å ha kontakt utenom obligatoriske bursdagsfeiringer, men etterhvert ikke engang det.

Anonymkode: a64b0...cd7

Uff, er det som er så trist. Foreldrene mine er gode mennesker, men tror ikke de ser hva de gjør.

Er nok ikke det at de avviser heller. Men opplevde så mange ganger at moren min var utslitt og litt sur, når vi kom på avtalt besøk. Og da gidder man ikke lenger. Og barna mine er rett og slett lei, av at søskenbarnet lager så mye styr.

Lurer på å ta litt mer initiativ selv. Til å få med foreldrene på ting, borte fra situasjonen. Der vi kan ha gode og avslappende opplevelser i lag, uten stress. Problemet er bare at de virker litt oppbrukt.

• Liker 1
Skrevet

Enn om du spør dem på en ikke-anklagende måte om de noen ganger tenker at de skulle ha hatt mer kontakt med de andre barnebarna også? Hvis de ikke har noe behov for det så får det være det samme, barna dine skal ikke være sammen med noen som egentlig ikke har så lyst til å engasjere seg. Men det kan være at du sår et frø.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Uff. Har ikke snakket med barna om det, men en dag sa datteren min. 

" Det var så koselig og rolig hos bestemor før ... kom. Da vi så på bilder og pratet. Tror aldri jeg har vært alene med bestemor jeg".

Fikk 40 minutt med foreldrene mine i dag, før søsteren min kom. Tenker foreldrene mine bør klare å se det selv, så tror ikke jeg kommer til å ta det opp. Men i tunge stunder tenker jeg at de ikke kan forvente så mye tilbake heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat samme her med svigerforeldrene mine. Alle ressurser går til søsteren til mannen min og hennes mann og barn. Vi bor et stykke unna dem mens søsteren bor 5 min unna, så jeg henger meg ikke så mye opp i det sånn i det daglige. Men, i ferier, helger, bursdager og helligdager så irriterer det meg grenseløst. Alt som skjer når vi er sammen med dem skal styres av ungene til svigersøster og svigersøster. Når vi skal spise, hva vi skal spise, når vi skal se på tv, når vi skal få lov å sette frem godis, hvor mye kake vi kan sette frem på bursdager etc. Vi har store barn og hun har små så litt tilrettelegging for de minste er greit, men det går en grense. Hun til og med bestemmer at min mann ikke får ta seg EN øl til maten hjemme hos svigers fordi at ingen får lov til å drikke rundt barna hennes. Og som i ditt tilfelle, de er ALLTID der. Vi må overnatte når vi kommer pga avstand mens de bor 5 min gange unna og kan gå hjem. Men, gjør de det tro?? Nope. Både hun mannen og ungene SKAL overnatte når vi er der. Så mannen, jeg og ungene må sove trangt på et rom pga at de skal okupere det andre gjesterommet. Jeg er drittlei og gidder ikke mer. Jeg har nå alltid "planer" både hvis vi blir invitert på noe med dem og hvis mannen min inviterer dem på noe. Jeg gidder ikke se dem mer.

Anonymkode: d02a5...711

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg bare ville vært tydelig og sagt/spurt om det var mulig å avtale en dag med alenetid med dem. Blir det "problemer" så kan du kanskje bli enda mer spesifikk og si litt mer om hvordan du opplever det. Blir det også et problem så vet du jo svaret på hva slags relasjon dere egentlig har.

Anonymkode: e772e...863

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også slik - mamma prioriterer bror og hans unger for han «har det så vanskelig» mens jeg klarer meg selv

Anonymkode: 75eb8...293

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff. Har ikke snakket med barna om det, men en dag sa datteren min. 

" Det var så koselig og rolig hos bestemor før ... kom. Da vi så på bilder og pratet. Tror aldri jeg har vært alene med bestemor jeg".

Fikk 40 minutt med foreldrene mine i dag, før søsteren min kom. Tenker foreldrene mine bør klare å se det selv, så tror ikke jeg kommer til å ta det opp. Men i tunge stunder tenker jeg at de ikke kan forvente så mye tilbake heller.

Men kan du ikke si til foreldrene dine hva hun sa? Ikke på en anklagende måte, men bare nevne det. Kanskje dere får i gang en samtale der du kan si at der andre også hadde syntes det hadde vært hyggelig å se dem, og alene uten søsteren din og barnet hennes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Akkurat samme her med svigerforeldrene mine. Alle ressurser går til søsteren til mannen min og hennes mann og barn. Vi bor et stykke unna dem mens søsteren bor 5 min unna, så jeg henger meg ikke så mye opp i det sånn i det daglige. Men, i ferier, helger, bursdager og helligdager så irriterer det meg grenseløst. Alt som skjer når vi er sammen med dem skal styres av ungene til svigersøster og svigersøster. Når vi skal spise, hva vi skal spise, når vi skal se på tv, når vi skal få lov å sette frem godis, hvor mye kake vi kan sette frem på bursdager etc. Vi har store barn og hun har små så litt tilrettelegging for de minste er greit, men det går en grense. Hun til og med bestemmer at min mann ikke får ta seg EN øl til maten hjemme hos svigers fordi at ingen får lov til å drikke rundt barna hennes. Og som i ditt tilfelle, de er ALLTID der. Vi må overnatte når vi kommer pga avstand mens de bor 5 min gange unna og kan gå hjem. Men, gjør de det tro?? Nope. Både hun mannen og ungene SKAL overnatte når vi er der. Så mannen, jeg og ungene må sove trangt på et rom pga at de skal okupere det andre gjesterommet. Jeg er drittlei og gidder ikke mer. Jeg har nå alltid "planer" både hvis vi blir invitert på noe med dem og hvis mannen min inviterer dem på noe. Jeg gidder ikke se dem mer.

Har tatt det opp med dem tidligere, men fikk egentlig beskjed om å ikke være så smålig. Dette var for lenge siden, da minstejenta fikk veldig mye hjelp inn i voksenlivet. (Hun er bare 3 år yngre enn meg, men alltid krevd litt ekstra).

Gidder ikke lage styr, de må da se det selv? Plager meg litt akkurat nå, som vi har hatt mye sykdom og litt tøffe tider i familien. Men... Blir jo litt feil å be de bruke mindre tid på henne? De synes jo så synd på henne, og liker kanskje litt at hun er avhengig av dem?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

De bor 5 minnunna men må overnatte på gjesterommet…..

😳😳😳😳

dette må være Norges rareste familie 😆

Anonymkode: b268b...ae6

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 13.14):

Det blir så synlig i feriene, når man har litt bedre tid å omgås folk. Tror ikke jeg har møtt foreldrene mine siste halvåret, uten henne. Hun er med på absolutt alt de gjør.

Hun spiser middag hos dem minst 2 faste dager i uka. Ofte flere. 

De hjelper henne med alt. Til og med rydding i huset, vaske bil og mye oppussing.

Barnet hennes overnatter der minst en natt i uka. I tillegg til at de har passet han mye utenom også, de siste 10 årene.

Supert og flott at de har et godt forhold, men trist at de ikke fordeler litt. Vi er også 2 andre søsken som ønsker å se dem, og som ønsker de skal gjøre ting med barna våre. For de er faktisk fantastiske, men dessverre ikke overskudd til de 5 andre barna i familien. Tilsynelatende er nok jeg og broren min mye mer selvstendige, men det betyr ikke at alt har vært enkelt. Vi har bare stått på og jobbet oss opp litt etter litt. Sånn at vi begge nå sitter med gode boliger og ok økonomi.

Er jeg overfølsom her? Kjenner bare jeg blir direkte irritert over å få snap av nevø på tur med bestemor i dag igjen, etter at de var sammen tirsdag, onsdag, fredag, lørdag og søndag. Og ser jo at foreldrene mine er oppgitte over ar nevø styrer hele huset deres.

Har du tatt en prat med moren og faren din? Kanskje du og broren din skal alliere dere, ikke anklag de for noe - men være ærlig, si at dere gjerne vil ha tid med dem dere også, og at barna deres aldri får brukt tid med de. Fordi de gir all sin tid til søsteren deres og barna hennes. Dere får også si at når ting er som de er, så ender det bare med at dere begge + familiene distanserer dere fra dem, fordi dere føler at det ikke er plass til dere. 

Syntes dette virkelig veldig sprøtt faktisk, foreldrene dine må klare å si nei? Eller tenke litt lengre enn dette? Syntes du skal snakke med foreldrene dine, men er enig i en annen her, det er jo trist for det ender jo med at du distanserer deg fra foreldrene dine og denne søsteren. Det kommer til å splitte familien. 

Anonymkode: 7b9b0...e92

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har tatt det opp med dem tidligere, men fikk egentlig beskjed om å ikke være så smålig. Dette var for lenge siden, da minstejenta fikk veldig mye hjelp inn i voksenlivet. (Hun er bare 3 år yngre enn meg, men alltid krevd litt ekstra).

Gidder ikke lage styr, de må da se det selv? Plager meg litt akkurat nå, som vi har hatt mye sykdom og litt tøffe tider i familien. Men... Blir jo litt feil å be de bruke mindre tid på henne? De synes jo så synd på henne, og liker kanskje litt at hun er avhengig av dem?

Høres veldig spesielt ut, søsteren din er vel en voksen dame.. Syntes det er mer feil at besteforeldrene viser så tydelig, at alle andre barnevern er uinteressante. Jeg hadde faktisk sagt ifra, men ikke på vegne av meg selv - jeg hadde sagt at datteren min syntes det er veldig trist at hun aldri har vært alene med bestemor før. 

Kanskje du kan så noen frø hos dem, litt og litt. Mest sannsynelig så ser dem det ikke selv, nei - siden de ga deg den kommentaren. Foreldre som forskjellsbehandler ser det som regel aldri selv, og det ender bare med såre følelser og distansering. Så slik oppførsel ødelegger familierelasjoner! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud, da lurer jeg på hva som egentlig foregår i hodene til folk 😂

Svigerinnen din virker ikke riktig oppdratt, veldig frekk hun virker. Hadde ikke gidde det der selv 🙈🚩

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De bor 5 minnunna men må overnatte på gjesterommet…..

😳😳😳😳

dette må være Norges rareste familie 😆

Anonymkode: b268b...ae6

Jepp. Og argumentet er at ungene må legge seg tidlig. Og hvis svoger og svigerinne drar hjem med barna til leggetid så har de det så "kjipt" som må sitte hjemme hos seg selv "alene" mens vi andre har det trivelig hos svigers. Er livsfarlig å gå glipp av noe må vite. Er mye mer behagelig for dem å legge dem hos svigers, dra hjem selv i 22/23 tiden og hente dem klokka 14 dagen etter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg håper det ordner seg for deres familie og at det ikke ender slik som hos oss ♥️

AnonymBruker
Skrevet

Ja, sånn er det her. Tre søsken og hun ene krever alt av energi. Foreldre spør også kun om å være med våre barn når de andre barna er der. De vil ha lekekamerater til favorittene sine, ikke ha noe forhold til våre barn alene.

Anonymkode: 9b516...a70

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp. Og argumentet er at ungene må legge seg tidlig. Og hvis svoger og svigerinne drar hjem med barna til leggetid så har de det så "kjipt" som må sitte hjemme hos seg selv "alene" mens vi andre har det trivelig hos svigers. Er livsfarlig å gå glipp av noe må vite. Er mye mer behagelig for dem å legge dem hos svigers, dra hjem selv i 22/23 tiden og hente dem klokka 14 dagen etter. 

Shit. Kjente meg igjen i denne. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Min storesøster fikk barn først og hadde eneretten på barnevakt hos mamma.
Da jeg fikk barn stilte mamma opp for meg. Dette taklet ikke søsteren min så bra, da hun måtte dele mamma med meg. 
Min søster spurte meg rett ut om ikke jeg kunne bruke svigerforeldrene mine som barnevakt, slik at hun kunne ha mamma for seg selv. 
Mamma er et ja menneske ❤️ Men etter jeg fikk barn, opplevde søsteren min at mamma sa nei til henne, da hun hadde passet mine og var sliten. 
Dette taklet ikke søsteren min. 

svigermor har også stilt opp for oss. Da våre barn var de eneste barnebarna deres. Nå har de fått flere barnebarn og hun passer de også. Jeg synes det er fantastisk at hun bruker like mye tid sammen med de. 
Nå er barna våre store og vi trenger ikke barnevakt mer, men forholdet til besteforeldrene er unikt, nettopp fordi de har fått tilbrakt tid sammen med de 

Anonymkode: 7d6ac...628

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min storesøster fikk barn først og hadde eneretten på barnevakt hos mamma.
Da jeg fikk barn stilte mamma opp for meg. Dette taklet ikke søsteren min så bra, da hun måtte dele mamma med meg. 
Min søster spurte meg rett ut om ikke jeg kunne bruke svigerforeldrene mine som barnevakt, slik at hun kunne ha mamma for seg selv. 
Mamma er et ja menneske ❤️ Men etter jeg fikk barn, opplevde søsteren min at mamma sa nei til henne, da hun hadde passet mine og var sliten. 
Dette taklet ikke søsteren min. 

svigermor har også stilt opp for oss. Da våre barn var de eneste barnebarna deres. Nå har de fått flere barnebarn og hun passer de også. Jeg synes det er fantastisk at hun bruker like mye tid sammen med de. 
Nå er barna våre store og vi trenger ikke barnevakt mer, men forholdet til besteforeldrene er unikt, nettopp fordi de har fått tilbrakt tid sammen med de 

Anonymkode: 7d6ac...628

Sånn var det her også.. Ble invitert på besøk når jeg var gravid, og syns det var så hyggelig, siden søsteren min og jeg har lite kontakt, og trodde hun gledet seg til å bli tante for første gang, men handlet bare om at hun ville ha mamma for seg selv, siden hennes svigers bare kunne ha barna på overnatting sånn 1 gang i mnd.. Mine svigers har ikke så mange barnebarn, og passer med glede, men syns det er trist at min egen mor bare er sammen med barna til søsteren min.. Du er heldig som har en mor som ikke lot søsteren din bestemme :)

Anonymkode: 0c891...f3c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...