AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #1 Skrevet 18. juli 2022 Jeg har opplevde mobbing på jobb i det siste året og trenger hjelp og rad. De fleste parten kommer fra daglig lederen men har spredte seg litt til andre kollegær. Det inkluder roping, baksnakking, snakker ned, blir fortalt jeg har gjørt eller ikke gjørt tinger jeg ikke eller har gjørt. Også at jeg har vært for sensitiv, tok feil meningen og tinger som hendte til meg aldri hendte. Min order har blitt vendte tilbake på meg og jeg har fant meg i veien av fysisk skade to ganger (for denne tiden). Det inkludere verneombudet. Men det litt mer, ogsa at jeg hadde en stund i det siste året jeg opplevde helseproblemer som trengte videre vurdering men har vært helt frisk flere måneder og er ferdig med dette. Men nar jeg blitt bedre de andre blitt ikke bedre. (Jeg har nesten NULL sykemelding) Det var arbeidsplass vurdering men var ikke ordentlig tok opp med overlederen osv og ikke mye skrevet opp. Også det kom noe kommentær som hadde ingenting med den saken å gjøre og jeg er uenig med. De drivde ende mer med den etter at jeg var bedre og i full funksjon. Tillitsvalgten sa at det ikke had vært ordentlig gjørt. Jeg ble anbefalt å si ja til å si ja til møte med fysioterapeut som kompromiss med daglig leder at hun ville se ferdig med saken. Så hadde møte. Selv om fysioen var hyggelig, var det OK at jeg sa ja fordi nå er det i BHTs systemet? Jeg vent nå til vi har en møte til høst til å slutte med saken. Er det OK til å søke ny jobb i mellomtiden eller bli det noe som henger over meg? Jeg trenger å vite om rettigheter og tinger jeg bør eller ikke bør gjøre at jeg ikke snuble på en lov jeg visste ikke om. Jeg vet f.eks at man kan ikke bli sykemeldte på grunn av konflikt. Også at man bør ikke signere ingenting uten at det vurderes over først eller man kan si opp jobben uten å vite den. Sanne tinger er viktig å vite om. Tror det er beste at jeg finner noe annet sa hva kan jeg gjøre om referenser. Kan jeg fa se referansen først? Jeg foler at jeg ikke kan stole på andre kollegær na. Blit det rart å bruke noe fra forrige jobbe? Takk for hjelpen. Anonymkode: 344f2...39e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #2 Skrevet 18. juli 2022 Jeg tror det beste valget i slike situasjoner er å finne seg ny jobb. Finn ny jobb, skriv kontrakt med nyarbeidsgiver, så si opp jobben du har. Du kan bruke referanser fra alle stadier i livet, så at du bruker en referanse fra en tidligere jobb er fint. Man kan sykmeldes pga. konflikt på arbeidsstedet hvis konflikten fører til at du blir syk, psykisk og/eller fysisk. Det er noe du må diskutere med din lege, da det er hun eller han som skal avgjøre om du trenger sykmelding. Når du søker ny jobb vil jeg anbefale deg å se nøye på ny potensiell arbeidsplass og de du har intervju med. Still spørsmål om arbeidsmiljø, kolleger, sosialt osv. Prøv å få så stor innsikt du bare kan i hvordan de har det på jobb. Husk at det er ikke bare arbeidsgiver som intervjuer deg, du skal også intervjue dem. Lykke til ❤ Anonymkode: 327e1...3fb 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #3 Skrevet 18. juli 2022 Om du er i en reell konflikt så bør du søke ny jobb. Søker du i samme bransje bør du være åpen om at du søker deg bort fra et uheldig arbeidsmiljø - innen samme bransje vet konkurrenter fint hvem som har og ikke har dårlig arbeidsmiljø. Med mindre du er årsaken til det utgjør ikke den kunnskapen en ulempe. Og, ja, du kan selvsagt gå til lege og si «jeg blir mobbet på jobb og det ødelegger helsa» og bli sykemeldt. Jeg kan dog ikke med bakgrunn i innlegget ditt konstanterer om du er skyld i konflikten. Du kommuniserer skriftlig så dårlig at det i rundt 50% av innlegget ditt må gjettes om mening. I det siste avsnittet var veldig lite forståelig norsk. Når man kommuniserer dårlig er det lett å fornærme folk uten at man selv forstår at man har vært ufin eller frekk. Og manglende språkforståelse gjør at man lett kan tolke helt normal adferd som frekkhet. Anonymkode: 1b89f...0ff 1 1 1
Gjest ti10 Skrevet 21. juli 2022 #4 Skrevet 21. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 22.22): Om du er i en reell konflikt så bør du søke ny jobb. Søker du i samme bransje bør du være åpen om at du søker deg bort fra et uheldig arbeidsmiljø - innen samme bransje vet konkurrenter fint hvem som har og ikke har dårlig arbeidsmiljø. Med mindre du er årsaken til det utgjør ikke den kunnskapen en ulempe. Og, ja, du kan selvsagt gå til lege og si «jeg blir mobbet på jobb og det ødelegger helsa» og bli sykemeldt. Jeg kan dog ikke med bakgrunn i innlegget ditt konstanterer om du er skyld i konflikten. Du kommuniserer skriftlig så dårlig at det i rundt 50% av innlegget ditt må gjettes om mening. I det siste avsnittet var veldig lite forståelig norsk. Når man kommuniserer dårlig er det lett å fornærme folk uten at man selv forstår at man har vært ufin eller frekk. Og manglende språkforståelse gjør at man lett kan tolke helt normal adferd som frekkhet. Anonymkode: 1b89f...0ff Det der med å være åpen om at du søker deg bort fra et dårlig arbeidsmiljø synes jeg er et dårlig råd. Det anbefaler jeg deg ikke å gjøre, TS. Det er nok av dem som holder seg inne med de på samme nivå, men sparker nedover, og det trenger nødvendigvis ikke være kjent rundt omkring. Hvis TS sier noe om det på et intervju, kan hun risikere at den hun blir intervjuet av, kjenner den nåværende sjefen og tar uformell kontakt. Da kan den nåværende sjefen snakke TS ned og ødelegge for hennes jobbsjanser. Det er vel en ganske velkjent tommelfingerregel at man som arbeidssøker i jobbintervju skal unngå å snakke negativt om nåværende arbeidsplass, uansett hvor rett man har i det. Man vet aldri hvem som sitter på andre siden av bordet eller hvem de kjenner. Endret 21. juli 2022 av ti10 .
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #5 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 13.10): Jeg har opplevde mobbing på jobb i det siste året og trenger hjelp og rad. De fleste parten kommer fra daglig lederen men har spredte seg litt til andre kollegær. Det inkluder roping, baksnakking, snakker ned, blir fortalt jeg har gjørt eller ikke gjørt tinger jeg ikke eller har gjørt. Også at jeg har vært for sensitiv, tok feil meningen og tinger som hendte til meg aldri hendte. Min order har blitt vendte tilbake på meg og jeg har fant meg i veien av fysisk skade to ganger (for denne tiden). Det inkludere verneombudet. Men det litt mer, ogsa at jeg hadde en stund i det siste året jeg opplevde helseproblemer som trengte videre vurdering men har vært helt frisk flere måneder og er ferdig med dette. Men nar jeg blitt bedre de andre blitt ikke bedre. (Jeg har nesten NULL sykemelding) Det var arbeidsplass vurdering men var ikke ordentlig tok opp med overlederen osv og ikke mye skrevet opp. Også det kom noe kommentær som hadde ingenting med den saken å gjøre og jeg er uenig med. De drivde ende mer med den etter at jeg var bedre og i full funksjon. Tillitsvalgten sa at det ikke had vært ordentlig gjørt. Jeg ble anbefalt å si ja til å si ja til møte med fysioterapeut som kompromiss med daglig leder at hun ville se ferdig med saken. Så hadde møte. Selv om fysioen var hyggelig, var det OK at jeg sa ja fordi nå er det i BHTs systemet? Jeg vent nå til vi har en møte til høst til å slutte med saken. Er det OK til å søke ny jobb i mellomtiden eller bli det noe som henger over meg? Jeg trenger å vite om rettigheter og tinger jeg bør eller ikke bør gjøre at jeg ikke snuble på en lov jeg visste ikke om. Jeg vet f.eks at man kan ikke bli sykemeldte på grunn av konflikt. Også at man bør ikke signere ingenting uten at det vurderes over først eller man kan si opp jobben uten å vite den. Sanne tinger er viktig å vite om. Tror det er beste at jeg finner noe annet sa hva kan jeg gjøre om referenser. Kan jeg fa se referansen først? Jeg foler at jeg ikke kan stole på andre kollegær na. Blit det rart å bruke noe fra forrige jobbe? Takk for hjelpen. Anonymkode: 344f2...39e Leder som mobber ansatte blir sparket, gå til dennes leder Anonymkode: 35923...1db
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #6 Skrevet 21. juli 2022 Ikke bruk tid og energi på den arbeidsplassen mer. Jeg opplevde dette da jeg gikk rundt gravid og jobbet på Nille. Sykemelding hjalp, men det var så stor psykisk påkjenning at jeg var lei meg hele svangerskapet. Var utbrent ved fødsel. Anonymkode: b8197...8c6 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #7 Skrevet 21. juli 2022 On 7/18/2022 at 1:22 PM, AnonymBruker said: Jeg tror det beste valget i slike situasjoner er å finne seg ny jobb. Finn ny jobb, skriv kontrakt med nyarbeidsgiver, så si opp jobben du har. Du kan bruke referanser fra alle stadier i livet, så at du bruker en referanse fra en tidligere jobb er fint. Man kan sykmeldes pga. konflikt på arbeidsstedet hvis konflikten fører til at du blir syk, psykisk og/eller fysisk. Det er noe du må diskutere med din lege, da det er hun eller han som skal avgjøre om du trenger sykmelding. Når du søker ny jobb vil jeg anbefale deg å se nøye på ny potensiell arbeidsplass og de du har intervju med. Still spørsmål om arbeidsmiljø, kolleger, sosialt osv. Prøv å få så stor innsikt du bare kan i hvordan de har det på jobb. Husk at det er ikke bare arbeidsgiver som intervjuer deg, du skal også intervjue dem. Lykke til ❤ Anonymkode: 327e1...3fb Takk for svaret ditt. Hjelpsom å vite at det kan være trygghet av ordentlig sykemelding og håper det blir ikke aktuelt. Også bra at jeg kan bruker andre referanser som er alle brå ellers. Om jeg kan skifte jobben med det samme arbeidsgiveren er det mest optimalt og skal huske at det er viktig kontrakten skrives opp FOR oppisgelse av nå jobben. Vet du om jeg skifte til en lik stilling med samme arbeidsgiveren at det blir ny prøveperiod? Anonymkode: 344f2...39e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #8 Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Leder som mobber ansatte blir sparket, gå til dennes leder Anonymkode: 35923...1db Nei. Ikke i vår kommune. Når rådmannen forguder denne lederen. Anonymkode: ddc76...4ff 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #9 Skrevet 21. juli 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Ikke i vår kommune. Når rådmannen forguder denne lederen. Anonymkode: ddc76...4ff Ja, stemmer det. Jeg har daglig leder som gråter foran andre og sier "Jeg bare prøver å hjelpe!" og da ser hun sympathetisk ute. Anonymkode: 344f2...39e
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #10 Skrevet 21. juli 2022 53 minutter siden, ti10 said: Det der med å være åpen om at du søker deg bort fra et dårlig arbeidsmiljø synes jeg er et dårlig råd. Det anbefaler jeg deg ikke å gjøre, TS. Det er nok av dem som holder seg inne med de på samme nivå, men sparker nedover, og det trenger nødvendigvis ikke være kjent rundt omkring. Hvis TS sier noe om det på et intervju, kan hun risikere at den hun intervjuer kjenner den nåværende sjefen og tar uformell kontakt. Da kan den nåværende sjefen snakke TS ned og ødelegge for hennes jobbsjanser. Det er vel en ganske velkjent tommelfingerregel at man som arbeidssøker i jobbintervju skal unngå å snakke negativt om nåværende arbeidsplass, uansett hvor rett man har i det. Man vet aldri hvem som sitter på andre siden av bordet eller hvem de kjenner. Takk det lurt jeg om også. Jeg ser fra noe tråder og det som jeg har lest ellers at det er en litt vanlig problem. Ja, vi bør har det fint og hyggelig på jobb men realiteten kan være forskellig. Anonymkode: 344f2...39e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå