Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #1 Skrevet 18. november 2005 jeg har lest undersøkelser som viser at kriminelle og folk som sitter i fengsel ofte har navn som Ronny,Roger,Tommy osv.er ikke dette litt sånn "belastede" navn hvis dere skjønner hva jeg mener? og er det virkelig slik at navnet speiler personligheten til mennesker?noen synspunkter?
Milo Minderbinder Skrevet 18. november 2005 #2 Skrevet 18. november 2005 Et kjent fenomen i sosialtjenesten og barnevernstjenesten. dette her. Mine egne tanker om dette er vel at de foreldre som velger å kalle barna opp etter utenlandske filmstjerner......... Milo
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #3 Skrevet 18. november 2005 Et kjent fenomen i sosialtjenesten og barnevernstjenesten. dette her. Mine egne tanker om dette er vel at de foreldre som velger å kalle barna opp etter utenlandske filmstjerner......... Milo ← Er det noen filmstjerner med navnet ronny da :klø: Den eneste jeg kommer på er tramteaterets Randi og Ronny, og var ikke det også småkjeltringer :klø:
Milo Minderbinder Skrevet 18. november 2005 #4 Skrevet 18. november 2005 Ronny? Du har et poeng. men det er dog den eneste hypotese jeg maktet å danne meg da jeg var kurator. Milo
Gjest Litjmæ Skrevet 18. november 2005 #5 Skrevet 18. november 2005 Japp, sånn er det gitt. Kall sønnen din Ronny og han havner i fengsel, kall dattra di Maud Angelica og hun blir prinsesse. Skjønner ikke hvorfor ikke staten og eller VG går ut og advarer folk mot sånne farlige navn!
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #6 Skrevet 18. november 2005 Tror det kan ha noe med at det er mange i aldersgruppen 25-45 som ble kalt akurat de navnene. Om 20-30 år sier vi vel tilsvarende om navn som Markus eller kristian
Gjest Melk Skrevet 18. november 2005 #7 Skrevet 18. november 2005 Det er forsket på dette, og du har rett. Har å gjøre med navnemoter, type kriminalitet og bosted. Noen navn er mer populære på østkanten enn vestkanten. Noen typer kriminalitet reflekteres også slik, av ulike sosiale grunner. Og vips sitter mange i fengsel med slike navn.
Gjest Melk Skrevet 18. november 2005 #9 Skrevet 18. november 2005 Dere har glemt Raymond og Kenneth! ← Og Mohammed.
Gjest Dilla Skrevet 18. november 2005 #10 Skrevet 18. november 2005 For ikke å snakke om David, Kjell, Erling, Magne, Dan, Thomas, Lars-Erik. Dette er vel de i Norge som kanskje har begått mest kriminelle handlinger her til lands i de siste årene. Herregud, noen ganger begynner jeg å lure på nivået på noen mennesker her inne altså.
Gjest Melk Skrevet 18. november 2005 #11 Skrevet 18. november 2005 Herregud, noen ganger begynner jeg å lure på nivået på noen mennesker her inne altså. ← Som sagt er det forsket på dette, og tendensen er klar. Det sitter flere Ronny i fengsel enn Preben. Akkurat som det antakeligvis er flere Preben som blir tatt for hvitsnippskriminalitet enn Kenneth.
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. november 2005 #12 Skrevet 18. november 2005 Det er forsket på dette, og du har rett. Har å gjøre med navnemoter, type kriminalitet og bosted. ← Har nok mere tro på dette enn at navnet i seg selv er "farlig"... Flere enn meg som har lagt merke til at navnet "Lars" som går igjen nokså ofte blant "vestkantkriminelle"?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #13 Skrevet 18. november 2005 Noen som vet om det finnes sånn statistikk på jentenavn også? Det hadde vært gøy å se
Gjest Melk Skrevet 18. november 2005 #14 Skrevet 18. november 2005 http://www.detnye.com/0804/90.html Navneforsker Ivar Utne ved Universitetet i Bergen bekrefter at navnene Ronny, Tommy og Johnny ofte knyttes til kriminelle miljøer i folks bevissthet. Det er en myte at de som heter Ronny og Johnny er kriminelle. Undersøkelser av straffedømte viser riktignok at det er en høy prosentandel som har disse navnene, men det er ingen seriøse forskere som mener navnet gjør en kriminell. Begge navnene var svært populære på 1970-tallet. Da er det naturlig at de også dukker opp blant straffedømte, poengterer Ivar Utne. Det fleipes med at Ronny og Tommy er typiske barnevernsnavn. Dette er navn man forbinder med en lavere sosial klasse. Ulike navn gir ulike forventninger som man må forholde seg til. Det kan føre til at du blir slik folk har lagt opp til og trodd. På den måten kan navnet forme identiteten, bemerker psykiater Pål Abrahamsen.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #15 Skrevet 18. november 2005 jeg har lest undersøkelser som viser at kriminelle og folk som sitter i fengsel ofte har navn som Ronny,Roger,Tommy osv.er ikke dette litt sånn "belastede" navn hvis dere skjønner hva jeg mener? og er det virkelig slik at navnet speiler personligheten til mennesker?noen synspunkter? ← jeg heter tommy og brødrene mine heter faktisk roger og ronny, og ingen av oss har sittet inne
Gjest Melk Skrevet 18. november 2005 #16 Skrevet 18. november 2005 jeg heter tommy og brødrene mine heter faktisk roger og ronny, og ingen av oss har sittet inne ← At en statistikk viser tendenser trenger da ikke bety at ALLE innenfor en gruppe er slik. Det trodde jeg var soleklar kunnskap...
Gjest Dilla Skrevet 18. november 2005 #17 Skrevet 18. november 2005 Var det ikke mangel på slik kunnskap som startet denne diskusjonen i første omgang?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #18 Skrevet 18. november 2005 Var det ikke mangel på slik kunnskap som startet denne diskusjonen i første omgang? ← Trådstarter bare stilte et spørsmål på ganske nøytralt grunnlag etter min tolkning. Selvsagt spør man ikke hvis man vet fra før, men det ville blitt kjedelig hvis man ikke hadde lov til å spørre. Dessuten har jo problemet to sider (minst): Selvsagt gjør ikke et navn deg kriminell. Men det er tendenser til overrepresentasjon av bestemte navn i fengsel, barnevernssaker osv. Årsaken er som Melk sier navnemoter i bestemte miljøer - miljøet er selvsagt det som betyr noe, navnet er en "bieffekt" av oppvekstvilkårene dine, ikke noe annet. Å nevne navnet på kjente kriminelle enkeltpersoner bidrar forøvrig ikke så mye til å "motbevise" statistikken.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #19 Skrevet 18. november 2005 Er det et flertall av mennesker som bærer et navn så vil det også være et flertall av dem i fengsel. Andelen av befolkningen som heter Ronny er høy. Det blir først innteressant hvis andelen er større i fengselet enn i resten av befolkningen innen samme aldersgruppe.
Gjest Melk Skrevet 18. november 2005 #20 Skrevet 18. november 2005 Andelen av befolkningen som heter Ronny er høy. ← Er den? Jeg personlig kjenner ingen. I følge SSB er det flere født i samme periode som heter både Lars og Christian. Navnet er heller ikke blant 10 på topp i noe år noensinne. Totalt sett er det i underkant av 6000 som heter Ronny. Av ca 2,2 millioner menn... Jeg vil ikke kalle det en høy andel av befolkningen. Når da navneeksperter sier at andelen som heter Ronny ol i fengsel er høy, så tror jeg de har belegg for dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå