Gå til innhold

Mine dine barn- ferie og økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn og samboer har to barn. 

Samboer har HØY gjeld til sine foreldre. Det siste året har hun hatt problemer med å betale pga overgang til AAP. Jeg har alltid hatt god kontroll på min egen økonomi og ønsker at det skal fortsette sånn. Betaler det jeg skal, sløser ikke og har ikke noe usikret gjeld. Min samboer sier at de ønsker at VI skal betale ned så mye som mulig på boliglånet slik at gjelden hos foreldrene kan bakes inn i vårt huslån. Dvs at vi får dyrere boliglånsrente. OG det vil si at det er MEG det står på å betale ekstra inn da min samboer ikke har penger til overs. Jeg kjøpte en ny markise til huset. Da fikk jeg kommentar... 

Faren til bonusgutta er svært velstående og har tatt med seg gutta på ferie hvert år, min datter har ikke vært på utenlandsferie på flere år. 

Vi har hatt Norgesferie hvert år pga gjelden til min samboer. I år fikk vi muligheten til å låne huset til min svigerinne i Spania gratis, så vi bestilte flybilletter. Dvs jeg betalte for alle. Svigerforeldrene mine er ikke blide pga dette. Min økonomi er helt ok, jeg betaler det jeg skal og sparer litt ved siden av. 

Det skal også sies at de ønsker å være sammen med oss i hver ferie. Skal vi noe annet så blir det en del tårer fra svigermor. 

Jeg begynner å føle meg kvalt. Vurderer og ta med meg datteren min på ferie alene av og til, det blir dyrt for meg å betale for alle sammen hver gang. Hun synes det er urettferdig at ste-brødre drar på ferie hvert år. 

Samboeren min sier at hun synes det hadde vært greit, allikevel får jeg dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 8d3ca...ca9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ta med deg datteren din på ferie

Anonymkode: 60dfa...28f

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette her kommer ikke til å holde.

Hvorfor skal du betale for hennes elendige økonomiske styring?

Anonymkode: 853d6...eaf

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Virker som du blir brukt og melket økonomisk😢

Anonymkode: 8445d...98e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit å gjøre i din situasjon synes jeg.

Hadde ikke orket felles økonomi med noen med gjeld. Felles dagligvare og regningskonto, ikke mer.

Anonymkode: 10155...ca4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første feil her er jo at du involverte deg med noen med store økonomiske problemer. For at dette skal kunne fungere må dere ha fullstendig adskilt økonomi og det er noe dere begge må være enige om. 

Anonymkode: 3154a...09d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er motivet hennes for å være sammen med deg.........?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er motivet hennes for å være sammen med deg.........?

Verdensherredømme, garantert!

Anonymkode: 10155...ca4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her bør i alle fall svigers få tydelig beskjed om at dere har (delvis?) separat økonomi.. De kan ikke kreve at du rydder opp etter datteren deres. At du vil på ferie med datteren din synes jeg at er helt innafor. De andre får sine ferier. Jeg synes dette høres ut som noe som er dømt til å ende i kaos, men begynn med å gjøre det tydelig for svigers. Uten deres innblanding i DIN økonomi så blir det kanskje litt lettere, gitt at du og samboeren din snakker godt sammen. Hadde barna vært felles så hadde jeg tenkt at det lure ville være å rydde opp sammen en gang for alle, men når dere på sett og vis har hver deres familie så synes jeg ikke at du skal ta mer ansvar for hennes ekstra gjeld enn du faktisk klarer og vil. Samtidig.. Det skader jo ikke å ha i bakhodet at dere trolig ikke ville fått kjøpt boligen dersom gjelden hennes var til andre enn foreldrene sine. Å kjøpe sammen uten å ta hensyn til det høres ikke spesielt klokt ut - men igjen: Dine penger, dine valg. Og jeg synes ikke at du skal ha dårlig samvittighet for å ikke ordne opp i hennes problemer.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden er du sammen med dette kvinnemennesket?

Er jevnlig tilgang på sex viktigere enn datteren din og din egen økonomi?

Anonymkode: 16d69...c05

AnonymBruker
Skrevet

Shit.. For en kjip lapskaus 😬

Anonymkode: fdc52...56e

AnonymBruker
Skrevet

Dersom hennes gjeld skal bakes inn i deres felles huslån, må du i hvert fall sørge for at din eierandel økes tilsvarende.

Anonymkode: e4cdb...c67

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

For et rot? Dra med datteren på ferie. Eller så kan din samboer dra med dere og bare betale sin egen bilett?

Så leit at hun har så dårlig økonomi. Er dette slik dere skal ha det resten av livet eller er det bare nå hun har aap?

Anonymkode: 89a6f...2f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor i all verden er du sammen med dette kvinnemennesket?

Er jevnlig tilgang på sex viktigere enn datteren din og din egen økonomi?

Anonymkode: 16d69...c05

Kan jo være han elsker henne da. Du vet, følelser.

Anonymkode: 89a6f...2f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dette må gjøres ryddig. Se over mtp eierandel osv. 

Og når det kommer til ferie, så sier din samboer at hun forstår om du reiser alene uten de andre, bare sammen med din datter, og at dette er greit. Ta henne på ordet. Kjøp heller en fin gave til henne, og sørg for at hun har en 500lapp ekstra til å kose seg med, hun som blir hjemme. 

Anonymkode: f948a...ce6

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Samboer har HØY gjeld til sine foreldre. Det siste året har hun hatt problemer med å betale pga overgang til AAP. Jeg har alltid hatt god kontroll på min egen økonomi og ønsker at det skal fortsette sånn. Betaler det jeg skal, sløser ikke og har ikke noe usikret gjeld. Min samboer sier at de ønsker at VI skal betale ned så mye som mulig på boliglånet slik at gjelden hos foreldrene kan bakes inn i vårt huslån. Dvs at vi får dyrere boliglånsrente. OG det vil si at det er MEG det står på å betale ekstra inn da min samboer ikke har penger til overs. Jeg kjøpte en ny markise til huset. Da fikk jeg kommentar... 

Faren til bonusgutta er svært velstående og har tatt med seg gutta på ferie hvert år, min datter har ikke vært på utenlandsferie på flere år. 

Vi har hatt Norgesferie hvert år pga gjelden til min samboer. I år fikk vi muligheten til å låne huset til min svigerinne i Spania gratis, så vi bestilte flybilletter. Dvs jeg betalte for alle. Svigerforeldrene mine er ikke blide pga dette. Min økonomi er helt ok, jeg betaler det jeg skal og sparer litt ved siden av. 

Det skal også sies at de ønsker å være sammen med oss i hver ferie. Skal vi noe annet så blir det en del tårer fra svigermor. 

Jeg begynner å føle meg kvalt. Vurderer og ta med meg datteren min på ferie alene av og til, det blir dyrt for meg å betale for alle sammen hver gang. Hun synes det er urettferdig at ste-brødre drar på ferie hvert år. 

Samboeren min sier at hun synes det hadde vært greit, allikevel får jeg dårlig samvittighet. 

Herlighet du blir utnyttet big time . Ta med datteren din på en alene - ferie . Hun / dere skal ikke ha redusert livskvalitet pga dårlige valg din eks har tatt tidligere . Det er kun hun som burde svi for det. Ikke dere . 

• Liker 3
Skrevet

Ta med datteren din på ferie. Planlegg sammen med henne og gi henne en super ferie med bare deg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I deres tilfelle hadde jeg gått for delt økonomi. Tjener du bedre, er det naturlig at du betaler litt mer på det faste (i mitt hode). Ev må dere kanskje finne dere et billigere hus? Sånn at samboeren har sjansen til å komme ovenpå.

Jeg hadde gått for hvert vårt huslån. Vi har god økonomi, men har likevel separate huslån. Jeg betaler ned litt kjappere på mitt, mens han har investert mer i eget firma. Vi har også en regningskonto, der vi begge setter inn en sum hver måned. Pengene vi sitter igjen med bruker vi som vi vil, men er selvsagt rause med hverandre ved behov.

Når det kommer til ferier har vi reist sammen, selv om stesønnen min også får en del ferie med mor. Fordi vi ønsker fellesopplevelser for hele familien. I din situasjon blir det litt annerledes. Kanskje kunne du reist med datter når stebarna har ferie hos far? 

Og så må dere løsrive dere litt fra svigers. Greit nok å ha mye kontakt, men de kan ikke forvente at du setter deg selv i en dårligere situasjon. Høres ut som dama di skylder dem mye. Trist for dem, men ikke ditt ansvar. Så:

1. Begynn å ta med datteren din på en ordentlig ferie.

2. Sett opp en ryddig avtale med samboer. Felleskonto? Separate lån.

3. Er det nødvendig må dere ta en prat med svigers. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Seperat økonomi, (men om du tjener mer, så bør du betale litt mer, synest jeg da..)

Gi svigerforeldrene dine klar beskjed om delt økonomi, og at datteren deres er ansvarlig for egen gjeld. Hun er voksen. Skjønner de ikke dette, får det være deres problem.

(Ikke helt det samme, men jeg har måttet «tilfeldigvis» informere hans voksne barn om at samboer og jeg har delt økonomi (selv om han tjener mye mer) siden jeg spanderer endel utenlandsturer og gir større gaver til mine egne barn. Ikke fordi de har sagt noe, hintet til noe i det hele tatt, men for min egen del, vil ikke at noen skal føle seg urettferdig behandlet)

Anonymkode: 60399...5d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så trist at det går ut over barna når en part har rotet økonomisk.  

Anonymkode: cd883...5eb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...