AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #1 Skrevet 18. juli 2022 Litt tullete overskrift, men hvordan skjer det egentlig? Må jeg ha en undersøkelse av gynekolog og så komme tilbake for å sette den in og en legetime først for henvisning? Jeg trenger bare en "plan" fordi jeg hater å gå til legen og da veit jeg hva jeg kan forvente 😊 Anonymkode: b3c2b...6d9
Hedda-78 Skrevet 18. juli 2022 #2 Skrevet 18. juli 2022 Min fastlege setter ikke inn spiraler, så han henviser meg alltid til gynekolog for å skifte spiral. Gynekologen tar celleprøve i samme slengen.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #3 Skrevet 18. juli 2022 Hedda-78 skrev (1 minutt siden): Min fastlege setter ikke inn spiraler, så han henviser meg alltid til gynekolog for å skifte spiral. Gynekologen tar celleprøve i samme slengen. Fikk du spiral på samme gynekolog time, eller måtte du komme tilbake for å sette den inn? Anonymkode: b3c2b...6d9
tangent Skrevet 18. juli 2022 #4 Skrevet 18. juli 2022 Jeg var hos fastlegen og snakket om det. Så fikk jeg resept på spiral som jeg hentet ut på apoteket, så setter man den inn hos fastlege eller gynekolog.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #5 Skrevet 18. juli 2022 Les denne før du velger hvilke spiral du vil ha: https://emetodebok.no/kapittel/prevensjonsmidler/gestagenpreparater/hormonspiral/ Du sender en henvendelse til fastlegen på resept på den du velger og time for deretter å få den innsatt. Om legen din ikke setter den inn får du henvisning til gynekolog. Før timen bør du ta Paracet og ibux for å roe ned. Du kan ha småblødninger 3-6 mnd etterpå. Anonymkode: cb747...5f8
Hedda-78 Skrevet 18. juli 2022 #6 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk du spiral på samme gynekolog time, eller måtte du komme tilbake for å sette den inn? Anonymkode: b3c2b...6d9 Det er ca 13 år siden jeg satte inn spiral første gang. Da var regelen slik at gynekologen måtte skrive en resept til meg, så måtte jeg kjøpe den på apoteket, og så måtte jeg få ny time for å sette den inn. Fryktelig tungvindt. Men han snodde seg litt rundt den regelen, ved at han hadde en spiral liggende som egentlig var skrevet ut til en annen pasient. Han satte den inn for meg, og jeg fikk en resept i hånda da jeg gikk. Jeg gikk og kjøpte spiralen på apoteket, og leverte den til resepsjonisten på gynekolog-kontoret etterpå. Så kunne han gi den til en annen pasient osv. Ikke helt etter boka, og veldig basert på tillit, men det sparte jo både han og meg for tid og penger og styr. Neste gang jeg var der, for å skifte spiral, sa han at reglene var endret. Nå kunne han sette inn spiral med en gang, han hadde spiraler på lager.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #7 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fikk du spiral på samme gynekolog time, eller måtte du komme tilbake for å sette den inn? Anonymkode: b3c2b...6d9 Selvfølgelig får man den satt inn når man er der. Man trenger ingen ny time for dette. Anonymkode: 61dfd...91c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #8 Skrevet 18. juli 2022 Jeg fikk satt opp spiralen første timen, enten ved at jeg hentet den ut på apoteket i forkant da jeg bestilte spiral ved timebestilling og gynekologen sendte meg en resept, eller at gynekologen hadde spiral på kontoret og satte opp første timen. Anonymkode: 69d69...70c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå