Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke det, og opplevde hele seansen som ren tortur. Angivelig ville ikke epiduralen virke på smertene ved pressriene og i mellomkjøttet, men kjenner flere som sier de har hatt god effekt av epidural hele veien. Hadde uansett ikke pressrier, og måtte presse på kommando og babyen sto lenge høyt oppe i bekkenet. Var først og fremst riene som gjorde så forjævlig vondt. 

Anonymkode: e5bb4...62e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min virket ikke før pressefasen. Fikk beholde. Hjalp veldig. Kjente ikke smerte i det hele tatt. 

Anonymkode: 2d9e9...e56

AnonymBruker
Skrevet

De justerte ikke på min i pressfasen, og jeg hadde ingen smerter bortsett fra at det svei litt når hodet var halvveis ute. Jeg kjente dog ikke riene, så jordmor måtte se på skjermen når jeg hadde rier også måtte jeg presse når hun ga beskjed. 

Anonymkode: bd538...88e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, min epidural sluttet å funke på 8 cm, så det var uansett ikke vits. 

Anonymkode: 90cd8...f60

AnonymBruker
Skrevet

Den ble justert ned med første som jeg fødte i 2010, men beholdt den med andremann som nylig ble født. Spurte om de kom til å justere den med, men jordmor sa nei. Mulig jeg kjente pressriene litt dårligere med andremann.

Anonymkode: 09c9d...7e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min virket ikke før pressefasen. Fikk beholde. Hjalp veldig. Kjente ikke smerte i det hele tatt. 

Pressefasen kjentes ut som en skikkelig skikkelig hard treningsøkt, men uten smerte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det er jo ikke pressefasen som er vondest heller. Hadde (tvungen) epidural med førstemann, mens de to neste var uten som helst. 8-10 cm, og fra 10 cm til vannet ble tatt med siste mann var sykt vondt. Pressing var en lettelse i sammenligning. 

Anonymkode: e2f27...442

AnonymBruker
Skrevet

De satte epiduralen litt ned, men ellers fikk jeg beholde den :)

Anonymkode: 082c0...f24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nei, men det er jo ikke pressefasen som er vondest heller. Hadde (tvungen) epidural med førstemann, mens de to neste var uten som helst. 8-10 cm, og fra 10 cm til vannet ble tatt med siste mann var sykt vondt. Pressing var en lettelse i sammenligning. 

Snakk for deg selv, dette er da veldig individuelt. Jeg hadde valgt åpningsrier i en uke hvis jeg slapp pressfasen - synes hele utdrivningen var verst tenkelige tortur. Har utviklet fødselsangst etter det, pga den fasen. Åpningsriene var småtteri og helt håndterbare for meg (også fra 8-10 cm). Ikke si dette som en fasit. 

(fødte helt uten smertelindring) 

Anonymkode: 9ad9f...a8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde 30 timer med åpbignsrier som var jævlige, men de 2 timene med pressrier tok hele kaka og bordet og huset og alt. Hater slike bastante innlegg som dette. 

Anonymkode: 29082...c83

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt ikke 😅

Presset i 75 min uten noe hjelp fra riene - med jordmor som visstnok spente egne ben mot senga for å dra hardt nok 🙃

Altså den pressefasen var virkelig noe for seg selv, men da var vi i det minste snart i mål.

Koplet bare helt mentalt ut og «gav opp» av de helt ekstreme smertene. 

Men fødselsangst fikk jeg faktisk ikke, utrolig nok 🤷‍♀️ Men jeg hadde sterkt svangerskapsangst og var oppriktig livredd for død baby.

Så jeg hadde mottoet «bare vi overlever så er det topp stemning». Og det gjorde vi jo :) 

En åpenbar grunn til at jeg nok ikke fikk beholde var at vi hadde ganske dårlig tid før det ble haste/katastrofesnitt. Så det var bare å få babyen ut som første pri, og med mine ubrukelige rier tok de vel neppe noen sjanser. 

AnonymBruker
Skrevet

Den ble ikke skrudd av før en stund etter at fødselen var ferdig, alle glemte hele greia. Men så virket den ikke heller da, så det hadde ikke noe å si :fnise: Kjempefin fødsel likevel, selv om det var setefødsel. 

Anonymkode: d09ea...ecf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk dårlige pressrier, så de skrudde epiduralen helt ned. Jeg var skikkelig redd, siden jeg ikke orket mer smerter, men merket ingen forskjell. Epiduralen hadde ikke lengre hatt noen smertestillende effekt.

Etterhvert fikk jeg drypp også, fordi riene var så dårlige. Da fikk jeg etterhvert klemt ut babyen, selv om jeg var helt utslitt.

Jeg husker ikke pressfasen som vond, bare veldig slitsom. Etter en lang og vond fødsel, med lite søvn og mat, var jeg utslitt. Det var nok også derfor riene ble så dårlige.

Anonymkode: 94ff1...662

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 9.44):

Jeg fikk ikke det, og opplevde hele seansen som ren tortur. Angivelig ville ikke epiduralen virke på smertene ved pressriene og i mellomkjøttet, men kjenner flere som sier de har hatt god effekt av epidural hele veien. Hadde uansett ikke pressrier, og måtte presse på kommando og babyen sto lenge høyt oppe i bekkenet. Var først og fremst riene som gjorde så forjævlig vondt. 

Anonymkode: e5bb4...62e

1 gang slo de den av. Hadde god effekt før det.

2 gang husker jeg ikke, men vet den hadde god effekt.

3 hadde den null effekt. Ting gikk så fort og situasjonen ble både kritisk og kaotisk. Den sto derfor på full guffe under utdrivningsfasen. 

Anonymkode: 8ff4a...f24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...