AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #1 Skrevet 18. juli 2022 Har ganske nylig vært gjennom det, og opplevde det helt infernalsk jævlig på alle mulige måter. Er helt i sjokk. Har fått tilbud om debrief med fødselslege, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne en gang. Anonymkode: f0227...e61 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #2 Skrevet 18. juli 2022 Høres grusomt ut så føler med deg! Men hva er det? Aldri hørt om det før. Anonymkode: 42b80...f1c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #3 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har ganske nylig vært gjennom det, og opplevde det helt infernalsk jævlig på alle mulige måter. Er helt i sjokk. Har fått tilbud om debrief med fødselslege, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne en gang. Anonymkode: f0227...e61 Hei, min siste fødsel endte med skulderdystoci - og ja, det var en grusom opplevelse. Det var en relativt rask fødsel, ca to timer, hvorav en time var pressing. Plutselig «gikk alarmen» og rommet ble fult av sykepleiere osv, og så sier jordmoren til meg at nå er det krise, ta et dypt drag av lystgassen, så «knakk» hun andre jordmoren på en måte symfysebenet mitt, altså de la all vekt oppå symfysebenet mitt og fikk «røsket ut» babyen. Jeg fikk ikke se sønnen min før han ble tatt med på intensiven, jeg fikk møte han ca 5 timer senere. Det gikk veldig bra med han, han er nå 15 mnd, vært tidlig ute motorisk hele veien, lærte seg å gå alene da han var 10 mnd, veldig oppegående og fin gutt 💙 Vi var en uke på nyfødtintensiven, og de var utrolig flinke der, han fikk antibiotika og smertestillende og de fulgte med på skulderen med røntgen (vanlig at babyen knekker kragebenet/skulderen for å komme ut). Ingen varige mèn for han. Men jeg for min del - ALDRI mer barn. Det var det værste jeg har opplevd noensinne, den følelsen når han ble knekt ut. Jeg skjønner godt at du er i sjokk ❤️ Jeg sleit en stund etter fødselen med å «tørre» å bli glad i babyen, men som sagt - alt gikk veldig fint her ❤️ Ta i mot samtalen med fødselslegen og snakk med jordmor også. Hvordan går det med babyen? ❤️ MaSe gode tanker til deg! Anonymkode: cb054...f83 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #4 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Høres grusomt ut så føler med deg! Men hva er det? Aldri hørt om det før. Anonymkode: 42b80...f1c https://www.nrk.no/osloogviken/_-han-var-bla-og-livlos-da-han-ble-fodt-1.12048675 Denne artikkelen forteller litt om hvor alvorlig det er, men det er heldigvis veldig sjeldent det skjer ❤️ Jeg har født tre barn, og det var sistemann i flokken som satt fast slik. Presiserer igjen at det har gått veldig bra i ettertid med han 🥰💙 Anonymkode: cb054...f83
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #5 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, min siste fødsel endte med skulderdystoci - og ja, det var en grusom opplevelse. Det var en relativt rask fødsel, ca to timer, hvorav en time var pressing. Plutselig «gikk alarmen» og rommet ble fult av sykepleiere osv, og så sier jordmoren til meg at nå er det krise, ta et dypt drag av lystgassen, så «knakk» hun andre jordmoren på en måte symfysebenet mitt, altså de la all vekt oppå symfysebenet mitt og fikk «røsket ut» babyen. Jeg fikk ikke se sønnen min før han ble tatt med på intensiven, jeg fikk møte han ca 5 timer senere. Det gikk veldig bra med han, han er nå 15 mnd, vært tidlig ute motorisk hele veien, lærte seg å gå alene da han var 10 mnd, veldig oppegående og fin gutt 💙 Vi var en uke på nyfødtintensiven, og de var utrolig flinke der, han fikk antibiotika og smertestillende og de fulgte med på skulderen med røntgen (vanlig at babyen knekker kragebenet/skulderen for å komme ut). Ingen varige mèn for han. Men jeg for min del - ALDRI mer barn. Det var det værste jeg har opplevd noensinne, den følelsen når han ble knekt ut. Jeg skjønner godt at du er i sjokk ❤️ Jeg sleit en stund etter fødselen med å «tørre» å bli glad i babyen, men som sagt - alt gikk veldig fint her ❤️ Ta i mot samtalen med fødselslegen og snakk med jordmor også. Hvordan går det med babyen? ❤️ MaSe gode tanker til deg! Anonymkode: cb054...f83 Takk for utfyllende svar. Da høres det ut som dere fikk en enda hardere medfart enn oss ❤️ Det gikk heldigvis bra med babyen. Han kom ut med apgar på 3 og måtte ha pustehjelp, men kunne allerede komme inn til oss etter 10 minutter, og har bortsett fra en muligens litt øm skulder og blått vacumhode i et par dager, vært helt fin og frisk. Men jeg er helt i sjokk av smertene. Hadde ingen smertelindring. De la meg opp ned i senga, med hodet ned og beina opp, og regelrett gravde han ut med hendene mens masse mennesker holdt meg fast, og jeg ropte på min skaper (trengte ikke knekke som i ditt tilfelle, som høres hakket jævligere ut). Det gjorde så vondt at jeg sonet helt ut og glemte at jeg i det hele tatt skulle ha et barn. Bare lå og skrek i en evighet etterpå, og husket ikke ar jeg var verken mor eller menneske. Nei, ALDRI mer. Vet de sier at man glemmer, men ikke noe sånt. Kommer aldri til å utsette meg selv for en promille sjanse for at noe slikt skjer igjen. Ts Anonymkode: f0227...e61 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #6 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for utfyllende svar. Da høres det ut som dere fikk en enda hardere medfart enn oss ❤️ Det gikk heldigvis bra med babyen. Han kom ut med apgar på 3 og måtte ha pustehjelp, men kunne allerede komme inn til oss etter 10 minutter, og har bortsett fra en muligens litt øm skulder og blått vacumhode i et par dager, vært helt fin og frisk. Men jeg er helt i sjokk av smertene. Hadde ingen smertelindring. De la meg opp ned i senga, med hodet ned og beina opp, og regelrett gravde han ut med hendene mens masse mennesker holdt meg fast, og jeg ropte på min skaper (trengte ikke knekke som i ditt tilfelle, som høres hakket jævligere ut). Det gjorde så vondt at jeg sonet helt ut og glemte at jeg i det hele tatt skulle ha et barn. Bare lå og skrek i en evighet etterpå, og husket ikke ar jeg var verken mor eller menneske. Nei, ALDRI mer. Vet de sier at man glemmer, men ikke noe sånt. Kommer aldri til å utsette meg selv for en promille sjanse for at noe slikt skjer igjen. Ts Anonymkode: f0227...e61 Herregud! ❤ til deg! Anonymkode: ea885...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #7 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for utfyllende svar. Da høres det ut som dere fikk en enda hardere medfart enn oss ❤️ Det gikk heldigvis bra med babyen. Han kom ut med apgar på 3 og måtte ha pustehjelp, men kunne allerede komme inn til oss etter 10 minutter, og har bortsett fra en muligens litt øm skulder og blått vacumhode i et par dager, vært helt fin og frisk. Men jeg er helt i sjokk av smertene. Hadde ingen smertelindring. De la meg opp ned i senga, med hodet ned og beina opp, og regelrett gravde han ut med hendene mens masse mennesker holdt meg fast, og jeg ropte på min skaper (trengte ikke knekke som i ditt tilfelle, som høres hakket jævligere ut). Det gjorde så vondt at jeg sonet helt ut og glemte at jeg i det hele tatt skulle ha et barn. Bare lå og skrek i en evighet etterpå, og husket ikke ar jeg var verken mor eller menneske. Nei, ALDRI mer. Vet de sier at man glemmer, men ikke noe sånt. Kommer aldri til å utsette meg selv for en promille sjanse for at noe slikt skjer igjen. Ts Anonymkode: f0227...e61 Helt grusomt❤️ jeg opplevde noe lignende når babyen kom med armen opp langs hodet (supermann-stil), satt bom fast, og måtte dras ut med tang. To forsøk. Ingen smertelindring. Det svartnet helt for meg av en enorm, ubeskrivelig smerte, og babyen var nesten helt svart av oksygenmangel når han kom ut. Skjønner godt hvor ille dette må ha vært for deg❤️Jeg fortrengte det meste over tid. Tre år senere ble jeg gravid igjen og den fødselen var som en spaferie i forhold. Ingen problemer, ingen smertelindring, babyen suste ut på bare tre timer. Anonymkode: c3161...607 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #8 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for utfyllende svar. Da høres det ut som dere fikk en enda hardere medfart enn oss ❤️ Det gikk heldigvis bra med babyen. Han kom ut med apgar på 3 og måtte ha pustehjelp, men kunne allerede komme inn til oss etter 10 minutter, og har bortsett fra en muligens litt øm skulder og blått vacumhode i et par dager, vært helt fin og frisk. Men jeg er helt i sjokk av smertene. Hadde ingen smertelindring. De la meg opp ned i senga, med hodet ned og beina opp, og regelrett gravde han ut med hendene mens masse mennesker holdt meg fast, og jeg ropte på min skaper (trengte ikke knekke som i ditt tilfelle, som høres hakket jævligere ut). Det gjorde så vondt at jeg sonet helt ut og glemte at jeg i det hele tatt skulle ha et barn. Bare lå og skrek i en evighet etterpå, og husket ikke ar jeg var verken mor eller menneske. Nei, ALDRI mer. Vet de sier at man glemmer, men ikke noe sånt. Kommer aldri til å utsette meg selv for en promille sjanse for at noe slikt skjer igjen. Ts Anonymkode: f0227...e61 Jeg som svarte deg tidligere. Det hørtes helt grusomt ut ❤️ Din første? Ja, kjenner igjen følelsen, jeg trodde jeg var død etterpå selv, bare lå å sugde inn lystgassen mens jeg grein. Ble også holdt fast, og er ganske sikker på at det var mer enn èn hånd oppi der for å - som du sier - grave ut ungen. Faren sto på midten «lever han? Lever hun? Du lever! Lever han?», altså det var skikkelig traumatisk for alle. Leste i epikrisen etterpå at babyen ble beskrevet som «en livløs gutt», det var ganske ekkelt. Jeg var «heldigvis» pissfjern av lystgass når det var over, så ille at hun ene jordmoren kom å sa «nå tror jeg at det er nok», men jeg trodde virkelig at jeg skulle dø der og da, og når det var over så kunne jeg på en måte ikke brydd meg hvorvidt jeg levde eller ikke, merkelig følelse .. Min forje ble tatt med vakum, og jeg trodde at det var ille 🙃 Uansett - jeg fikk beskjed om å søke keisersnitt dersom jeg skulle ha fler, men veldig glad for at dette var min siste - og ikke min første - for det var en grusom opplevelse. Å bli holdt fast og holdt nede, mens en legger albuen nedi tissen din og jeg er som sagt ganske sikker på at det var mer enn en hånd oppi der - nei fy søren .. Jeg føler med deg! ❤️ Tror aldri at jeg selv kommer til å komme over den fødselen. Som sagt, jeg har en haug med barn, men dersom du tenker på flere med tiden så snakk med noen om dette ❤️ Vanvittig traumatiserende å oppleve. Godt babyen har det bra ❤️❤️ Anonymkode: cb054...f83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå