AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #41 Skrevet 24. juli 2022 Snublefot62 skrev (2 timer siden): Men bare fordi det var flere butikker så betyr det ikke at utvalget nødvendigvis var bedre eller kan måle seg med for eks Zalando. Jeg er positiv til å ha lokale butikker med basic utvalg av ulike varer, og jeg prøver så langt det lar seg gjøre å handle der og. Men om jeg skal "shoppe" skikkelig så er det kun nettet som gir det utvalget jeg i dag forventer. Jeg kan gå innom på for eksempel XXL i Bergen eller Oslo (begge byene har flere butikker i samme kjede) og komme ut skuffet over utvalget. Og det er XXL, så som regel har stor turnover og stort utvalg. Jeg husker selv hvordan det var på 80-90 tallet. De lokale butikkene var den eneste verden du hadde tilgang til, og det de ikke hadde måtte de bestille eller så fikk du ikke tak i det. Det har heldigvis endret seg. Ja, men det det er tveegget sverd. Selvsagt er det bedre utvalg på nettet. Men utvalget lokalt blir dårligere for hvert år som går, og det kan ikke være noen tvil om at det skyldes utbredt netthandel. Jeg var ivrig på netthandel da barna var små og jeg opplevde at netthandel gjorde at jeg ikke kastet bort tid som jeg kunne brukt med barna. Men i dag har jeg snudd. Ja, utvalget er mye bredere på nettet, men når vi bruker det til ting vi kunne handlet lokalt, så er konsekvensen at de lokale butikkene går under. Og det store minuset er at det er jo ikke mulig å planlegge dårlig eller være litt spontan lenger, for det man trenger får man ofte bare på nettet. 17. maiklær, julegaver, bursdagsgaver, barselgaver, det nye SUP-brettet jeg kjøpte - alt må planlegges og bestilles ukesvis i forveien, og for meg er det spesielt upraktisk nå i ferien som vi er på hytta og posten er omadressert. For pakkene blir ikke ettersendt - kun hentelappene. Jeg prøver å kombinere det beste fra to verdener, slik at jeg alltid sjekker lokalt først, og det kan man ofte gjøre hjemmefra, hvis det er en butikk av en viss størrelse. Da får man studert vareinformasjonen grundig som ved netthandel, men hvis man velger klikk-og-hent, og ikke netthandel med levering i butikk, så er det den lokale butikken som får salget. Jeg har spurt både på Norli og Ark (lokalt) om dette, og de sa at det beste for de lokale bokhandlene, hvis vi på død og liv må handle på nettet, er å bruke klikk-og-hent. Først hvis min lokale butikk ikke har varen inne, velger jeg netthandel. Anonymkode: 6a4b6...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #42 Skrevet 24. juli 2022 Snublefot62 skrev (2 timer siden): Men bare fordi det var flere butikker så betyr det ikke at utvalget nødvendigvis var bedre eller kan måle seg med for eks Zalando. Jeg er positiv til å ha lokale butikker med basic utvalg av ulike varer, og jeg prøver så langt det lar seg gjøre å handle der og. Men om jeg skal "shoppe" skikkelig så er det kun nettet som gir det utvalget jeg i dag forventer. Jeg kan gå innom på for eksempel XXL i Bergen eller Oslo (begge byene har flere butikker i samme kjede) og komme ut skuffet over utvalget. Og det er XXL, så som regel har stor turnover og stort utvalg. Jeg husker selv hvordan det var på 80-90 tallet. De lokale butikkene var den eneste verden du hadde tilgang til, og det de ikke hadde måtte de bestille eller så fikk du ikke tak i det. Det har heldigvis endret seg. det var jo litt bedre, selv om det ikke kan måle seg med zalando. Et tilfeldig eksempel: Jeg har blitt tante og ville kjøpe en bestemt type babylue i silkegarn til babyen. Til mine egne barn brukte jeg den luemodellen i flere størrelser, og den var til salgs flere steder i byen her. Finnes ikke lenger i noen butikk lokalt, så jeg må kjøpe den på nettet. Og det rakk jeg ikke, så babyen må få noe annet. Anonymkode: 6a4b6...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #43 Skrevet 24. juli 2022 Jeg har i over 10 år både bestilt og returnert MASSE fra Zalando. Som andre her beskriver, bestiller jeg ofte mange lignende plagg, for så å velge den jeg liker best når jeg får prøvd den. Jeg har for lenge siden mistet muligheten til å betale med faktura, men jeg har alltid fått igjen korrekt sum når jeg har returnert plagg jeg har forhåndsbetalt. Anonymkode: c892a...048
Gjest AprilRyan Skrevet 24. juli 2022 #44 Skrevet 24. juli 2022 Jeg er i hvert fall glad for netthandel siden jeg er høy. Før netthandel så måtte jeg ta til takke med de skoene butikkene hadde, som gjerne enten var kjerringsko eller sneakers og ser fortsatt at mange skobutikker har det utvalget i sko til damer over størrelse 41. Her jeg bor er det en skobutikk som har bedre utvalg. Når det gjelder klær så har det alltid vært håpløst. Vi snakker for korte bukser og generelt lite utvalg. De har fortsatt det samme utvalget så ingenting har endret seg. I tillegg har det alltid vært kjedelig utvalg i butikkene. Så for min del har netthandel vært utelukkende positivt. Jeg handler av og til i fysiske butikker. Prøver for eksempel å støtte skobutikken jeg nevner over her fordi sko er bedre å handle i fysisk butikk. Av og til kjøper jeg klær i fysisk butikk, men det er ofte i bruktbutikker. Hvis man har en kropp som ikke er i standardstørrelse så er netthandel gull verdt.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #45 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 0.49): Blir man blokka om man returnerer masse? Anonymkode: 759c4...58c har aldri returnert noe fra Zalando. Beste nettbutikken ever. Har aldri bommet på størrelser fordi de er veldig flinke på å skrive om de er store eller små i numrene. Kjøpt masse sko der. Veldig fornøyd med Zalando. Anonymkode: c56c7...b95 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #46 Skrevet 24. juli 2022 AprilRyan skrev (1 minutt siden): Jeg er i hvert fall glad for netthandel siden jeg er høy. Før netthandel så måtte jeg ta til takke med de skoene butikkene hadde, som gjerne enten var kjerringsko eller sneakers og ser fortsatt at mange skobutikker har det utvalget i sko til damer over størrelse 41. Her jeg bor er det en skobutikk som har bedre utvalg. Når det gjelder klær så har det alltid vært håpløst. Vi snakker for korte bukser og generelt lite utvalg. De har fortsatt det samme utvalget så ingenting har endret seg. I tillegg har det alltid vært kjedelig utvalg i butikkene. Så for min del har netthandel vært utelukkende positivt. Jeg handler av og til i fysiske butikker. Prøver for eksempel å støtte skobutikken jeg nevner over her fordi sko er bedre å handle i fysisk butikk. Av og til kjøper jeg klær i fysisk butikk, men det er ofte i bruktbutikker. Hvis man har en kropp som ikke er i standardstørrelse så er netthandel gull verdt. ja, det er jeg helt enig i. Selv blir jeg tvunget til netthandel fordi jeg er overvektig og de store størrelsene ikke finnes i lokale butikker. Et eksempel er H&M som har klær i store størrelser, men de selges kun på nettet. Det er dette som er grunnen til at jeg bruker zalando, selv om jeg gjerne skulle handlet mer lokalt. Anonymkode: 6a4b6...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #47 Skrevet 24. juli 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er fordi vi handler for mye på zalando. De var bedre før. Ond sirkel. Anonymkode: 6a4b6...0b7 Nei det var de ikke, de er mye bedre nå selv om utvalget i de fleste butikker fortsatt er veldig dårlig Anonymkode: e88c5...776 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #48 Skrevet 25. juli 2022 Jeg returnerer nesten alt. Tidligere hadde Zalando en uttalt policy om at ingen skulle utestenges pga. mange returer (de sa det i forbindelse med noen saker om utestengelse fra Boozt), men vet ikke om det har endret seg. I så fall er jeg nok en kadidat. Når jeg kjøper noe fra dem, er det riktignok nesten alltid dyre ting, men kjøpsprosenten min er veldig lav, så det spiller kanskje ikke så stor rolle. Anonymkode: 4864d...b13
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #49 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei det var de ikke, de er mye bedre nå selv om utvalget i de fleste butikker fortsatt er veldig dårlig Anonymkode: e88c5...776 du lever i lalaland hvis du ikke tror at netthandelen truer de lokale butikkene, og i forlengelsen av det utvalget av lokale butikker og i forlengelsen av det igjen - hvilket utvalg du kan velge i lokalt Anonymkode: 6a4b6...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #50 Skrevet 25. juli 2022 I butikken tar man med seg masse inn i prøverommet, det blir litt på samme måten. Jeg kan jo ikke beholde alt. Og det er ikke min feil at de ikke vil selge klærne igjen når de har blitt prøvd på. Anonymkode: 1524a...5ad
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #51 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): du lever i lalaland hvis du ikke tror at netthandelen truer de lokale butikkene, og i forlengelsen av det utvalget av lokale butikker og i forlengelsen av det igjen - hvilket utvalg du kan velge i lokalt Anonymkode: 6a4b6...0b7 Jeg ser ikke på det som et problem. Handler aldri lokalt uansett, da utvalget aldri kan møte det jeg finner på nett, eller en tur til London. Tenker med gru tilbake på den tiden jeg måtte ta en butikkrunde for å finne kjoler til julebordsesongen. Eller for å handle inn julegaver til nieser og nevøer. Anonymkode: b7246...591 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #52 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser ikke på det som et problem. Handler aldri lokalt uansett, da utvalget aldri kan møte det jeg finner på nett, eller en tur til London. Tenker med gru tilbake på den tiden jeg måtte ta en butikkrunde for å finne kjoler til julebordsesongen. Eller for å handle inn julegaver til nieser og nevøer. Anonymkode: b7246...591 jeg synes det er trist med sentrum som dør, og tomme lokaler alle veier, og ekstremt upraktisk at det blir mer og mer vanskelig å kjøpe noe uten å planlegge for det 3 uker i forveien. Anonymkode: 6a4b6...0b7 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #53 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): jeg synes det er trist med sentrum som dør, og tomme lokaler alle veier, og ekstremt upraktisk at det blir mer og mer vanskelig å kjøpe noe uten å planlegge for det 3 uker i forveien. Anonymkode: 6a4b6...0b7 Her jeg bor kommer det bare flere og flere restauranter, og cafeer. Har mye mer behov for slikt enn fysiske butikker. Det å måtte ut "på sparket" er noe jeg unngår uansett. Det er bare stress. Kjøper gjerne opp gaver for noen måneder i slengen. Og ligger et lite halvår i forkant med tanke på klær og arrangement. Anonymkode: b7246...591 4
Leo Skrevet 25. juli 2022 #54 Skrevet 25. juli 2022 Jeg bestiller på Zalando og returnerer det jeg ikke skal ha, men tydeligvis ikke så mye at jeg har mistet muligheten til å få faktura. Når det gjelder de lokale butikkene så har de aldri hatt f.eks. bukser som passer meg fordi "standard" bukser tydeligvis er 32" lange. I alle år før netthandelen var jeg derfor henvist til å handle utenlands, gå med for lange bukser eller få dem lagt opp. En annen ting er at utvalget stort sett kun består av mer eller mindre syntetiske plagg og jeg kommer aldri til vurdere å kjøpe en akrylgenser eller en kjole i polyester. Å returnere varer er selvfølgelig ikke bra for miljøet, men det er heller ikke bra at jeg kommer hjem og finner ut at det jeg har kjøpt slett ikke passer sammen med skoene/vesken/genseren/kåpen jeg hadde tenkt å bruke det sammen med. Da blir det gjerne brukt en gang eller to før det havner bakerst i klesskapet og etter hvert blir gitt videre eller rett og slett kastet. Når jeg får anledning til å prøve skoene/plaggene hjemme, sammen med andre ting, er sannsynligheten vesentlig større for at jeg ender opp med klær og sko som faktisk blir brukt til de er utslitt. For min del går altså antallet bomkjøp betydelig ned når jeg nå da altså har muligheten til å få prøve ting i fred og ro og gjerne tenke meg om noen dager før jeg bestemmer meg. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #55 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): du lever i lalaland hvis du ikke tror at netthandelen truer de lokale butikkene, og i forlengelsen av det utvalget av lokale butikker og i forlengelsen av det igjen - hvilket utvalg du kan velge i lokalt Anonymkode: 6a4b6...0b7 Jeg kommer fra bygda, og jeg synes dette er et ganske vanskelig spørsmål. På den ene siden ønsker man å ha et lokalt tilbud, på den andre siden er det svært begrensende om hele bygda på ca. 1200 innbyggere forventes å handle på den ene lokale klesbutikken og dermed være prisgitt smaken og forretningsmodellen til et par individer. Det gikk kanskje fint før, og man overlever naturligvis uten å kunne uttrykke seg estetisk, men så liten som verden er blitt nå, synes jeg man venter mye av bygdefolket hvis man mener at de alle sammen bør kle seg i det samme snevre utvalget av klær i det samme mellomprisutvalget. Utenom sportsbutikker har det aldri vært mer enn to klesbutikker i bygda mi. (Med "aldri" mener jeg i alle fall tilbake til 60-tallet.) Nå er det ingen. Det er kanskje et tap for sentrum, men vi kan rett og slett ikke forventes å skulle behandle de lokale forretningene våre som noen slags veldedighetsmottakere. Anonymkode: 4864d...b13 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #56 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her jeg bor kommer det bare flere og flere restauranter, og cafeer. Har mye mer behov for slikt enn fysiske butikker. Det å måtte ut "på sparket" er noe jeg unngår uansett. Det er bare stress. Kjøper gjerne opp gaver for noen måneder i slengen. Og ligger et lite halvår i forkant med tanke på klær og arrangement. Anonymkode: b7246...591 veldig flinkt, men lite overbevisende argumentasjon ift det problemet det er at bysentra dør. Det er det bred enighet om, sel om enkelte flinkiser ikke ser det. Anonymkode: 6a4b6...0b7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #57 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kommer fra bygda, og jeg synes dette er et ganske vanskelig spørsmål. På den ene siden ønsker man å ha et lokalt tilbud, på den andre siden er det svært begrensende om hele bygda på ca. 1200 innbyggere forventes å handle på den ene lokale klesbutikken og dermed være prisgitt smaken og forretningsmodellen til et par individer. Det gikk kanskje fint før, og man overlever naturligvis uten å kunne uttrykke seg estetisk, men så liten som verden er blitt nå, synes jeg man venter mye av bygdefolket hvis man mener at de alle sammen bør kle seg i det samme snevre utvalget av klær i det samme mellomprisutvalget. Utenom sportsbutikker har det aldri vært mer enn to klesbutikker i bygda mi. (Med "aldri" mener jeg i alle fall tilbake til 60-tallet.) Nå er det ingen. Det er kanskje et tap for sentrum, men vi kan rett og slett ikke forventes å skulle behandle de lokale forretningene våre som noen slags veldedighetsmottakere. Anonymkode: 4864d...b13 nei, jeg ser den, og jeg forstår at det ikke er enkelt å drive butikk på bygda. Men jeg lever i en av Norges største byer, og opplever at jeg får ikke lenger tak i ting vi trenger lokalt. I vinter kom 10-åringen min hjem med en svær flenge i overtrekksbuksa si, og jeg klarte ikke å få tak i en ny i hans størrelse i en lokal butikk. Han måtte klare seg uten i to uker mens vi ventet på levering fra nettbutikken. Vi har 1 sportsbutikk i sentrum, 2 på et industriområde utenfor sentrum, og et par i nabobyen, og det er svært lite ift et folketall på 2000. Vi har 1 lekebutikk i sentrum og 1 på dette industriområdet utenfor sentrum. Da jeg vokste opp hadde vi 4-5 lekebutikker bare i sentrum. Hvis vi ønsker barneklær fra andre butikker enn H&M og lindex, så har vi kun to butikker i sentrum, og så et par utenfor sentrum, med ganske mainstream utvalg. For ca 10 år siden hadde vi 5-6 interessante barneklærbutikker, som er borte nå. Jeg synes det er leit. Anonymkode: 6a4b6...0b7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #58 Skrevet 25. juli 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: du lever i lalaland hvis du ikke tror at netthandelen truer de lokale butikkene, og i forlengelsen av det utvalget av lokale butikker og i forlengelsen av det igjen - hvilket utvalg du kan velge i lokalt Anonymkode: 6a4b6...0b7 Aldri sagt at ikke netthandel truer fysisk handel, det var at det var så mye bedre utvalg før jeg kommenterte på... Anonymkode: e88c5...776
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #59 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aldri sagt at ikke netthandel truer fysisk handel, det var at det var så mye bedre utvalg før jeg kommenterte på... Anonymkode: e88c5...776 hvordan er det noe annet enn samme sak? Anonymkode: 6a4b6...0b7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #60 Skrevet 25. juli 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har 1 sportsbutikk i sentrum, 2 på et industriområde utenfor sentrum, og et par i nabobyen, og det er svært lite ift et folketall på 2000. Synes faktisk dette hørtes ut som svært mange sportsbutikker for bare 2000 stk jeg da men... Anonymkode: e88c5...776 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå