Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått tilbud om plass på veterinærstudie i Bodø/Kosice og er ekstremt glad for det. Så også at jeg er nummer 1 på venteliste for bioingeniørstudiet på ntnu (førstevalget). Jeg er kjempeusikker på hva jeg skal gjøre.

Å bli veterinær er noe jeg har drømt om siden jeg var liten og jeg ble ekstremt glad når jeg så at jeg kom inn på studiet. Har lest meg mye opp på studiet og vet hva det innebærer. Har hørt at lønnen er ekstremt dårlig i forhold til antall år man studerer/vanskeligheten på studiet. Skjønner at man ikke blir rik på yrket, men er det nok til å ha et komfortabelt liv? Er også redd for høyt studielån etter å ha studert i Slovakia med tanke på at det vil bli vanskelig å betale tilbake dersom lønnen er så dårlig. Dere som er veterinærer, syns dere det er verdt det? og er det lett å få seg jobb? Er veldig åpen for å flytte på meg for å få god jobb. Syns også det virker veldig spennende å bo i utlandet, og sikkert mye billigere🙂 

Bioingeniør har vært mitt "trygge" valg, og er også det foreldrene mine ønsker jeg skal satse på. Tre År med studie, grei lønn, lett å få seg jobb, men er dessverre ikke drømmejobben på samme måte som veterinærstudiet er. Er veldig interessert i realfag og forskning og kunne godt tenkt meg å jobbe som bioingeniør på sykehuset. 

Hvordan er selve studiene med tanke på vanskelighetsgrad? Må man bruke veldig mye fritid på studiene? Kan fort bli umotivert og er derfor redd for at 6 år med studie kan bli veldig mye, samtidig som jeg vet at jeg har stor interesse for fag som anatomi, patologi osv., og tror derfor jeg kan være mer motivert på et slikt studie enn jeg tidligere har vært i noen av fagene på vgs. 

Anonymkode: 25558...697

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke såååå bra betalt med bachelor i bioingeniør heller da, da må du opp på master og da blir det 5 år studier. Og hvis du er interessert i forskning så må du ta 3 år til.. jeg hadde kjørt på veterinær siden det er det du alltid har ønsket. 

Anonymkode: fb31a...8db

AnonymBruker
Skrevet

Du snakker jo om ytterpunktene her da mtp. vanskelighetsgrad. Bioingeniør kan "hvem som helst" bli med minimal innsats, veterinærstudiet derimot er krevende.

Anonymkode: e9d55...ec3

• Liker 2
Skrevet

Veterinær høres mer spennende ut synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Bioingeniør er et 'greit og enkelt' studie såvidt jeg har skjønt. Har kikket litt på pensum i forbindelse med egne studier (bioteknologi), og det var veldig greit. Stort sett greit å få seg jobb, fast og trygg jobb, men ofte vaktordning. Muligheter for å avansere innad på f.eks sykehus. Men mye rutinejobb, hvertfall de første årene (alt basert på de jeg kjenner som er bioingeniører). 

Veterinær tror jeg er skikkelig spennende! Blir vel aldri mangel på jobb, og hvis du vil bosette deg i distriktet er det stort potensiale. Men det er mye arbeid, vakter og helger. Dyr blir syke på julaften de og :P Litt avhengig av hvor du jobber selvfølgelig, hvis du er den éne veterinæren i mils omkrets så blir det nødvendigvis mer arbeid. 

Forskning i Norge (og egentlig alle andre steder og) skal du bare drite i. Det høres fantastisk ut å oppdage nye ting og reise og ha stor frihet og mye kunnskap, men sannheten er at det veldig ofte er veldig mye arbeid, elendige arbeidsvilkår, nærmest umulig å få fast stilling, og du bruker etterhvert mer tid på å skrive søknader (som du uansett ikke får gjennom) for å få penger. Gå for et spennende yrke hvor du kan jobbe med realfag, og samtidig ha jobbsikkerhet og trygg lønn :)

Anonymkode: 9ee85...4ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dyrlege. Og lønna som dyrlege vil stort sett være betydelig bedre enn som bioingeniør. Lønna KAN vært begredelig hvis du jobber som smådyrveterinær i Oslo og ikke har nok erfaring til at du kan forhandle opp lønna, men ellers er det stor veterinærmangel for tiden. Det er arbeidstakers marked. Hvis du er litt fleksibel på hvor du kunne tenke deg å bo og kan jobbe endel vakter (stordyr), kan du tjene ganske greit med penger, altså. Innen fisk er også lønna god. 
Jeg hadde skjønt det hvis du sammenlignet lønna med siv.ing eller lege, men bioingeniør? Nei. Veterinær vil stort sett være bedre lønnet. 

Anonymkode: 9e5c2...304

AnonymBruker
Skrevet

Du har forresten gode muligheter til å jobbe med forskning som dyrlege også (jeg gjør det 😉). 

Anonymkode: 9e5c2...304

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har nettopp fått tilbud om plass på veterinærstudie i Bodø/Kosice og er ekstremt glad for det. Så også at jeg er nummer 1 på venteliste for bioingeniørstudiet på ntnu (førstevalget). Jeg er kjempeusikker på hva jeg skal gjøre.

Å bli veterinær er noe jeg har drømt om siden jeg var liten og jeg ble ekstremt glad når jeg så at jeg kom inn på studiet. Har lest meg mye opp på studiet og vet hva det innebærer. Har hørt at lønnen er ekstremt dårlig i forhold til antall år man studerer/vanskeligheten på studiet. Skjønner at man ikke blir rik på yrket, men er det nok til å ha et komfortabelt liv? Er også redd for høyt studielån etter å ha studert i Slovakia med tanke på at det vil bli vanskelig å betale tilbake dersom lønnen er så dårlig. Dere som er veterinærer, syns dere det er verdt det? og er det lett å få seg jobb? Er veldig åpen for å flytte på meg for å få god jobb. Syns også det virker veldig spennende å bo i utlandet, og sikkert mye billigere🙂 

Bioingeniør har vært mitt "trygge" valg, og er også det foreldrene mine ønsker jeg skal satse på. Tre År med studie, grei lønn, lett å få seg jobb, men er dessverre ikke drømmejobben på samme måte som veterinærstudiet er. Er veldig interessert i realfag og forskning og kunne godt tenkt meg å jobbe som bioingeniør på sykehuset. 

Hvordan er selve studiene med tanke på vanskelighetsgrad? Må man bruke veldig mye fritid på studiene? Kan fort bli umotivert og er derfor redd for at 6 år med studie kan bli veldig mye, samtidig som jeg vet at jeg har stor interesse for fag som anatomi, patologi osv., og tror derfor jeg kan være mer motivert på et slikt studie enn jeg tidligere har vært i noen av fagene på vgs. 

Anonymkode: 25558...697

Det er bare du som kan svare på hva du egentlig vil. 

Test dette: Kast mynt og kron om valget. Du SKAL  gjøre det du får til resultat. 

Følelsene du får med denne testen forteller deg kanskje mer enn vi kan gjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...