Gå til innhold

Hva kan dette vøre? En venninne av meg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hva dette kan være? Har en nær venninne som sliter, men vil ikke ha hjelp, selv om nok i grunn ønsker det. Jeg skal ikke diagnostisere henne, men kanskje med litt større forståelse, klare å hjelpe henne til å få hjelp. 

Hun har jobbet noen få steder, kun korte perioder. Alt er bare dritt og hun er glad når hun er ferdig med arbeidsplassen. 

Nå søker hun jobb, men kommer med alle slags unnskyldning på hvorfor hun ikke vil jobbe der. Hun søker ikke andre jobber enn de hun får fra nav. 

Alt som er ukjent og nytt får hun nærmest panikk for. Mat, ukjente steder, aktiviteter, mennesker etc. Hun lever veldig skjermet. 

Når hun først begynner å prate er det non stop. Gjerne om ting som andre sier om henne, positive ting. 

Ingen hobbyer, tror ikke hun har så høy IQ da det hun snakker om er veldig basic ting. Ser mye på barnetv og veldig enkel i språket. Tenker ikke over konsekvenser eller fremtid. Veldig dårlig på økonomi. 

Anonymkode: 1606b...643

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Moderat til sterk autisme

Anonymkode: c8586...32f

AnonymBruker
Skrevet

Lett utviklingshemming?

Anonymkode: 9f8d6...5bf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Moderat til sterk autisme

Anonymkode: c8586...32f

Kan ikke så mye om det, men hadde ikke dette da blitt oppdaget når hun var yngre? Vet hun fikk mye ekstra hjelp på skolen, fullførte ikke vgs og ingen utdanning. 

Gjest Athena Catalina
Skrevet

En form for psykisk utviklingshemming?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lett utviklingshemming?

Anonymkode: 9f8d6...5bf

Athena Catalina skrev (22 minutter siden):

En form for psykisk utviklingshemming?

Det kan det jo kanskje være. Hun klarer seg godt på enkelte ting. Bor for seg selv, har noen få gode venner og samboer. Har lappen. Holder avtaler. 

Hygiene og kosthold er hun elendig på. Tennene hennes ser ikke ut. Hun er overvektig, veldig uren hud, går i møkkete klær. Jeg har aldri sett eller hørt at hun spiser et sunt måltid, hun snakker mye om mat. Hjemmet  hennes er møkkete.  Når vi snakker sammen så gjentar hun ofte setninger andre sier og meninger andre har. Datteren min på 15 år har mer avansert språk, uttrykk, har sine egne meninger og er mer voksen. Hun har også reagert på henne. 

Det gjør vondt å se hun slik og skulle så inderlig hjulpet henne med å få hjelp. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du familien hennes? Trenger hun hjelp i hverdagen? Det er jo viktig at du beholder rollen som god venninne, men du kan jo høre om hun selv plages med noen av disse tingene, og be henne oppsøke hjelp for det. Hvis det butter mot kan du ikke gjøre noe annet enn å være en god venn. Ikke alle vil ha mer hjelp enn de har.

Anonymkode: 83265...6a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...