AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #1 Skrevet 17. juli 2022 Kunne du donert penger til en katte-spleis opprettet av en seriøs dyrevernsorganisasjon som ikke holdt til i nærheten av der du bor? Gitt at pengene går uavkortet til kattens veterinærutgifter selvfølgelig. Anonymkode: 0072e...299
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #2 Skrevet 17. juli 2022 Nei. Kunne heller donert penger som sørget for avlivning av eierløse katter og til de som kjemper for innføring av obligatorisk ID-merking og registrering av alle katter. Anonymkode: e38aa...aa9 4 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #3 Skrevet 17. juli 2022 Det kunne jeg godt gjort, ja. Har gjort det noen ganger. Anonymkode: ee7a5...230 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #4 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Kunne heller donert penger som sørget for avlivning av eierløse katter og til de som kjemper for innføring av obligatorisk ID-merking og registrering av alle katter. Anonymkode: e38aa...aa9 Dette. Jeg tror ikke lenger på at det er fornuftig å redde så mange katter. Det er bare ikke nok gode hjem til dem alle. Anonymkode: 46828...f7f 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #5 Skrevet 17. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette. Jeg tror ikke lenger på at det er fornuftig å redde så mange katter. Det er bare ikke nok gode hjem til dem alle. Anonymkode: 46828...f7f Jeg forstår ikke dette, vi vil gjerne ha en katt til, og sjekket omplasseringer rundt om kring i vårt fylke.. men der står det at de får så mange henvendelser at de ikke rekker å svare alle og at det er lang tid før man får svar... så da virker det ikke som det faktisk er så mange katter til omplassering? og det må det jo være? Har også tilbudt meg å legge ut tekst og bilder + oppdatere hjemmesider som frivillig for 2 ulike organisasjoner, men det hadde de ikke behov for (jeg er dataing. og jobber med lignende ting til vanlig) - så da ser det jo ut som de får lagt ut de fleste de har til omplassering også. Kanskje det er annerledes her enn sørafor da, jeg bor i trøndelag. Anonymkode: 48ca7...560 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #6 Skrevet 17. juli 2022 Ja! Har gjort det allerede, flere ganger. Kjenner også flere herlige katter fra sånne organisasjoner, kom inn som voksne, men funker heeeelt fint som selskapskatter nå. Inntrykket mitt er at de er ganske smarte og gode på å passe seg ute, hvis ikke hadde de ikke overlevd. Effektive musejegere også, de jeg kjenner kunne kutt ut alt som skulle fikse museproblemet etter å ha fått katt med lang erfaring på musejakt.😀 Anonymkode: d579c...fe2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #7 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår ikke dette, vi vil gjerne ha en katt til, og sjekket omplasseringer rundt om kring i vårt fylke.. men der står det at de får så mange henvendelser at de ikke rekker å svare alle og at det er lang tid før man får svar... så da virker det ikke som det faktisk er så mange katter til omplassering? og det må det jo være? Har også tilbudt meg å legge ut tekst og bilder + oppdatere hjemmesider som frivillig for 2 ulike organisasjoner, men det hadde de ikke behov for (jeg er dataing. og jobber med lignende ting til vanlig) - så da ser det jo ut som de får lagt ut de fleste de har til omplassering også. Kanskje det er annerledes her enn sørafor da, jeg bor i trøndelag. Anonymkode: 48ca7...560 Jeg har også tatt kontakt med kattehuset eller fod-gården eller hva det nå var jeg tok kontakt med. Ville være fosterhjem for katt. Maste og maste, men fikk aldri noe svar eller katt. Ser det er mye gnål om at det finnes for mange katter osv, men de er ikke veldig gira på å plassere de bort heller akkurat. Anonymkode: 38b3a...00b 2
missbluebird Skrevet 17. juli 2022 #8 Skrevet 17. juli 2022 Gjort det selv og adoptert 2 katter. Veldig koselig å ha rundt barna. De er litt eldre katter som tydelig forrige eier ikke ønsket, men de er 2 utrolig skjønne vesner med vær sin personlighet. Ville absolutt ikke være foruten og derfor føler jeg at det er godt å gi støtte i håp om at andre kan få til det samme.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #10 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke dette, vi vil gjerne ha en katt til, og sjekket omplasseringer rundt om kring i vårt fylke.. men der står det at de får så mange henvendelser at de ikke rekker å svare alle og at det er lang tid før man får svar... så da virker det ikke som det faktisk er så mange katter til omplassering? og det må det jo være? Har også tilbudt meg å legge ut tekst og bilder + oppdatere hjemmesider som frivillig for 2 ulike organisasjoner, men det hadde de ikke behov for (jeg er dataing. og jobber med lignende ting til vanlig) - så da ser det jo ut som de får lagt ut de fleste de har til omplassering også. Kanskje det er annerledes her enn sørafor da, jeg bor i trøndelag. Anonymkode: 48ca7...560 Det er nok lokale forskjeller, ja. Noen områder sliter mer med for stor kattepopulasjon. Anonymkode: 46828...f7f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #11 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke dette, vi vil gjerne ha en katt til, og sjekket omplasseringer rundt om kring i vårt fylke.. men der står det at de får så mange henvendelser at de ikke rekker å svare alle og at det er lang tid før man får svar... så da virker det ikke som det faktisk er så mange katter til omplassering? og det må det jo være? Har også tilbudt meg å legge ut tekst og bilder + oppdatere hjemmesider som frivillig for 2 ulike organisasjoner, men det hadde de ikke behov for (jeg er dataing. og jobber med lignende ting til vanlig) - så da ser det jo ut som de får lagt ut de fleste de har til omplassering også. Kanskje det er annerledes her enn sørafor da, jeg bor i trøndelag. Anonymkode: 48ca7...560 De mener vell henvendelser generelt, med trykk på henvendelser ang hjemløse katter som trenger hjelp, ikke ang folk som vil adoptere. En organisasjon får gjerne 40 mail hver dag fra mennesker som enten trenger råd eller som har observert katter som trenger hjelp og kanskje 1 mail fra noen som vil adoptere, så det er uansett lett for at ting tar tid og at en mail her og der kan bli glemt. Jeg meldte meg inn som fosterhjem på mail og det tok lang tid så fikk jeg et svar «jeg beklager på det sterkeste, ser ut som det har gått litt fort i svingene her og den har blitt oversett» Anonymkode: 72ea3...7c9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #12 Skrevet 18. juli 2022 Quote Vi mottar veldig mange henvendelser om adopsjon av katt – langt flere enn vi har tilgjengelige katter. I snitt får vi for tiden inn over 100 søknader pr mnd. Dette er langt over hva vi har kapasitet (frivillige) til å behandle, vi klarer ikke å tilby alle samtale om adopsjon, og det beklager vi! Fra fod - jeg forstår det slik at det er folk som ønsker å adoptere og ikke henvendelser generelt. Anonymkode: 48ca7...560 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #14 Skrevet 18. juli 2022 Jeg støtter Dyrebeskyttelsen gjennom mange kanaler, men jeg støtter ikke slike Spleis selv om de er laget av organisasjoner. Jeg er veldig ofte uenig i prioriteringene deres, og syns at det er mer hensiktsmessig at en halvvill katt med mange skader heller få slippe, og de pengene dyrlege ville kostet blir brukt på å arbeide for å bedre flere katters liv. Sånn som det er nå vil det aldri gå tomt for katter som trenger hjelp. Anonymkode: 290a8...df0 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #15 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fra fod - jeg forstår det slik at det er folk som ønsker å adoptere og ikke henvendelser generelt. Anonymkode: 48ca7...560 Oi. Anonymkode: 72ea3...7c9
Daria Skrevet 18. juli 2022 #16 Skrevet 18. juli 2022 Nei. Listen over viktige saker jeg kan vurdere å støtte er lang, og veterinærutgifter til en enkelt tilfeldig eierløs katt står ikke der, helt uavhengig av hvem som står for den innsamlingen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #17 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg støtter Dyrebeskyttelsen gjennom mange kanaler, men jeg støtter ikke slike Spleis selv om de er laget av organisasjoner. Jeg er veldig ofte uenig i prioriteringene deres, og syns at det er mer hensiktsmessig at en halvvill katt med mange skader heller få slippe, og de pengene dyrlege ville kostet blir brukt på å arbeide for å bedre flere katters liv. Sånn som det er nå vil det aldri gå tomt for katter som trenger hjelp. Anonymkode: 290a8...df0 Jeg er uenig med deg der. Eller, jeg er enig i at svært syke katter som krever omfattende behandling (og nå snakker jeg altså ikke om det økonomiske men belastningen på katten i forhold til behandling) og katter som har vært i fosterhjem i 1-2 år som er livredd og ikke blir bedre, de tenker jeg har det best uansett om de får slippe. Men redde katter skal uansett få en sjanse før de dømmes til døden. Jeg adopterte en katt med sykdom, som hadde bodd ute siden han ble født, han freste og gjemte seg når han kom til oss. 1 måned gikk det før han var varm i trøyen og gikk rundt i huset, 2 måneder og så fikk vi kose med han og nå 1 år etter er han verdens største kosepus med en helt fantastisk personlighet. Det er trangt i dyrebeskyttelser akkurat nå, og de får ikke hjulpet alle, men vi klarer oss «godt» i Norge enn så lenge, i forhold til mange andre land. Hvis vi hadde avlivet mye flere katter enn vi gjør i dag så hadde det faktisk ikke endret så mye, ja det er mange hjemløse som får kattunger og det drar opp statistikken helt enormt men det spiller ingen rolle om de blir tatt inn for å bli avlivet eller adoptert, de forsvinner fra gaten uansett, det kommer nye kattunger på gaten hvert eneste år. Det dumpes katter av enkeltpersoner, de som ikke får solgt på finn plasserer de ute, de som reiser på ferie dumper kattene, så er det mange eide katter som vandrer vekk (bare nå er det ca 6000 savnede eide katter i Norge, en del av de er nok ikke kastrert) og så finnes det fortsatt en hel haug av mennesker som ikke kastrerer kattene sine. Så uansett om man hadde eliminert de hjemløse som finnes idag så hadde det fortsatt kommet nye og da baller det på seg igjen. Forresten så tror jeg du hadde blitt overrasket over hvor mange dyreorganisasjoner som faktisk avliver masse katter, det finnes veldig få no kill organisasjoner i Norge og det er MYE som foregår i kulissene, jeg vet om flere som til og med har avlivet helt friske katter. Mattilsynet avliver også de fleste kattene som de får ansvar over. Så det avlives MANGE katter i Norge hvert eneste år, men det snakkes ikke om. Å avlive flere katter idag er ikke en løsning, det er et pittelite plaster som detter av igjen fortere enn svint. Sånn som det er nå blir det aldri tomt for katter nei, men det blir det ikke av å øke avlivningen heller, det kan redusere det, men å avlive avlive avlive er langt ifra den beste løsningen. I USA har de program der de kastrerer hjemløse og slepper de ut igjen, fordi at hvis man bare avliver de så kommer det nye katter og tar over området og så har man det gående. Du mener at å de pengene som blir brukt på dyrlege heller skulle gått til å forbedre flere katters liv og funnet permanente løsninger hvis jeg forstår deg riktig? Men hvis man ser på hva som faktisk hadde vært en god løsning så er det 1. Lovpålagt id-merking - Dette kan ikke penger gjøre noe med. Dyrebeskyttelsen/organisasjoner har allerede et stort fokus på dette både på nett og i media, det har vært underskriftskampanjer og de har vært på stortinget flere ganger. Forslaget har blitt avist av staten gang på gang på gang, mattilsynet som egentlig skal passe på dyrene har stemt imot forslaget hver gang for de mener at det blir for vanskelig å kontrollere. De har heller ikke gitt seg, men de får ikke gjort mer enn de gjør idag. 2. Lovpålagt kastrering/regulering. - Dette kommer aldri til å komme gjennom når vi ikke får noe så enkelt som en lovpålagt id merking en gang. Akkurat idag er ikke dette noe å bruke tid eller penger på for det vil ikke gi et positivt resultat. Har vi fått lovpålagt id merking på plass kan vi heller snakkes. 3. Dyrepoliti. - Dette er det også mange organisasjoner som jobber mot og penger brukes på alle disse sakene men det hjelper ikke med penger i sånne tilfeller mot staten. 4. Mattilsynet. - Mattilsynet burde fått oppgradert både ansatte, ressurser og økonomisk støtte eller så burde det blitt startet et eget organ for dyrene slik at mattilsynet fikk fokusere på det andre, de har jo ansvar for menneske helse, da vil dyr alltid ble nedprioritert. 5. Opplysning. Det finnes allerede, dyrebeskyttelsen er både på tv, radio og på nett, mange organsisasjoner er OVER alt i some og det finnes tusenvis av kilder til god dyrevelferd, veterinærer hjelper til og har kampanjer og informasjon. 6. Regler. Regler for dyrevelferd burde blitt skjerpet inn kraftig. 7. Gratis kastrering. Ja, noen av pengene kunne blitt brukt til å dekke kastrering for eide dyr der eiere ikke har råd, men det er MANGE eiere som mener kastrering bare er tull, vil ha søte kattunger eller de rett og slett ikke orker å ta seg bryet. Alle disse tingene er ting som hadde hjulpet/hjelper og det jobbes stadig vekk med av organisasjoner, de bruker masse penger på slikt allerede, men mer penger vil ikke fikse noen av disse problemene. Hadde penger løst problemene så hadde det blitt gjort for lenge siden. Det er i bunn og grunn kun staten og kommunene som kan gjøre noe med dette, og de nekter for de vil ikke bruke penger, ansatte og ressurser på DYR. Noe annet som hadde hjulpet var om alle var oppegående mennesker som kastrerte katten sin og tok vare på de, men det kommer jo aldri til å skje uten regler og regulering. Så ville det også blitt mindre støtte til dyrebeskyttelsen fordi mange hadde blitt oppgitt hvis de fikk vite at dyrebeskyttelsen bare avlivde masse katter, da blir det plutselig mindre penger igjen. Jeg er kanskje litt naiv, men jeg tror at vi i fremtiden vil få både lovpålagt id merking (svergie har jo fått det nå) og at det blir flere som kastrerer pga økt informasjon i forhold til some. Så jeg har troen på at det blir bedre. Gamle holdninger dør ut til slutt. Nå er det over alt på nettet og i hver eneste kattegruppe blir du omtrent angrepet hvis du nevner at du har en ukastrert katt. Dagens unge vil være mye mer belyst. Hva tenker du dyrebeskyttelsen/organisasjoner heller burde gjort med pengene? Anonymkode: 72ea3...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 De må forresten også bruke penger for å få støtte og anerkjennelse fra staten og kommunene. Nå nylig har dbbh fått innvilget nesten en halv million av Bergen kommune, det hadde de ikke fått hvis de ikke kunne vise til behovet. Anonymkode: 72ea3...7c9 1
17.11 Skrevet 19. juli 2022 #19 Skrevet 19. juli 2022 Nei, ikke når det er innsamling til en spesifikk katt, da tenker jeg at det er bedre om den katten får slippe. Jeg mener at spesielt dyrevernsorganisasjoner i større grad burde prioritere de dyrene som er friske og raske, og som er lette å sosialisere, fremfor å bruke enorme summer på å redde dyr som 99 prosent av tiden de er i fangenskap er redde og har det vondt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå