Gå til innhold

Finnes det mennesker som aldri har kastet opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert et litt rart spørsmål, men lurer på om det er mulig i løpet av livet å aldri kaste opp? Når man er voksen og ikke har kastet opp siden man var barn, kan man gå resten av livet uten at det skjer igjen? Eller må man regne med at det skjer igjen en gang? Jeg har litt angst for oppkast, men ikke sånn at jeg er livredd. Men ønsker jo ikke at det skal skje igjen.

Anonymkode: e9921...d7b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Oppkast er jo i enkelte tilfeller livsviktig. Hvis man har fått i seg noe giftig f.eks. 

Jeg vil helst kaste opp hvis det viser seg at maten jeg har spist er dårlig, enn at det får bevege seg videre gjennom kroppen og gjøre mer skade..

Men man kan jo bli engstelig for alt mulig, uansett hvor naturlig det er. :)

Endret av klarinetta
  • Liker 3
Skrevet

Ikke siden jeg var barn. Men tror ikke det er så mange som aldri har gjort det 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også angst for å kaste opp. Under begge svangerskapene var jeg ekstrem kvalm de første månedene. Jeg spiste ikke noe. For da måtte jeg kaste det opp etterpå. Ble innlagt på sykehuset 

Anonymkode: 8d625...f3c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn kaster opp mye lettere enn voksne. Men det skal godt gjøres å gå gjennom voksenlivet uten en skikkelig omgangssyke med oppkast. Selv har jeg ikke kastet opp på over 15 år. 

Anonymkode: 66539...c1d

AnonymBruker
Skrevet

Alt er mulig.

Jeg synes det er synd at mange går rundt med angst og fobier som kan behandles, men så oppsøker de ikke hjelp. Det er så utrolig bortkastet.

Anonymkode: aa10b...391

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har emetofobi og er følgelig ekstremt forsiktig for å unngå oppkast. Har vel kastet opp 2 ganger i voksen alder (usikker jente tidlig i 20-årene + alkohol). 

Har hatt et slags håp om å aldri måtte oppleve det igjen, men, nå er jeg gravid og villig til å utfordre fobien min. Fant ut at det å få barn er en så stor glede i livet at en fobi ikke skal få stå i veien for det!

Må vel påregne oppkast både under fødsel og når lillegutt begynner i bhg, men det er det jammen verdt 🥰

Livet og prioriteringene endrer seg!

Anonymkode: 6562b...4d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn kaster opp mye lettere enn voksne. Men det skal godt gjøres å gå gjennom voksenlivet uten en skikkelig omgangssyke med oppkast. Selv har jeg ikke kastet opp på over 15 år. 

Anonymkode: 66539...c1d

Jeg kastet opp noen ganger i barndommen. Men var ikke så ofte da heller.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor angst? Det gjør jo ikke vondt. Noen ganger føles det faktisk litt godt å la kroppen kvitte seg med noe den ikke vil ha enten det kommer ut oppe eller nede.

Anonymkode: 97813...861

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne klarer ikke å kaste opp etter slankeoperasjon..

Anonymkode: e2671...dcb

Skrevet

Jeg har faktisk bare kastet opp en gang i hele mitt liv. Omgangssyke når jeg var 8 år! Husker det som det var i går 😅

Og da har jeg 34 år på baken og to barn så jeg er et merkelig fenomen 😛

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor angst? Det gjør jo ikke vondt. Noen ganger føles det faktisk litt godt å la kroppen kvitte seg med noe den ikke vil ha enten det kommer ut oppe eller nede.

Fordi det smaker surt og ekkelt og den følelsen i halsen, det gir meg angst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det blir like dumt som å spørre hvorfor folk har angst for edderkopper, høyder eller sprøyter. Det er heller ikke isolert sett farlige ting. Angst er irrasjonelt, det er faktisk en del av definisjonen på angst 🙄

Anonymkode: 6562b...4d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det smaker surt og ekkelt og den følelsen i halsen, det gir meg angst.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da vil jeg heller ha diaré. Ikke behagelig, men ikke så fælt som oppkast.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det gjør jo på en måte vondt... Å kaste opp er noe av det verste jeg gjør, den følelsen er så fryktelig ekkel. Diaré derimot, det synes jeg kan være "litt godt"... Oppkast - det føles som alle musklene i hele kroppen spenner seg, smaken og tanken om sterk syre i munnen og når man kaster opp flere ganger slik at det ikke lenger er noe annet enn syre/slim som kommer opp blir det nesten bare verre... 

Jeg gikk veldig mange år uten å kaste opp en eneste gang. Så skjedde det plutselig flere ganger på et år. Nå har det visst gått noen år igjen,men nå vet jeg at det kan skje ☠️🙀😹

Anonymkode: 4a14a...3ec

• Hjerte 2
Skrevet

Kasta opp natt til Lørdag så jeg har kasta opp 

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke har kastet opp på flere år, hvordan greier dere det? Selv spyr jeg 1-2 ganger i måneden, nå skal det sies at jeg har en sykdom som trigger det da (ikke bulimi, eller spiseforstyrrelser)

Anonymkode: 5aef9...7d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere som ikke har kastet opp på flere år, hvordan greier dere det? Selv spyr jeg 1-2 ganger i måneden, nå skal det sies at jeg har en sykdom som trigger det da (ikke bulimi, eller spiseforstyrrelser)

Anonymkode: 5aef9...7d0

Jeg blir aldri kvalm. Har ikke vært det på flere år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...