Gå til innhold

Reise i Norge og utland med bevegelseshemmet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svært reiseglade far har blitt syk, han har nødvendigvis ikke så mange år igjen, og han sliter en del med helsa. Når han er inne i gode perioder ønsker vi å ta han med på reiser, både i Norge og Europa ellers er aktuelt. 

Noen tips til reise med en person som er bevegelseshemmet? 
Han har vansker med å gå, så han bruker rullestol når det blir mye gåing. 

(Vi kjenner til Solgården)

Anonymkode: 263f9...020

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker rullestol.
Eneste store rådet jeg har er å unngå byer med brostein. Det gjør sinnsykt vondt å kjøre på, rister i hele kroppen og skrangler i hodet. 
Synes generelt det er lettere å dra til småbyer fremfor storbyer. Min foretrukne reisemåte er å leie bil sånn at vi slipper å styre med tog, buss og slikt. Er ikke alle som har plass til rullestol, så ofte må man booke buss-/togbilletter lenge før for å få med rullestol. Da er det mye lettere med leiebil. 

Anonymkode: 2f33e...403

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere reiser i Norge og skal reise med ferge, så gi beskjed til mannskapet når dere kjører om bord, så blir dere plassert nær inngang/heis. En del eldre ferger er dårlig tilrettelagt for rullestol, men de fleste nye er veldig bra. Men det er uansett viktig at dere gir beskjed om at rullestolbruker skal ut av bilen. Hvis dere ikke sier noe kan dere ikke klage etterpå over å ha blitt plassert på hengedekk o.l.

Anonymkode: 272f2...e01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener det er en tilrettelagt campingplass i Stavern. ? 

Anonymkode: efb28...48e

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Min svært reiseglade far har blitt syk, han har nødvendigvis ikke så mange år igjen, og han sliter en del med helsa. Når han er inne i gode perioder ønsker vi å ta han med på reiser, både i Norge og Europa ellers er aktuelt. 

Noen tips til reise med en person som er bevegelseshemmet? 
Han har vansker med å gå, så han bruker rullestol når det blir mye gåing. 

(Vi kjenner til Solgården)

Uansett sted må du tenke på reiserute! Fra alt fra Fly eller reisemåter som omfatter rullestol. Det er dette du skal fokusere på. De fleste flyselskap tilrettelegger for dette om du planlegger godt!

Så må du tenke på reisemålet og hva dere skal oppleve at dette er tilrettelagt for en som er bevegelseshemmet. Alt fra transportmiddel til hotellrom. Planleggingen er nøkkelen her og ikke reisemålet.

Ta et eksempel London. Da må du planlegge reisingen rundt i byen og velge undergrunnen som har heis.  Dette tar litt tid, og det må planlegges. Verre er det ikke, men du må faktisk stå for planleggingen og gjennomføringen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Revmatikerforbundet har hatt hotell i Spania(reuma sol). det er nå overtatt av private, men er fortsatt godt tilrettelagt for bevegelseshemmede. https://lalfasoasis.com/

Anonymkode: 72ad8...b39

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar 😊 alle er lest og notert ned! 

Vi er helt nye på denne situasjonen, selv hvor mye vi planlegger og tilrettelegger så er det vanskelig å forutse alt. For noen helger siden var vi på et spahotell som vi har hørt at er populært blant pasienter, så når vi kommer dit er det ikke heis.. og far klarte ikke gå trappene. Vi burde sikkert ha ringt å spurt, men det er noe vi tok litt som en selvfølge at det skulle være heis der.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tusen takk for alle svar 😊 alle er lest og notert ned! 

Vi er helt nye på denne situasjonen, selv hvor mye vi planlegger og tilrettelegger så er det vanskelig å forutse alt. For noen helger siden var vi på et spahotell som vi har hørt at er populært blant pasienter, så når vi kommer dit er det ikke heis.. og far klarte ikke gå trappene. Vi burde sikkert ha ringt å spurt, men det er noe vi tok litt som en selvfølge at det skulle være heis der.

ts

Det høres skikkelig kjipt ut. Men ja, ofte er det best å ringe/maile på forhånd og spørre om slike ting. Husk å spørre om toalettet også er rullestoltilgjengelig, mange steder er det "bare et lite trinn" som viser seg å faktisk være 2-3 trinn …  Og spør gjerne om de kan rydde ut av HC-doen før dere kommer, overraskende mange steder brukes HC-doen som bod for ekstra toalettpapir og vaskemidler, og da er det ikke plass til rullestol.
Så still gjerne litt spørsmål, og be om detaljerte svar. Jeg må f.eks. alltid ringe og be om at de måler bredden på inngangsdør og dør til HC-do, for jeg bruker en ekstra bred rullestol. Ofte svarer de først at døren er bred nok for rullestol, men når jeg ber dem finne frem tommestokk og måle så viser det seg at døren er for smal for min type rullestol.

Her er forresten en god nettside: https://wheelmap.org Det er et verdenskart der brukere markerer ulike steder (caféer, hoteller, skoler, bussholdeplasser osv.) som rullestoltilgjengelig eller ikke. Dessverre er ikke alle byer like godt kartlagt. Men hvem som helst kan gå inn og markere steder så hvis du som leser dette kan være så snill og gå inn og markere dine lokale severdigheter så hadde det vært kjempehjelpsomt. :) 

En annen ting dere bør ringe rundt og sjekke før dere reiser er hoteller. De aller fleste hoteller har rullestolrom, men det er store forskjeller i hvor godt de fungerer. Tenk på ting som er det plass til å komme seg rundt sengen, god høyde på seng når man sitter på sengekanten, er det plass til å oppbevare rullestol + kofferter på rommet. For mange er særlig plasseringen av toalettet viktig (mulig med sideveis forflytning til dusjstol/rullestol). De aller fleste hoteller har (eller skaffer) dusjkrakk/dusjstol hvis dere ber om det, men også her er det store forskjeller så det lønner seg å være detaljert (om man trenger ryggstø, armlener, utsparing, ekstra bredde, benhøyde). 

Og til sist vil jeg tipse om at dere bør legge inn pauser når dere er på tur, sånn at han ikke blir sittende lenge i rullestolen. Egentlig skal man helst endre stilling hvert kvarter for å sørge for god sirkulasjon og forhindre sittesår. Å bytte på å lene seg forover, bakover, til høyre, til venstre hjelper sirkulasjonen, men det beste er om han kan få komme ut av stolen innimellom for å strekke på beina (enten liggende eller stående). Alle som har sittet lenge på et fly e.l. kjenner seg igjen i at det er godt å få reist seg og strukket på bena, og at det faktisk er litt slitsomt å sitte lenge. Snakk med ergoterapeut, så får dere gode råd. Ergoterapeuten kan også søke om ekstra sittepute slik at han kan bytte på f.eks. annenhver dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å tipse om Facebookgruppen Positivt rullende. Der er det mange gode tips, og hyggelig stemning. :) 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...