Gjest LoisLane Skrevet 21. november 2005 #41 Skrevet 21. november 2005 Ja det synes jeg de bør. Koranen eller hva nå denne "bibelen" deres heter, kan de legge igjen hjemme. ← Er det de svenske innvandrerne du snakker om nå?
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #42 Skrevet 22. november 2005 Når dere snakker om innvandrere går jeg ut i fra at dere mener at engelskmenn også må lære seg norsk for å bli godtatt. Eller slipper vestlige, engelsktalende innvandrere unna siden de har en kultur som er mer lik vår?
Gjest baby-E Skrevet 22. november 2005 #43 Skrevet 22. november 2005 språket syns jeg de skal lære. Syns de også bør lære seg noe om den norske kulturen
Gjest Litjmæ Skrevet 22. november 2005 #44 Skrevet 22. november 2005 Svaret blir, som på de fleste andre spørsmål; det kommer an på. Selvfølgelig vil det være lettere for alle å eksistere og fungere dersom man snakker norsk. I hvor stor grad det vil være lettere vil variere. Svensker og dansker klarer seg nok stort sett bra med sitt morsmål, i mange tilfeller også engelskmenn, irer, amerikanere og australienere blant annet. I mindre grad tyskere, franskmenn og spanjoler. Selv har jeg valgt å lære meg språket i det landet jeg har flyttet til og mange hjemme i Norge synes det er veldig rart at det skal være nødvendig. Nå er det tilfeldig at jeg bor i Sverige, men jeg hadde nok også prøvd å lære meg kinesisk, hadde jeg flyttet til Kina, eller arabisk, hadde jeg flyttet til Syria. Det må være litt opp til hver og en hva som er nødvendig, men tilbud om norskundervisning synes jeg egentlig alle "innvandrere" kunne fått.
vixen Skrevet 22. november 2005 #45 Skrevet 22. november 2005 Flytter man til England er det jo klart at man skal fortsette å dure fram med norsken sin og forvente at alle andre har forståelse for det så lenge jeg er norsk. Alle andre må jo forstå at jeg vil ha den hjelpa jeg behøver og akkurat den jobben jeg vil likevel! Jeg er norsk og snakker derfor norsk, følger norske regler og kjører derfor på høyre side av veien! Ingen kan si noe på det, for jeg er norsk og slik er det i Norge. Derfor gjør jeg som jeg er vant til... Selvfølgelig innretter man seg etter lover, regler og normer i det landet man flytter til, eller besøker for den saks skyld. Bosetter man seg der lærer man seg også språket. Er det urimelig og forlange? Føler jeg for å pynte meg med bunad, ha brunost i matpakka og spise kjøttkaker til middag, gå på ski i hagen om det nå kommer snø kan jeg likevel gjøre...
snillpike Skrevet 14. desember 2005 #46 Skrevet 14. desember 2005 Selvsagt bør de lære seg språket. Hva er det for et spørsmål ...
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #47 Skrevet 14. desember 2005 Kroppsspråk er et fantastisk verktøy !! ← Hjelper lite med kroppsspråk ute i samfunnet. Du skal jo komunisere med andre enn dine landsmenn. Du skal obbe, snakke med lærere til dine barn, barnehage,lege. Litt naivt det med kroppsspråk? i
Gjest SS Skrevet 14. desember 2005 #48 Skrevet 14. desember 2005 Svaret blir, som på de fleste andre spørsmål; det kommer an på. ← Niks, det kommer ikke an på, de MÅ lære norsk.
Shea Skrevet 14. desember 2005 #49 Skrevet 14. desember 2005 ENKELT SVAR : JA Det burde jo også være i deres egen interesse å bli lettere integrert i samfunnet.
Gjest christineemily Skrevet 15. desember 2005 #50 Skrevet 15. desember 2005 Det bør være et samfunnskrav at de som får botillatelse i Norge får språkopplæring, og grunnleggende innføring i norsk kultur og norske lover. Og jeg vet hva jeg snakker om. Her jeg bor (Østfolds største borettslag, med 1500 beboere) er det en høy andel innvandrere. Særlig i den blokka jeg bor i, jeg vil anslå at 20 % er fra Tyrkia. Et utrolig imøtekommende og hyggelig folkeslag ! Problemet er jo at svært få av dem kan et kvekk norsk! Barna lærer ikke norsk før de begynner på skolen, - med flere konsekvenser: 1) Som bittesmå og lekende ute på gårdsplassen blir de ofte utrolig aggresive og engstelige, da de ikke kan kommunisere med flertallet av barna. 2) Det blir grupperinger av barn, så det som kunne virket integrerende, nettopp fordi de er så mange, istedenfor virker motsatt - de søker hverandre, fordi de ikke kan språket. 3) Når de kommer på skolen har de ikke bare all den nye lærdommen vanlige skolebarn skal forholde seg til, disse skal i tilegg lære seg et nytt språk, - norsk! Helt nødvendig for videre læring. Og dette krever masse ressusser av skole og lærere som må gå på bekostning av andre elever. Også er det de tyrkiske damene da... Der er det også skralt med norsk-kunskapene... Jeg har vært klassekontakt, og FAU-leder på skolen, og vet hvordan skolene sliter med å få invandrerforeldre på foreldre-møter og samtale-timer, - nettopp på grunn av manglende norsk-kunskaper. Ofte har barna stilt opp som tolk for sine foreldre! Nå har skolen til min eldste sønn tolker som stiller opp på alle foreldremøter og forlanger obligatorisk frem-møte. Men tenk dere selv da! : Kunne dere tenke dere å bosette dere for godt i et land hvor dere ikke kunne språket? Ikke ha mulighet til å følge med på hva barna deres drev med på skolen? Ikke ane hva som skjedde i samfunnet rundt deg fordi du ikke hadde mulighet til å lese aviser eller høre på nyhetene? Ikke klare å orientere deg hvis du skulle finne frem i offentlige tjenester, eller noe så enkelt som en butikk...? Snakk om å føle seg hjelpeløs! Og det er ikke så enkelt som at disse damene kan velge å lære seg norsk selv, en må huske på at de kommer fra et helt annet miljø, hvor mann, far og bror bestemmer over både de og barna. Må få sagt at endel tyrkiske damer kan norsk a'sså, - noen er jo født og oppvokst her! Kjenner veldig mange etterhvert, ekstremt gjestmilde :-D , det skal de jammen ha! Men eldre tyrkiske damer har en vane jeg ikke liker... De har lommene fulle av karameller, som de deler ut i hytt og pinevær til alle småunger de ser. Unga mine elsker eldre tyrkiske damer... Og når det gjelder tradisjoner, klart de skal få beholde de, det har med identitet å gjøre! Hadde vi lagt om julefeiringa og blitt muslimer, hvis vi hadde bosatt oss i Tyrkia foreksempel? Men det er viktig at de lærer om norske lover og vår kultur før de bosetter seg her syns jeg.
Transe Skrevet 16. desember 2005 #51 Skrevet 16. desember 2005 Klart en må beherske norsk. Det burde vert ett krav for å få norsk statsborgerskap at en kan ett minimum norsk og samfunnsfag.
Helene Skrevet 16. desember 2005 #52 Skrevet 16. desember 2005 JA, de bør lære seg norsk. NEI , de bør følge sin egen kultur så lenge norske lover blir fulgt. Men de bør nok gjøre seg kjent med kulturen i landet der de bor.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 16. desember 2005 #53 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Jeg har fått flere engelskmenn som bekjente og venner etterhvert som tiden har gått, og jeg blir like fasinert hver eneste gang de blir fornärmet da vi ikke prater engelsk rundt bordet! De har bodd i Norge (det samme gjelder i Sverige der jeg nå bor) i flere år, og kan fortsatt bare: "ja,ja", "hadebra" og "Kjempe godt!" Og derfor må hele selskapet vende om og prate engelsk? nei... jeg blir faktisk provosert over den manglende viljen til å läre seg ett annet språk blandt de engelsktalende. Nå sier jeg IKKE at ALLE med engelsk som modersmål er slike, men jeg har opplevd det flere ganger. Endret 16. desember 2005 av ¤Humlen¤
Gjest Gitte Skrevet 16. desember 2005 #54 Skrevet 16. desember 2005 Ja det syns jeg absolutt de må. De trenger ikke nødvendigvis forsake sin religion for vår kultur, men å sette seg inn i det norske språk og samfunn burde være et kriterie for å få opphold i norge.
Wembi Skrevet 16. desember 2005 #55 Skrevet 16. desember 2005 For sin egen del er det jo klart at de bør lære seg norsk. En blir avgrenset fra så mye om en ikke kan språket.
Diktern Skrevet 16. desember 2005 #56 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Jeg synes de bør lære seg norsk hvis de har tenkt å bli boende. De må sjølsagt følge våre lover. Integreringa bør bedres, det er ikke meninga å gjøre dem til stereotype nordmenn, men en tjener nok mye på å inkuldere dem i det norske samfunnet. Svensker og dansker kan vel til en viss grad snakke sitt eget språk, men engelskmenn får lære seg norsk! Endret 16. desember 2005 av Diktern
hecuba Skrevet 16. desember 2005 #57 Skrevet 16. desember 2005 Bør innvandrerne lære seg norsk, og følge vår kultur? ← Språket: selvfølgelig! Kultur: loverket skal føles. Kulturen kan de få holde på.
viren Skrevet 17. desember 2005 #58 Skrevet 17. desember 2005 Integrering er 100% avhengig av at de kan språket her i landet. Særlig med tanke på utdannelse, arbeidsmarked etc. Kulturen sin er det fint at de tar vare på, og gjerne deler med oss, men de må ikke forvente at vi skal tilpasse oss dem på tilsvarende måte som de tilpasser seg oss. Det er tross alt DE som kommer til VÅRT land. ← Enig, hadde jeg flyttet til et annet land hadde jeg selvfølgelig prøvd å lære meg språket, det samme må kunne forventes av innvandrere som kommer til Norge.
Gjest fru fortuna ii Skrevet 17. desember 2005 #59 Skrevet 17. desember 2005 Ja, at de bør lære seg norsk er jeg enig i. Om de vil følge vår kultur må de få bestemme selv. Av de innvandrerne jeg kjenner og har møtt, så kan de fleste både snakke og forstå norsk. De få som ikke kan det er engelskmenn, og det er rett og slett fordi de ikke gidder. De blir jo forstått her uansett, og så lenge vi snakker engelsk til dem så har de ingen interesse av å lære språket heller. Derfor snakker jeg konsekvent norsk til de engelskmennene jeg kjenner. Så snill er jeg, men de forstår faktisk ganske mye hvis de bare prøver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå