Gå til innhold

Innvandring

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Selvfølgelig må de lære norsk. De er da ikke noe å lure på. I enkelte tilfeller kan man gjøre unntak - i blokka til mormor bor det f.eks en gammel dame som er analfabet og ikke snakker norsk. I slike tilfeller blir det vanskelig.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Ja skal de være her så syns jeg de får lære seg språket også. Min mening er at innvandrere som kommer hit for å bosette seg, burde få sjangsen til å lære seg språket tålig greit innen en viss tid (et par år + -), og så ha kommet ut i arbeid. Eller har PRØVD hvertfall. Får inntrykk av at det er mange som kommer hit å ikke gjør stort, bare er hjemme og venter på stønad...

?, ja, fordi det er slik systemet er. Man kan ikke starte sitt nye liv uten jobbmuligheter eller barnehageplass.

Gjest morbror melker
Skrevet

Lære seg norsk: ja, hvis ikke er det vanskelig å få arbeid.

Kultur: nei, der er det fritt.

Forøvrig er det flest amerikanere/engelsktalende som ikke lærer seg norsk, ettersom det ikke trengs i samme grad om du kan engelsk.

Jeg er forøvrig så dust at jeg fremdeles blir sjarmert av gebrokkent norsk, enten det nå kommer fra norsk-pakistanere eller norsk-amerikanere :ler:

Skrevet
Bør innvandrerne lære seg norsk, og følge vår kultur?

Ja det synes jeg de bør.

Koranen eller hva nå denne "bibelen" deres heter, kan de legge igjen hjemme.

Skrevet

De bør lære seg språket, om ikke annet så for å få jobb så de kan klare seg selv.

De må gjerne beholde kulturen sin, og religionen sin, så lenge de følger de norske lovene. (Og skjønner at deres religion ikke står over våre lover)

Gjest Sexy Sadie
Skrevet

Hvilken kultur er det dere snakker om som er så helvetes viktig å beholde?

Skrevet

Behersker du ikke språket blir du heller aldri integrert i et samfunn, så jeg mener absolutt JA

Gjest Bellatrix
Skrevet

Kultur er så mangt. Innvandrerne må få lov til å kle seg som de vil, spise den maten de vil, synge de sangene de vil, danse de dansene de liker o.s.v.

Skrevet

Ja jeg mener at innvandrere bør lære seg norsk. Jeg har selv jobbet med integrering av innvandrere, og det er trist å se når noen blir helt avhengige av å ha med seg en tolk i absolutt alle situasjoner fordi de ikke ikke lærer seg norsk. Dette fører også til at de segregerer seg og får minimal kontakt med andre utenom sine egne landsmenn.

Men hva menes med at "de skal følge vår kultur"? Om det betyr at de skal gå i lusekofte og spise lutefisk så mener jeg at de ikke trenger det, men de må følge norske lover og regler.

Skrevet

Prinsippielt ønsker jeg ikke at ting skal være lovpålagt, fordi jeg ertilhenger av færest mulig reguleringer, men praktisk, slik samfunnet er i dag synes jeg de bør kunne språket og få undervisning om "slik funker Norge", men å kreve at de kaster hijaben og spiser koteletter synes jeg er ekstremt. Troskapsløftet likeså. Også ID-merking, som i beste fall kan kalles et "kreativt" forslag... :forvirret:

Skrevet

kultur er ikke det samme som lover & regler SS, eller religion.

kultur er mer snakk om verdier, holdninger og tanker så som at f.eks endel kulturer setter familien langt mer i front en det vi i den norske kulturen gjør.

man har forskjellige klesdrakter, forskjellig musikk, mat, og dans.

kulturer som den kinesiske f.eks som i stor grad dreier seg om harmoni i helheten, at man kan gjøre mye selv.

væremåter som er særegne for en gruppe mennesker.

vi har f.eks kafekultur i noen norske byer, men ikke i andre. det vil si at den byen som har en større kafekultur, brukes kafeer mer en i andre byer.

og skal de ikke få beholde kulturen sin, så blir det virkelig kjedelig.

alle skal spise samme mat, dvs bort med alt av utenlandske restauranter, for fysj, det kommer jo fra andres kultur!

bort med annen musikk, dans, klesplagg, farger.

Indiska (butikken) kan jo bare legge ned, for det er ikke mye der som passer inn i den opprinnelige norske kulturen, så lenge vi ikke vil være åpne for nye tanker, nye stoffer eller utseender som er hentet fra andre kulturer.

Skrevet

Ja, de bør lære seg språket. Kulturen bør de få beholde. Det viktigste er at de blir integrert i samfunnet vårt, noe som er noe helt annet enn assimilering. ;)

Gjest Sexy Sadie
Skrevet
kultur er ikke det samme som lover & regler SS, eller religion.

Jeg vet, men hvorfor i helvete er det så viktig at de norske barna tar vare på den kulturen som deres besteforeldre har?

Kultur er ikke noe statisk.

Skrevet
Jeg vet, men hvorfor i helvete er det så viktig at de norske barna tar vare på den kulturen som deres besteforeldre har?

Kultur er ikke noe statisk.

Kultur er ikke statisk nei, det er det jo mange som burde tenke over (feks folk som mener man ikke trenger annet enn museer for å vise at man har "kultur"). Men kultur utgjør jo identiteten man har med seg enten man kommer fra Oslo, Selbu eller Ulan Bator, liksom. Og så påvirkes den i større eller mindre grad av omgivelsene gjennom livet. Men man kan da ikke si til folk at de må legge igjen kulturen og identiteten sin (snakker selvsagt ikke om falske pass her) for å ta til seg "alt" "norsk"?

Det er forøvrig et interessant paradoks at utvandrere som har bodd "hjemmefra" rundt om i verden ofte oppleves som mer konservative enn i hjemlandet etter hvert som tida går. Nettopp fordi kulturen er mer "naturlig dynamisk" i hjemlandet, mens man kan tviholde på den i det nye landet hvor man sliter med å føle seg hjemme. Dette gjelder både vestlige og andre innvandrere, et morsomt og isolert eksempel er norske førstegenerasjonsinnvandrere i Nordamerika (utvandret på 40-50-tallet) som i dag snakker komisk gammeldags norsk:-)

Skrevet

De bør lære seg norsk ja

og bør følge de reglene som gjelder i norge,

men helt fornorsket forventer jeg ikke at de skal bli

Gjest Sexy Sadie
Skrevet

Det er forøvrig et interessant paradoks at utvandrere som har bodd "hjemmefra" rundt om i verden ofte oppleves som mer konservative enn i hjemlandet etter hvert som tida går. Nettopp fordi kulturen er mer "naturlig dynamisk" i hjemlandet, mens man kan tviholde på den i det nye landet hvor man sliter med å føle seg hjemme. Dette gjelder både vestlige og andre innvandrere, et morsomt og isolert eksempel er norske førstegenerasjonsinnvandrere i Nordamerika (utvandret på 40-50-tallet) som i dag snakker komisk gammeldags norsk:-)

Jo, men norsk-amerikanere er amerikanere så godt som andre amerikanere. De har troskap til USA.

Skrevet
Jo, men norsk-amerikanere er amerikanere så godt som andre amerikanere. De har troskap til USA.

USA er vel som samfunn, i større grad enn feks Norge, bygd opp av ulike innvandrergrupper med ulik kultur i TILLEGG til "troskapen til USA". Jeg tenkte forøvrig vel så mye på norsk-canadiere. Canada er et land som peser mye mindre enn USA på troskap til nasjonen osv, men hvor integreringen likevel synes å funke veldig bra (lite kriminalitet, stor deltakelse i yrkeslivet).

Norge og mange europeiske land som ikke har hatt så mye innvandring før i senere år oppleves annerledes i så måte, tror jeg - den "opprinnelige" befolkningen i landet er mer ensrettet og skal du tilpasse deg kulturen kreves det i hvert fall fra NOEN kanter at du skal legge fra deg omtrent alt. En nordmann er liksom nokså lett å definere med få ord, men hva er en amerikaner, og hva er amerikansk kultur - jødisk, katolsk, protestantisk, muslim, svart, hvit...?

Det å beholde sin egen kultur er heller ikke i motsetning til å oppføre seg etter sitt nye hjemlands regler, det er i hvert fall ikke det jeg vil fram til. Jeg mener i hvert fall at man må få lov til å beholde kulturen sin så lenge den ikke strider mot norsk lov.

Skrevet

JA, selvfølgelig skal de lære seg språket når de flytter til Norge.

De må også tilpasse seg landets lover & regler.

Skrevet

opplæringen i norsk og samfunnsfag bør være obligatorisk, slik at de mister penger/rettigheter hvis de ikke møter til timene. alle innvandrere bør få de verktøyene de trenger for å fungere i de norske samfunnet.

klesdrakter, religionsutøvelse osv får de gjøre som de vil, så lenge det ikke strir mot menneskerettighetene og norsk lov.

det finnes innvandrere her i landet som ikke kan lese, skrive eller regne. de kan ikke regne ut hvor mye 50% av hundre kroner er, de vet ikke hva en cm eller meter er. de vet ikke hvor mange måneder det er i vårt år. de tør ikke ta bussen, for hvis det skjer noe kan de ikke be om hjelp fra noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...