Gå til innhold

Innvandring

Anbefalte innlegg

Gjest Sofie Dal
Skrevet

Bør innvandrerne lære seg norsk, og følge vår kultur?

Gjest Gjest_Grete_*
Skrevet

JEG synes ikke de behøver det. Jeg har selv barn i barnehagen, og føler at de får et helt annet syn på kultur og religion av å bli kjent med innvandrerbarn. På barnehagen til sønnen min har de faktisk hat temadag nå, der alle barna hadde på seg turban.

Gjest Sofie Dal
Skrevet

Men hvordan i all verden skal de klare å kommunisere med barna om de ikke kan norsk?

Gjest Gjest_Grete_*
Skrevet

Kroppsspråk er et fantastisk verktøy !!

Skrevet

Ja, det hørtes jo forferdelig spennende og fasinerende ut!

Utrolig hva barna skal lære seg i ung alder. Skal de nå komme til Norge å få hjelp her, bør de også innfinne seg etter våre regler og normer.!!

Skrevet

Spar deg, "Gjest". Hvorfor må vi nordmenn være så fordomsfulle da?

Gjest Sofie Dal
Skrevet

Rasisme kan være så mangt. Er ikke det det handler om her.

Men hvorfor i all verden skal de ikke lære seg norsk når de skal gå på norske skoler, og prøve å lære seg noe?

Skulle vi flytte til ett land med annen religion og regler, måtte vi da pakket oss inn i både det ene og andre klesplagget. Ellers hadde vi nok ikke blitt så populær nei.

Går ikke an å bare komme hit å forlange det ene og andre, må da kunne gi noe tilbake for å tilrette seg vår religion og kultur.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Det er klart de må läre seg norsk og tilpasse seg våre normer. Det kalles integrering. Men at de skal bli "helt fornorskede" tror jeg ikke er går. Vi har også mye å ta til oss. Hvem er i dag helt "norsk"? Massevis er spennende med innvandring. Vår generasjon (X) har tatt mye av smellen, neste generasjon blir bedre. Da er vi ikke like redde for en annen med annet livssyn enn hva vi har blitt lärt, rett og slett fordi våre livssyn er likere. Vi er närmere flere forskjellige religioner og kulturer enn vi noengang har värt.

Vi har kun EN verden, så derfor må vi bare läre oss å respektere at det tar TID, og mye toleranse kreves av alle parter. HVorfor skal vi ikke kunne leve i ETT samfunn?

Ingenting har noensinne värt fullstendig fredfullt og fritt, det må vi slutte å streve etter. Menneske er ikke mer enn det det er, kun et menneske.

Skrevet

Ja, de bør lære seg norsk.

Nei, de må ikke følge vår kultur. Men de må klare å leve i et samfunn som domineres av vår kultur, dvs at de tidvis må tilpasse deler av sin kultur til vår hvis det blir kræsj.

Skrevet

Ja skal de være her så syns jeg de får lære seg språket også. Min mening er at innvandrere som kommer hit for å bosette seg, burde få sjangsen til å lære seg språket tålig greit innen en viss tid (et par år + -), og så ha kommet ut i arbeid. Eller har PRØVD hvertfall. Får inntrykk av at det er mange som kommer hit å ikke gjør stort, bare er hjemme og venter på stønad...

Skrevet

Ja, de bør lære seg norsk. Som innvandrer møtes man på en helt annen måte av nordmenn om man snakker språket godt, og det hjelper også veldig på mulighetene for å få seg jobb. Gode norskkunnskaper er også en forutsetning for å fungere skikkelig i samfunnet vårt, og ikke minst for å forstå de uskrevne lokale reglene vi har. Jeg synes deltakelse på norskopplæring bør være både en rett og en forutsetning for å motta støtte til livsopphold for dem som er nyankomne hit.

Jeg synes ikke de er nødt til å begynne å gå med lusekofte og spise fårikål, men enkelte innvandrere mangler helt tydelig en forståelse for hvilket samfunn vi lever i, og jeg synes opplæringen der kunne vært bedre (den er muligens ikke-eksisterende idag?). Og det er en selvfølge at norsk lov går foran gamle skikker. Som Bree sier, der det blir krasj, bør de tilpasse seg etter hvor de bor.

Skrevet

Integrering er 100% avhengig av at de kan språket her i landet. Særlig med tanke på utdannelse, arbeidsmarked etc.

Kulturen sin er det fint at de tar vare på, og gjerne deler med oss, men de må ikke forvente at vi skal tilpasse oss dem på tilsvarende måte som de tilpasser seg oss. Det er tross alt DE som kommer til VÅRT land.

Skrevet

selvfølgelig må de lære seg norsk, og de må følge våre regler, men greit hvis de vil beholde noe fra sin egen kultur også, så lenge det ikke er ulovlig.

Gjest Sofie Dal
Skrevet

Helt enig at de bør lære seg norsk, og at de bør tilpasse oss litt.

Hva skal de ellers her å gjøre??

Ikke kan de lære noe på skolen, el få seg jobb om de kun skal snakke sitt språk.

Er ikke vi som skal rette oss etter de å utdanne folk for å ta undervisningen på all verdens språk for at de skal lære noe! Her får det være grenser. Det må da holde at de får komme til Norge, og får det bedre. Men da må de være litt tilpassningsdyktig også.

Og de som kommer hit å bare gjør fanskap, de kan bare dra tilbake med en gang!

Skrevet (endret)

Så klart de må lære seg språket. Uten det blir det veldig vanskelig å tilpasse seg det norske samfunnet.

Har et par venninner som er lærere og de har endel skrekkeksempler med elever hvor foreldrene ikke snakker ett ord norsk. I det all kommunikasjon mellom skolen og foreldrene går via en småskoleelev sier det seg selv at det fort kan bli krøll.

Jeg mener også at de bør få en viss innføring i vår kultur, lover og regler her i landet og visse normer. Det er viktig at de fortsatt kan "praktisere" sin egen kultur, dette vil i mange tilfeller bare være ett pluss for oss nordmenn. Men samtidig så bor de nå i Norge, så enkelte ting må forholde seg til (følge norske lover osv) - dette er noe som må gå forran egen kultur og religion.

Endret av Titta
Skrevet

jeg synes vi har masse å lære av england her jeg, der er det ikke slik at man skal få gode muligheter til å lære seg språk og kultur, det er ett krav at man lærer og består eksamen i både språk og samfunnsfag(?).

jeg synes det er ett must og bør være ett krav for folk som kommer hit for å bli her, at de lærer seg norsk, det bør IHVERTFALL være ett krav før man får norsk statsborgerskap!

de bør også ha LÆRT om norsk kultur, ha gjennomgått kurs hvor de blir lært hvordan den norske kulturen fungerer, hva slags regler som gjelder og hva de vil møte her.

derimot er jeg overholde ikke for at de skal måtte ta til seg vår kultur!

jeg ville ikke lagt fra meg min kultur dersom jeg skulle flytte ut, tilpasse meg den kulturen jeg kom til: ja! men ikke kutte min egen kultur for å gli helt over i kulturen til landet jeg bosetter meg i.

vår kultur er da ikke verken stillestående eller perfekt, vi har masse å lære og KAN lære masse av de som kommer hit fra andre kulturer, men de må tilpasse seg, lære om den og forstå den så godt som mulig.

Skrevet

Ja, jeg synes absolutt de burde lære seg norsk. Men det er jo for deres eget beste å kunne kommunisere. Ellers må de gjerne beholde skikker og tradisjoner hjemmefra (minus omskjæring etc, selvfølgelig).

Gjest Lilleulv
Skrevet

Ja, de bør lære seg norsk. Og tilpasse seg den norske kulturen der det trengs at de gjør det, men de må selvfølgelig få lov til å beholde sin egen kultur også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...