Gå til innhold

Bipolar og sjalusi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg at det finnes forskjellige personligheter innad samme diagnose. Men er det vanlig at en del med bipolar lidelse har følelsesmessige utfordringer i den grad at de kan overdramatisere og spinne opp ting for å hevne seg / oppnå oppmerksomhet? F.eks. sjalusi eller usikkerhet, reaksjoner når man blir skuffet eller fornærmet i dårlige perioder. Er det sannsynlig at en bipolar kan reagere veldig sterkt?

Anonymkode: 03c74...60f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel mer normalt å reagere slikt med EUPF enn med bipolar. 

Anonymkode: 06d18...d78

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei du har nok heller eupf. 

Anonymkode: fa264...69d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere med bipolar lidelse og kan ikke si at dette er et trekk jeg kjenner igjen i noen av dem. 

Anonymkode: dfa1c...fbe

• Nyttig 1
Skrevet

Å bli lett sint/agitert er ikke uvanlig ved hypomani/mani. 

Men å reagere på visse måter for oppmerksomhet er jo ikke typisk. 

Ved mani kan det være kort vei fra himmel til helvete. Jeg kan plutselig slå ut i et angst/gråteanfall for så å begynne å le av noe jeg sier like fort. Det er ikke spesielt godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke karakteristisk ved bipolar lidelse. Når man er høyt oppe (altså manisk eller hypoman) så blir man ofte lett sint. Det andre du beskriver er ikke symptomer eller tegn på bipolar lidelse, det går mer på personlighetstrekk og har altså lite med den bipolare lidelsen å gjøre. 

Anonymkode: 64e01...427

AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Det er en del likhetstrekk mellom bipolar og EUPF, og overlapping, så kan være en feildiagnosering. Vet om ei som først fikk diagnose som bipolar, men det var hun altså ikke. Det finnes sjalu folk uten at det er en diagnose. ...men her høres det litt mer ut som en ekstrem peronligshetsvariant. Dette med å overdramatisere og oppmerksomhetsbehov, det er så klassisk personlighetsforstyrrelse. For å si det slik; Har to bipolar i nær familie, og ingen av dem er verken sjalu eller dramatisk. 

Anonymkode: 14fda...a45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svarene som er kommet. Og for de evt. neste. :) Tusen takk.

Anonymkode: 03c74...60f

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Høres mer ut som en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Det er en del likhetstrekk mellom bipolar og EUPF, og overlapping, så kan være en feildiagnosering. Vet om ei som først fikk diagnose som bipolar, men det var hun altså ikke. Det finnes sjalu folk uten at det er en diagnose. ...men her høres det litt mer ut som en ekstrem peronligshetsvariant. Dette med å overdramatisere og oppmerksomhetsbehov, det er så klassisk personlighetsforstyrrelse. For å si det slik; Har to bipolar i nær familie, og ingen av dem er verken sjalu eller dramatisk. 

Anonymkode: 14fda...a45

Man kan også ha både bipolar og PF. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...