AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #1 Skrevet 17. juli 2022 Jeg og samboer skal på besøk på hytta til venninnna mi og familien hennes (altså mannen og barna) et par dager denne uka. Nå som vi er voksne har jeg skjønt at det er normalt og «forventet» at vi tar med noe. Hva skal jeg ta med? Helst ikke vin. Anonymkode: 4a3dc...a0c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #3 Skrevet 17. juli 2022 Jeg hadde tatt med vin, men siden du skriver «helst ikke vin», så kanskje noe konfekt eller en matgave? En gavepakning med god olivenolje, balsamico, pesto, pasta, eller lignende? Evt noe kjekt til barna, et spill eller noe som kan bygges eller noe? Anonymkode: ddf7f...b74 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #4 Skrevet 17. juli 2022 Jeg bruker å lage en kurv med litt snacks, snop og blader. Men den hytta jeg besøker ligger langt utenom allfarvei, så da settes slikt stor pris på. Ligger den i et hyttefelt er det sikkert ikke samme sjarmen. Anonymkode: ffa72...bd7 2
Vera Vinge Skrevet 17. juli 2022 #5 Skrevet 17. juli 2022 På en sånn type tur har ikke jeg pleid å ta med vertinnegave, men heller kommet med konkret forslag til hva jeg kan ta med av mat. Feks «Vi kan gjerne lage mat på lørdagen og handler inn til x. Tar ellers med litt pålegg, brød og snacks». Vet en del som kommer på besøk på hytter forventer at de skal bli vartet opp, litt som når man blir invitert hjem til noen. Men noen ender jo da opp med å være vertskap hele sommeren. I min vennekrets er det også vanlig å dele på utgifter til mat på slike turer og hvem som lager maten. Men ingen tar da med en gave i tillegg. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #6 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg hadde tatt med vin, men siden du skriver «helst ikke vin», så kanskje noe konfekt eller en matgave? En gavepakning med god olivenolje, balsamico, pesto, pasta, eller lignende? Evt noe kjekt til barna, et spill eller noe som kan bygges eller noe? Anonymkode: ddf7f...b74 Kanskje vin er best likevel? Tar du med ei flaske da, og satser på at de liker den? Og legger jeg da opp til at vi skal drikke vin? For det er ikke nødvendig for meg/oss, de kan godt ha den til senere. Anonymkode: 4a3dc...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #7 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg og samboer skal på besøk på hytta til venninnna mi og familien hennes (altså mannen og barna) et par dager denne uka. Nå som vi er voksne har jeg skjønt at det er normalt og «forventet» at vi tar med noe. Hva skal jeg ta med? Helst ikke vin. Anonymkode: 4a3dc...a0c Det er jo avhengig av så mye. Skal dere til en hytte nær vei og infrastruktur? I så fall kan du ta med noe til hytta som er en fysisk gjenstand som ikke konsumeres. Feks en flaske god olje eller noe spekemat. Du kan også ta med en turbok for området rundt hytta. Som en over påpeker er å sette sammen og kjøpe inn til middag med dessert en kveld en fin ting. Men det må avtales. Dersom dere må gå i milevis over vidda tar man ikke med ting som må bæres ut igjen. Da kan en blomst eller frokost levert på døra til vertskapet etter turen være passende. Det samme kan et halvfabrikata måltid til oppvarming du lager og bærer med deg. Det beste å gi til folk som vertskapsgaver er dog alltid det samme: noe kortreist du har skaffet selv. Jakter du? Da er kjøtt fra jakta det beste. Fisker du? Da er en røkt makrell en god gave. Har du hage? Da er en bukett roser fra eget bed eller en kurv med grønnsaker en sikker vinner. Brygger du? Ta med øl. Strikker du? Gi bort et par labber. Gjør du intet av dette? Tenk over om du har en gartner, bonde eller jeger i nabolaget eller slekta. For ta høyde for at gaver er sosial kapital. Du sier noe om både hvem du er og hva du ønsker å bidra med når du gir bort gaver. Så gi med omhu. Og husk at å gi en for dyr gave aldri er positivt. Anonymkode: 11ab5...1e5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #8 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kanskje vin er best likevel? Tar du med ei flaske da, og satser på at de liker den? Og legger jeg da opp til at vi skal drikke vin? For det er ikke nødvendig for meg/oss, de kan godt ha den til senere. Anonymkode: 4a3dc...a0c Det kommer jo an på hva du vet om dette venneparet da, om de i det hele tatt drikker vin, og evt hvilken type vin de liker? Hvit/rød, halvtørr/tørr osv? Om du vet at de ikke drikker så mye vin, så kan du like gjerne ta med noe annet🙂 Anonymkode: ddf7f...b74 1
ostekaker Skrevet 17. juli 2022 #9 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo avhengig av så mye. Skal dere til en hytte nær vei og infrastruktur? I så fall kan du ta med noe til hytta som er en fysisk gjenstand som ikke konsumeres. Feks en flaske god olje eller noe spekemat. Du kan også ta med en turbok for området rundt hytta. Som en over påpeker er å sette sammen og kjøpe inn til middag med dessert en kveld en fin ting. Men det må avtales. Dersom dere må gå i milevis over vidda tar man ikke med ting som må bæres ut igjen. Da kan en blomst eller frokost levert på døra til vertskapet etter turen være passende. Det samme kan et halvfabrikata måltid til oppvarming du lager og bærer med deg. Det beste å gi til folk som vertskapsgaver er dog alltid det samme: noe kortreist du har skaffet selv. Jakter du? Da er kjøtt fra jakta det beste. Fisker du? Da er en røkt makrell en god gave. Har du hage? Da er en bukett roser fra eget bed eller en kurv med grønnsaker en sikker vinner. Brygger du? Ta med øl. Strikker du? Gi bort et par labber. Gjør du intet av dette? Tenk over om du har en gartner, bonde eller jeger i nabolaget eller slekta. For ta høyde for at gaver er sosial kapital. Du sier noe om både hvem du er og hva du ønsker å bidra med når du gir bort gaver. Så gi med omhu. Og husk at å gi en for dyr gave aldri er positivt. Anonymkode: 11ab5...1e5 For en liste... Det enkleste er det beste, som f eks en flaske vin. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #10 Skrevet 17. juli 2022 En flaske multelikør. Anonymkode: d2bbe...119 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #11 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det kommer jo an på hva du vet om dette venneparet da, om de i det hele tatt drikker vin, og evt hvilken type vin de liker? Hvit/rød, halvtørr/tørr osv? Om du vet at de ikke drikker så mye vin, så kan du like gjerne ta med noe annet🙂 Anonymkode: ddf7f...b74 «Helst ikke vin» kom vel fra dette. Aner ikke noe om deres vinvaner, så derfor syntes jeg det var greit å styre unna. Det krever for mye greier/viten. Anonymkode: 4a3dc...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #12 Skrevet 17. juli 2022 Jeg er enig med Vera Vinge i at det beste er om dere bidrar med å lage mat en dag eller handler noe godt til fellesen, f.eks noen gode oster, spekemat, oliven, frukt, sjokolade e.l. Ellers så liker jeg forslaget om krydder og olje, det er noe alle trenger og som brukes opp. Anonymkode: a6c9b...178 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #13 Skrevet 17. juli 2022 Det ligger an til å bli norske jordbær og fløte som vi kan spise til dessert eller kvelds etter at vi har kommet fram. Det setter nok både voksne og barn pris på. Anonymkode: 4a3dc...a0c 7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #16 Skrevet 18. juli 2022 Alle gnåler om vin, pjuk. Ikke ta med noe du, går fint. Anonymkode: 78837...ad7
CrazyCatLady2500 Skrevet 18. juli 2022 #17 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): En flaske multelikør. Anonymkode: d2bbe...119 Slettes ikke alle ville blitt glad for det. Det er for de spesielt interesserte. 1 1
CrazyCatLady2500 Skrevet 18. juli 2022 #18 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle gnåler om vin, pjuk. Ikke ta med noe du, går fint. Anonymkode: 78837...ad7 Det er uhøflig å komme tomhendt. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #19 Skrevet 18. juli 2022 Avhengig av barnas alder, selvsagt, men til barn på mines alder ville jeg tatt med en donald-pocket til hver. Vi har hytte uten så mye fasciliteter, og leselysten øker betraktelig når vi er der. De hadde elska påfyll av lesestoff. Eller også quizbok eller sudoku for barn. Dette i tillegg til å bidra naturlig med maten. Anonymkode: 286e3...579 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #20 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kanskje vin er best likevel? Tar du med ei flaske da, og satser på at de liker den? Og legger jeg da opp til at vi skal drikke vin? For det er ikke nødvendig for meg/oss, de kan godt ha den til senere. Anonymkode: 4a3dc...a0c Ta med to flasker tørr hvitvin, type Chablis. Det drikker alle. Og nei, det er ikke vanlig at medbragt vin drikkes. Vertskapet har nok planlagt måltider og drikke alt. Ettersom dere skal være der et par dager så ville jeg nok bidratt enda mer enn det også. Ta med litt snacks eller sjokolade, en sixpack, noen gode oster og/eller oljer. Eventuelt en gave til selve hytta, som et pledd eller noen flotte badehåndklær, et spill e.l. Anonymkode: 360af...1bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå