Gå til innhold

Uføre og minstepensjonister skal få mer. Andre pensjoner blir som før.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et offentlig utvalg foreslår høyere minstepensjoner og bedre alderspensjon for uføre. For andre alderspensjonister blir pensjonen som før.

Særlig enslige minstepensjonister ligger på bunn i alle statistikker for inntekt. Forslaget skal gi dem mer over tid og styrke den «sosiale bærekraften» i pensjonssystemet.

Uføre går over fra uføretrygd på alderspensjon fra 67 år. Men de tjener opp alderspensjon bare til de fyller 62 år.

Flertallet vil derfor at uføre kan opptjene alderspensjon til de er 65 år. I tillegg skal noen kull uføre skjermes for en stor del av levealdersjusteringen.

https://e24.no/privatoekonomi/i/nWEjBQ/ufoere-og-minstepensjonister-skal-faa-mer-andre-pensjoner-blir-som-foer

Anonymkode: 31430...ec0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette offentlige utvalget har eg ingen tillit til ettersom de lkommer fra en  annen planet  !

Anonymkode: cdaca...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Andre pensjoner blir jo ikke som før, de blir enda dårligere, og vi må jobbe lengre. Det er bare å spare selv, og håpe at helsa holder til å jobbe til man blir 70!

Anonymkode: c3f53...bca

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Typisk høyrepolitikk. Splitt-og-hersk mellom uføretrygdede og lavtlønte. Gi de uføre en brødsmule ekstra samtidig som du tar to skiver fra de lavtlønte, og se de krangle seg i mellom mens Preben og Kristin ler hele veien til banken.

Ikke overraskende at utvalget er ledet av tidligere NHO-leder.

Anonymkode: 4e6ec...0fe

AnonymBruker
Skrevet

Har noen lest artikkelen ts linker til? Inkludert deg selv ts?

1. Utvalget vil endre vår holdning til når det er greit å pensjonere seg. Mange har god helse, og kanskje også lyst å jobbe videre etter 67 år. I dag er ordbruken "Jeg nærmer meg pensjonsalder", ergo en psykologisk nedbryting av ens egen oppfatning av hva en er i stand til etter 67 år. Utvalget vil at samfunnet skal verdsette individuelle evner, og ved å "normere" aldersgrensen, og endre vårt syn på vår egen helse og yteevne.

Det synes jeg er bra.

2. At minstepensjonen heves fra dagens 209 500 for enslige, og 194 000 for gifte, er det forunderlig om noen er imot.

3. Uføre får 3 år ekstra med opptjening frem til de blir alderspensjonister. Hva i alle dager er galt med det?

Må minne om at for gruppe 1, så kan de jobbe så mye de vil ved siden av sin pensjon. Har en bekjent som er alderspensjonist, og jobber på et bokollektiv. Han jobber omtrent 100% til tider. Om en uføretrygdet hadde gjort det samme, ville vedkommende mistet trygden sin. Min bekjent tjener seg søkkrik på å få pensjon fra staten, om om han er for gammel til å fortsette i yrkeslivet, men jobber altså som om han aldri har vært friskere.

Anonymkode: 5672e...275

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...