AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #1 Skrevet 17. juli 2022 La oss si at man har mottatt AAP en periode og begynner å jobbe, hvor lenge må man jobbe før man på nytt har opparbeidet seg rett til sykepenger? Er det 26uker? Hvordan er det med foreldrepermisjon? La oss si at jeg mottar AAP før fødselspermisjonen, tar den lengste permisjonen men fortsatt er syk, vil jeg da fortsette på AAP eller blir det sykepenger da? Jeg spør ikke for å utnytte systemet, jeg spør for å vite hvordan fremtiden min eventuelt ser ut. Anonymkode: b9b28...bb5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #2 Skrevet 17. juli 2022 26 uker ja. Du kan ha foreldrepenger på AAP, men det blir jo mindre utbetaling enn vanlig lønn. Anonymkode: 29646...27c 1
applestories Skrevet 17. juli 2022 #3 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan er det med foreldrepermisjon? La oss si at jeg mottar AAP før fødselspermisjonen, tar den lengste permisjonen men fortsatt er syk, vil jeg da fortsette på AAP eller blir det sykepenger da? Du kan fortsette på AAP. For å få rett på sykepenger må du ha vært tilbake i din ordinære stillingsprosent i 26 uker. Foreldrepenger påvirker ikke dette.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #4 Skrevet 17. juli 2022 applestories skrev (28 minutter siden): Du kan fortsette på AAP. For å få rett på sykepenger må du ha vært tilbake i din ordinære stillingsprosent i 26 uker. Foreldrepenger påvirker ikke dette. I en tidligere tråd var det noen som sa at barselpermisjonen fungerer som de 26 ukene dersom man er sykemeldt før permisjonen. Men nå har jeg vært syk så lenge (og opplevd abort) at det istedenfor ble snakk om at jeg går ut i permisjon rett etter AAP. Men jeg får vel ikke sykepenger etter permisjonen dersom jeg gikk i permisjon på AAP? Da fortsetter jeg på AAP etter permisjonen? Anonymkode: b9b28...bb5
applestories Skrevet 17. juli 2022 #5 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): I en tidligere tråd var det noen som sa at barselpermisjonen fungerer som de 26 ukene dersom man er sykemeldt før permisjonen. Men nå har jeg vært syk så lenge (og opplevd abort) at det istedenfor ble snakk om at jeg går ut i permisjon rett etter AAP. Men jeg får vel ikke sykepenger etter permisjonen dersom jeg gikk i permisjon på AAP? Da fortsetter jeg på AAP etter permisjonen? Anonymkode: b9b28...bb5 Det stemmer, du fortsetter i samme AAP-periode som tidligere. Jeg mener det lokale NAV-kontoret må melde fra til AAP-avdelingen om når foreldrepengeperioden er over, slik at de kan starte opp igjen AAP-vedtaket. Det må du uansett snakke med din veileder om, så får du vite om det er noe du må søke om eller melde fra om på Nav.no.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #6 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 17.7.2022 den 22.53): I en tidligere tråd var det noen som sa at barselpermisjonen fungerer som de 26 ukene dersom man er sykemeldt før permisjonen. Men nå har jeg vært syk så lenge (og opplevd abort) at det istedenfor ble snakk om at jeg går ut i permisjon rett etter AAP. Men jeg får vel ikke sykepenger etter permisjonen dersom jeg gikk i permisjon på AAP? Da fortsetter jeg på AAP etter permisjonen? Anonymkode: b9b28...bb5 Nei, du gjenopptar AAP etter permisjonen. Du opparbeider ikke ny sykepengerett. Anonymkode: 34851...a3f
Dynetrekket Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 applestories skrev (På 17.7.2022 den 22.23): Du kan fortsette på AAP. For å få rett på sykepenger må du ha vært tilbake i din ordinære stillingsprosent i 26 uker. Foreldrepenger påvirker ikke dette. Feil! Hilsen ei som har vært ute i permisjon, for så å gå rett over i sykemelding etter permisjonens slutt. Hadde også AAP før permisjonen startet.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #8 Skrevet 21. juli 2022 Dynetrekket skrev (På 19.7.2022 den 8.59): Feil! Hilsen ei som har vært ute i permisjon, for så å gå rett over i sykemelding etter permisjonens slutt. Hadde også AAP før permisjonen startet. Hva mener du nå, at du hadde AAP før foreldrepermisjonen og etter foreldrepermisjonen så fikk du sykepenger? Du hadde det slik: AAP-foreldrepermisjon-sykepenger-AAP? Ikke: AAP-foreldrepermisjon-AAP. Anonymkode: b9b28...bb5
Dynetrekket Skrevet 22. juli 2022 #9 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva mener du nå, at du hadde AAP før foreldrepermisjonen og etter foreldrepermisjonen så fikk du sykepenger? Du hadde det slik: AAP-foreldrepermisjon-sykepenger-AAP? Ikke: AAP-foreldrepermisjon-AAP. Anonymkode: b9b28...bb5 Jeg hadde aap før foreldrepermisjon og så sykepenger rett etterpå ja. Er i sykemeldingsperioden nå, og går nok over på aap igjen etterhvert. Jeg hadde faktisk noe ulønnet permisjon mellom foreldrepermisjon og sykemelding også. Så da ble det slik: aap-foreldrepermisjon-ulønnet permisjon-sykemelding. Jeg får nå utbetalt full lønn fra arbeidsgiver under sykemelding (kommunalt ansatt).
applestories Skrevet 22. juli 2022 #10 Skrevet 22. juli 2022 Dynetrekket skrev (1 minutt siden): Jeg hadde aap før foreldrepermisjon og så sykepenger rett etterpå ja. Er i sykemeldingsperioden nå, og går nok over på aap igjen etterhvert. Jeg hadde faktisk noe ulønnet permisjon mellom foreldrepermisjon og sykemelding også. Så da ble det slik: aap-foreldrepermisjon-ulønnet permisjon-sykemelding. Jeg får nå utbetalt full lønn fra arbeidsgiver under sykemelding (kommunalt ansatt). Vet du hvor lenge du får sykepenger nå, er det nye 52 uker?
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #11 Skrevet 22. juli 2022 Er det noen som vet noe om dette: Hvis man har hatt aap i tre år, men begynt å jobbe i løpet av den perioden i en liten stilling. Deretter blitt avklart mot uføretrygd for de prosentene man ikke jobber. Og står dermed i en situasjon der man er ferdig på aap, jobber i en liten stilling, og har gradert uføretrygd for resten. Hvis man da blir syk i deltidsjobben, hvor lenge må man ha jobbet for å ha sykepenge-rettigheter? Har hørt noen si at man må ha jobbet 26 uker etter aap er avsluttet. Men gjelder dette selv om man egentlig har vært «frisk» i den prosenten man faktisk har jobbet? Altså hatt 60% aap og 40% jobb over en lang periode? Beklager om dette var rotete forklart 😄 Anonymkode: 364b9...7de
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #12 Skrevet 22. juli 2022 Dynetrekket skrev (2 timer siden): Jeg hadde aap før foreldrepermisjon og så sykepenger rett etterpå ja. Er i sykemeldingsperioden nå, og går nok over på aap igjen etterhvert. Jeg hadde faktisk noe ulønnet permisjon mellom foreldrepermisjon og sykemelding også. Så da ble det slik: aap-foreldrepermisjon-ulønnet permisjon-sykemelding. Jeg får nå utbetalt full lønn fra arbeidsgiver under sykemelding (kommunalt ansatt). Tusen tusen takk for svar! 🤗🤗 Har dette skjedd automatisk eller har du hatt møter med NAV for å avklare dette? Jeg forstår ikke at permisjon etter AAP teller som om man var tilbake i vanlig arbeid. 😅 Jeg trodde virkelig ikke det, men jeg håpet på det, da foreldrepermisjon gjør at man kan gå fra sykepenger til permisjon og få ny sykepengerettigheter etter permisjonen igjen (hvis den er lenger enn 26 uker). Sånn sett gir det mening at det er likt dersom man går på AAP, men det er så mange særregler på AAP atte hjelp. 😅 Jeg trodde også at man mistet retten til sykepenger dersom man har tatt mer enn 16dager ulønnet permisjon, så kanskje du har fått mye du ikke egentlig har krav på? Det er derfor jeg spør om du har hatt møter med NAV eller om det kan ha skjedd en feil. 🤪 Hvilken permisjonsordning hadde du? Den med 80% lønn og lengst tid, eller 100% og kortest tid? Tok hele du fellesperioden? Beklager mange spørsmål! Men jeg blir jo lettet, dersom det viser seg at du har rett! For jeg har virkelig ikke valgt å bli syk midt i et IVF-forløp. Anonymkode: b9b28...bb5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #13 Skrevet 22. juli 2022 Det er alt for luktativt å være "syk" i dette landet.. Hjelpes meg! Anonymkode: 95bba...e6b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #14 Skrevet 22. juli 2022 Dynetrekket skrev (3 timer siden): Jeg hadde aap før foreldrepermisjon og så sykepenger rett etterpå ja. Er i sykemeldingsperioden nå, og går nok over på aap igjen etterhvert. Jeg hadde faktisk noe ulønnet permisjon mellom foreldrepermisjon og sykemelding også. Så da ble det slik: aap-foreldrepermisjon-ulønnet permisjon-sykemelding. Jeg får nå utbetalt full lønn fra arbeidsgiver under sykemelding (kommunalt ansatt). Her tror jeg det må ha skjedd en feil. Du har vel mer utbetalt i sykepenger enn i aap? Skjønner ikke når du opparbeidet deg ny rett til sykepenger? Jobbet du deltid mens du hadde aap? Leste om en som var på aap, fikk seg jobb, ble gravid, ble sykemeldt og fikk utbetalt sykepenger. Hun fikk tilbakebetalingskrav da hun skulle ha gjenopptatt aap og ikke hatt sykemelding. Anonymkode: e0495...932
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #15 Skrevet 22. juli 2022 Man opparbeider seg jo rett til ny fødselspermisjon så lenge man er i fødselspermisjon, dvs folk som får to tette får jo permisjon for nr 2 også. Så tror man opparbeider seg rett til sykepenger også. Anonymkode: d7a9f...b2b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #16 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man opparbeider seg jo rett til ny fødselspermisjon så lenge man er i fødselspermisjon, dvs folk som får to tette får jo permisjon for nr 2 også. Så tror man opparbeider seg rett til sykepenger også. Anonymkode: d7a9f...b2b Foreldrepermisjon og sykepenger er ikke det samme. Anonymkode: e0495...932
Dynetrekket Skrevet 22. juli 2022 #17 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen tusen takk for svar! 🤗🤗 Har dette skjedd automatisk eller har du hatt møter med NAV for å avklare dette? Jeg forstår ikke at permisjon etter AAP teller som om man var tilbake i vanlig arbeid. 😅 Jeg trodde virkelig ikke det, men jeg håpet på det, da foreldrepermisjon gjør at man kan gå fra sykepenger til permisjon og få ny sykepengerettigheter etter permisjonen igjen (hvis den er lenger enn 26 uker). Sånn sett gir det mening at det er likt dersom man går på AAP, men det er så mange særregler på AAP atte hjelp. 😅 Jeg trodde også at man mistet retten til sykepenger dersom man har tatt mer enn 16dager ulønnet permisjon, så kanskje du har fått mye du ikke egentlig har krav på? Det er derfor jeg spør om du har hatt møter med NAV eller om det kan ha skjedd en feil. 🤪 Hvilken permisjonsordning hadde du? Den med 80% lønn og lengst tid, eller 100% og kortest tid? Tok hele du fellesperioden? Beklager mange spørsmål! Men jeg blir jo lettet, dersom det viser seg at du har rett! For jeg har virkelig ikke valgt å bli syk midt i et IVF-forløp. Anonymkode: b9b28...bb5 Har hatt møter med nav ja. Både mens jeg var i permisjon og etterpå. Det er utrolig mange regler å forholde seg til ja. Jeg har ikke fått noe jeg ikke har krav på nei. I utgangspunktet mister man retten til sykepenger etter ulønnet permisjon, men det finnes unntak der også. Jeg hadde korteste permisjon med full lønn, og hele fellesperioden. Jeg hadde også mange bekymringer rundt dette, men ble lettet da det ordnet seg på et ok vis likevel. Har hatt god hjelp fra både fastlege og nav gjennom hele prosessen.
Dynetrekket Skrevet 22. juli 2022 #18 Skrevet 22. juli 2022 applestories skrev (4 timer siden): Vet du hvor lenge du får sykepenger nå, er det nye 52 uker? 52 uker ja.
Dynetrekket Skrevet 22. juli 2022 #19 Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her tror jeg det må ha skjedd en feil. Du har vel mer utbetalt i sykepenger enn i aap? Skjønner ikke når du opparbeidet deg ny rett til sykepenger? Jobbet du deltid mens du hadde aap? Leste om en som var på aap, fikk seg jobb, ble gravid, ble sykemeldt og fikk utbetalt sykepenger. Hun fikk tilbakebetalingskrav da hun skulle ha gjenopptatt aap og ikke hatt sykemelding. Anonymkode: e0495...932 Ingen feil skjedd nei, men ukke glem at hvert tilfelle er ulikt. Ny opptjening av sykepengerettigheter mens jeg var i permisjon. Sykepenger er mer enn aap ja. Jeg jobbet deltid mens jeg hadde aap. Jeg var i utganspunktet ferdig avklart på aap før permisjonsstart. En ting er hva man har opparbeidet seg av rettigheter, noe annet som også tas med i vurderingen er hvilke avtaler man har med arbeidsgiver, og hva som var planen videre.
applestories Skrevet 22. juli 2022 #20 Skrevet 22. juli 2022 Dynetrekket skrev (2 timer siden): Ny opptjening av sykepengerettigheter mens jeg var i permisjon. Fikk du foreldrepenger utbetalt via arbeidsgiver, eller direkte fra NAV?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå