Gå til innhold

Midlertidig ansettelse

Anbefalte innlegg

Gjest Fast ansatt?
Skrevet

Jeg ble ansatt for halvannet år siden, som vikar for X osm skulle ut i svangerskapspermisjon.

X fant seg ny jobb, sa opp og har ikke kommet tilbake, og jeg har fortsatt i stillingen.

Er jeg nå å regne som fast ansatt?

Skrevet

Du må neste be om ny arbeidskontrakt. Dersom du etter at vikariatet ditt går ut blir værende i to år, da har du krav på fast ansettelse. Dersom dette ikke er i offentlig sektor, kan bedriften ansette deg fast uten videre. Det er jo en fordel for dem å få noen som kan jobben og som viser at h*n vil være der. Hva står det i kontrakten din da?

Skrevet

Du er ikke å regne som en fast ansatt før du har det skrevet i en kontrakt. Stillingen skal bli utlyst (i hvert fall internt) før de kan ansette en ny i den stillingen. Har du søkt på nytt? I det minste skal de ha en ordentlig samtale med deg før du blir fast ansatt.

Skrevet

Bare sitt musestille der du er, så er du nok å regne som fast ansatt. Hvis ikke de sa noe spesielt da vikariatet gikk ut, så er du vel fast? Jeg har hatt mange faste jobber, men nesten aldri noe skriftlig på det. Vel, det er kommet nye regler de siste årene, men jeg mener at man trenger ikke noen kontrakt for å være fast ansatt. Har man IKKE en klar avtale eller kontrakt om at man er der for en viss tid, så er man da å regne som fast?

Skrevet
Du er ikke å regne som en fast ansatt før du har det skrevet i en kontrakt. Stillingen skal bli utlyst (i hvert fall internt) før de kan ansette en ny i den stillingen. Har du søkt på nytt? I det minste skal de ha en ordentlig samtale med deg før du blir fast ansatt.

Dersom dette er en privat bedrift, bestemmer de selv om de vil utlyse faste stillinger eller ikke.

Skrevet

Når det gjelder midlertidige stillinger, så er det ikke alltid kontrakten det kommer an på men hvilken "art" arbeid man faktisk utfører.

Nå som du ikke lenger arbeider i stillingen til en konkret person, utfører du i praksis arbeid av fast art og skal vurderes som fast ansatt. Slutten på et vikariat skal være knyttet til en spesiell hendelse eller dato - og da som regel at hun du vikarierer for kommer tilbake. Når det nå ikke kommer itl å skje - er du fast ansatt.

Arbeidsgiver burde definitivt pratet med deg om din ansettelse i det det ble klart at hun ikke kom tilbake. Dersom de ønsket å lyse ut stillingen, burde det være gjort med en gang. Dersom du nå har fortsatt på vikarkontrakt i flere måneder etter at vikariatet egentlig gikk ut, tror jeg det er for sent for arbeidsgiver og ta begynne med utlysning og rekruttering - du utfører allerede fast arbeid.

Uansett så bør du prate med degm og be om ny kontrakt, siden de ikke har tatt initiativ til det. Mener jeg da!

Skrevet

Du burde snakke med arbeidsgiver om dette.

Jeg var vikar i 2 år før jeg fikk fast ansettelse. I mellomtiden var det folk som sluttet, men siden bedriften skulle spare inn, så måtte jeg vente en stund.

Gjest Fast ansatt?
Skrevet

Takk for mange gode svar! Selv om jeg kanskje ikke ble så mye klokere...

I kontrakten står det altså at "Y ansettes midlertidig som vikar for X, som skal i barselpermisjon". Det er ingen tidsbegrensning, bortsett fra den som ligger implisitt i og med at det på en måte forutsettes at X kommer tilbake fra barselspermisjonen. Noe hun altså ikke gjorde.

Vi er en liten bedrift, og jeg gjør de oppgaver som faller inn under den tidligere arbeidsinstruksen til X. Jeg fyller ingen andres rolle, slik at bedriften kan ikke si at vel, først var hun vikar for X, nå er hun vikar for Z.

Jeg kan jo snakke med sjefen, men er faktisk litt redd for å få et nei, siden jeg vat at bedriften sliter økonomisk. For dem er det bedre å ha meg som midlertidig ansatt i all evighet. Dessuten vat jeg at sjefen går på nåler fordi han er redd jeg skal bli gravid (noe som kanksje kan skje snart, også).

Spørsmålet blir derfor fortsatt; er jeg nå å regne som fast ansatt, med de rettigheter det innebærer?

Skrevet

Hvis det du skriver er riktig, skal du betraktes som fast.

Men mange bedrifter bryr seg ikke om (eller kjenner ikke) verken lover eller avtaler. De gjør som de vil, og slipper som oftest unna fordi arbeidstakeren er like uvitende, og tror at det sjefen sier og gjør er riktig.

I Arbeidsmiljøloven § 58A (her: http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-016.html#58A) står det nøye i hvilke tilfeller man kan ha midlertidige tilsatte, og du kommer ikke innunder noe av det.

Skrevet (endret)

Med den ordlyden i kontrakten din, er du nå fast ansatt.

Dersom din arbeidsgiver ikke ønsker å beholde deg som fast, må de faktisk si deg opp og oppgi en saklig grunn for det og benytte regler rundt oppsigelse av faste ansatte.

Det er antakelig et valg du må ta - det å prate med sjefen, selvom det kan bli ubehagelig.Du sier at de vil ha deg som midlertidig i evigheter - men fakta er at du er fast ansatt!

Du kan jo spørre de hva slags planer de har for din stilling. Og spørre om de har oppfattet at du etter loven er fast. Så kan vurdere videre derfra.

Lykke til!

Endret av Eldie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...