AnonymousBruker Skrevet 17. juli 2022 #1 Skrevet 17. juli 2022 Hei! Noen der ute som har erfaringer rundt kroniske ryggsmerter/diagnoser? Sliter veldig med ryggsmerter som hele tiden går av og på i ulik itensistet og varighet. Har vært sånn i flere måneder, men det er liksom ikke «nær døden»-vondt, så er usikker på om jeg skal plage fastelegen med noe som sikkert ikke er farlig. Er også ganske sensitiv på smerte, selv om jeg føler at jeg må «holde ut». Smertene går noen ganger ut i beinet og sitter i korsryggen, men i det siste har den kravlet seg lenger opp. Veldig vanskelig å bevege meg naturlig og det er smertefullt å for eksempel bøye seg eller sette seg ned. Høres kanskje ille ut, men har på følelsen at mange har det sånn, men tåler det bare. Er redd for at legen sier det jeg tror; at det ikke er noe farlig og man må bare være tålmodig til det går over. Jeg trener litt, går mye turer og føler at jeg bærer ting på riktig måte. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal håndtere det videre. Reseptfrie smertestillende som Paracet og Ibux fungerer dårlig. Noen erfaringer, historier eller tips som kan være hjelpsomme?🙏🏽
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #2 Skrevet 17. juli 2022 Legen kan ikke hjelpe deg for han har ikke kompetanse, men du trenger en tur til fysioterapeuten/ manuellterapeut. Muligens du har låsning i korsryggen som gjør at det blir stramt og det stråler ut i foten, eller du har fått en prolaps eller lumbago. Du trenger ikke henvisning fra lege når du skal til fysioterapeut eller manuell terapeutg Du ringer til vedkommende du ønsker behandling hos. Lykke til🤞 Anonymkode: ee6f5...d58 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #3 Skrevet 17. juli 2022 Styrketrening. Hilsen en som har hatt invalidiserende ryggplager over mange år. Anonymkode: 281a0...6a0 2
Sugerøret Skrevet 17. juli 2022 #4 Skrevet 17. juli 2022 Først, har det oppstått akutt.? Hvor lenge? Hvor stråler det? Ville bedt om en mri FØR du oppsøker kiropraktor osv. (en godt utdannet en vil ikke ta i deg uten mri først) Så tar du ting videre 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #5 Skrevet 17. juli 2022 MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT Og ja, MARKLØFT! Anonymkode: 9bcaa...a85 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #6 Skrevet 17. juli 2022 Lege først, så sannsynligvis fysioterapi. Ikke begynn å trene på egenhånd, du må få veiledning slik at du ikke gjør vondt verre. Men det er sannsynlig at behandlingen er styrketrening og at det vil ta litt tid før det blir bedre. Jeg ble bra etter ett år. Må trene regelmessig fremdeles for å ikke få vondt igjen, men det er fort gjort og veldig verdt det. Anonymkode: 16d49...2b8 1
Serafin Skrevet 17. juli 2022 #7 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Legen kan ikke hjelpe deg for han har ikke kompetanse, men du trenger en tur til fysioterapeuten/ manuellterapeut. Muligens du har låsning i korsryggen som gjør at det blir stramt og det stråler ut i foten, eller du har fått en prolaps eller lumbago. Du trenger ikke henvisning fra lege når du skal til fysioterapeut eller manuell terapeutg Du ringer til vedkommende du ønsker behandling hos. Lykke til🤞 Anonymkode: ee6f5...d58 Hvis du ikke trenger henvisning til fysio henvender man seg til det private markedet. Det koster skjorta sammenliknet med å få et tilbud av en fysioterapeut med driftstilskudd fra kommunen. Så jo, det er lurt med en henvisning fra fastlegen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #8 Skrevet 17. juli 2022 Sorry men markløft er galskap å foreslå for noen med udiagnostiserte ryggplager som ikke har lært å gjøre øvelsen riktig... Kan gi enorme smerter og forverring av evt. skade. Håper virkelig du drar til legen først TS. Anonymkode: 16d49...2b8 2
Serafin Skrevet 17. juli 2022 #9 Skrevet 17. juli 2022 AnonymousBruker skrev (5 timer siden): Hei! Noen der ute som har erfaringer rundt kroniske ryggsmerter/diagnoser? Sliter veldig med ryggsmerter som hele tiden går av og på i ulik itensistet og varighet. Har vært sånn i flere måneder, men det er liksom ikke «nær døden»-vondt, så er usikker på om jeg skal plage fastelegen med noe som sikkert ikke er farlig. Er også ganske sensitiv på smerte, selv om jeg føler at jeg må «holde ut». Smertene går noen ganger ut i beinet og sitter i korsryggen, men i det siste har den kravlet seg lenger opp. Veldig vanskelig å bevege meg naturlig og det er smertefullt å for eksempel bøye seg eller sette seg ned. Høres kanskje ille ut, men har på følelsen at mange har det sånn, men tåler det bare. Er redd for at legen sier det jeg tror; at det ikke er noe farlig og man må bare være tålmodig til det går over. Jeg trener litt, går mye turer og føler at jeg bærer ting på riktig måte. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal håndtere det videre. Reseptfrie smertestillende som Paracet og Ibux fungerer dårlig. Noen erfaringer, historier eller tips som kan være hjelpsomme?🙏🏽 Ja. Jeg har hatt kroniske ryggsmerter i snart 10 år og kan svare litt på dette. Det første du må gjøre er å komme deg til fastlegen. Så må du forklare hva problemet ditt er så godt du kan. Det kan hende at fastlegen vil spørre deg om du har smerter som stråler ut I benet. Da med tanke på isjias. Og så kan det hende at du blir fysisk undersøkt av legen. Men jeg har opplevd at legene har ikke så mye ekspertise og kunnskaper om ryggplager. Så jeg ville heller stolt mer på en fysioterapeut på dette området enn en lege. Når du har forklart problemet ditt og kanskje blitt undersøkt ber du om en henvisning til fysioterapeut med driftstilskudd fra kommunen. Og så tar du deg turen dit. Hvis det er ventetid hos fysioterapeut med driftstilskudd så kan du vurdere å dra til en privat fysioterapeut uten driftstilskudd. Men det koster mye mer penger så det spørs om på lommeboken din om du er villig til å betale for det. Jeg vil også råde deg til å oppsøke en psykolog da plager/muskelknuter i muskulatur kan ha sitt opphav i psyken. Tanker, følelser og i særdeleshet stress kan påvirke muskulaturen i ryggen. Det er ofte en sammenheng mellom kropp og sjel. 1
AnonymousBruker Skrevet 17. juli 2022 Forfatter #10 Skrevet 17. juli 2022 (endret) Serafin skrev (1 time siden): Ja. Jeg har hatt kroniske ryggsmerter i snart 10 år og kan svare litt på dette. Det første du må gjøre er å komme deg til fastlegen. Så må du forklare hva problemet ditt er så godt du kan. Det kan hende at fastlegen vil spørre deg om du har smerter som stråler ut I benet. Da med tanke på isjias. Og så kan det hende at du blir fysisk undersøkt av legen. Men jeg har opplevd at legene har ikke så mye ekspertise og kunnskaper om ryggplager. Så jeg ville heller stolt mer på en fysioterapeut på dette området enn en lege. Når du har forklart problemet ditt og kanskje blitt undersøkt ber du om en henvisning til fysioterapeut med driftstilskudd fra kommunen. Og så tar du deg turen dit. Hvis det er ventetid hos fysioterapeut med driftstilskudd så kan du vurdere å dra til en privat fysioterapeut uten driftstilskudd. Men det koster mye mer penger så det spørs om på lommeboken din om du er villig til å betale for det. Jeg vil også råde deg til å oppsøke en psykolog da plager/muskelknuter i muskulatur kan ha sitt opphav i psyken. Tanker, følelser og i særdeleshet stress kan påvirke muskulaturen i ryggen. Det er ofte en sammenheng mellom kropp og sjel. Takk for utfyllende svar.😊 Endret 17. juli 2022 av AnonymousBruker
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #11 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT MARKLØFT Og ja, MARKLØFT! Anonymkode: 9bcaa...a85 FYSIO FYSIO FYSIO ect. Anonymkode: 1c2cd...efa 3
AnonymousBruker Skrevet 17. juli 2022 Forfatter #12 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Legen kan ikke hjelpe deg for han har ikke kompetanse, men du trenger en tur til fysioterapeuten/ manuellterapeut. Muligens du har låsning i korsryggen som gjør at det blir stramt og det stråler ut i foten, eller du har fått en prolaps eller lumbago. Du trenger ikke henvisning fra lege når du skal til fysioterapeut eller manuell terapeutg Du ringer til vedkommende du ønsker behandling hos. Lykke til🤞 Anonymkode: ee6f5...d58 Okei, tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #13 Skrevet 17. juli 2022 Et tips som funker for meg er å legge seg ned på en matte og rulle forsiktig ryggen frem og tilbake. Veldig rolig. Det lindrer litt der og da. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er og hvor mobil du er, så vær uansett forsiktig. Anonymkode: 7402c...2f6 1
AnonymousBruker Skrevet 17. juli 2022 Forfatter #14 Skrevet 17. juli 2022 Sugerøret skrev (2 timer siden): Først, har det oppstått akutt.? Hvor lenge? Hvor stråler det? Ville bedt om en mri FØR du oppsøker kiropraktor osv. (en godt utdannet en vil ikke ta i deg uten mri først) Så tar du ting videre Oppstod ikke akutt, men nærere gradvis. Vet ikke helt om man skal beskrive det som stråling, men kjenner det samtidig i høyre bein ned til til kneet. Takk for svar.🙏🏽
AnonymousBruker Skrevet 17. juli 2022 Forfatter #15 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et tips som funker for meg er å legge seg ned på en matte og rulle forsiktig ryggen frem og tilbake. Veldig rolig. Det lindrer litt der og da. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er og hvor mobil du er, så vær uansett forsiktig. Anonymkode: 7402c...2f6 Takk, men er veldig mager i ryggen, så det å bare rulle på et ganske tykt teppe eller en treningsmatte er vondt uansett. Men takk for svar!😊
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #16 Skrevet 17. juli 2022 Jeg slet med ryggen i mange år. Stadig akutte ryggsmerter som kom og gikk og hadde store smerter i perioder. Stivnet bare jeg var i ro i korte perioder. Legen sa bare at jeg måtte bevege meg mer. Etter flere legebesøk kom jeg meg endelig til en lege som skjønte at dette ikke var normalt og sendte meg til MR. Jeg hadde bekterevs sykdom, en revmatisk sykdom som angriper leddene i ryggsøylen. Fikk medisiner som gjorde at jeg nå lever stort sett et normalt liv. Kom deg til legen er mitt råd. Dersom det er noe revmatisk for eksempel tar det en stund med undersøkelser før man får en diagnose og får den hjelpen man trenger. Anonymkode: 300ac...bfe 2
AnonymousBruker Skrevet 17. juli 2022 Forfatter #17 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg slet med ryggen i mange år. Stadig akutte ryggsmerter som kom og gikk og hadde store smerter i perioder. Stivnet bare jeg var i ro i korte perioder. Legen sa bare at jeg måtte bevege meg mer. Etter flere legebesøk kom jeg meg endelig til en lege som skjønte at dette ikke var normalt og sendte meg til MR. Jeg hadde bekterevs sykdom, en revmatisk sykdom som angriper leddene i ryggsøylen. Fikk medisiner som gjorde at jeg nå lever stort sett et normalt liv. Kom deg til legen er mitt råd. Dersom det er noe revmatisk for eksempel tar det en stund med undersøkelser før man får en diagnose og får den hjelpen man trenger. Anonymkode: 300ac...bfe Det hørtes ikke noe godt ut. Kan du beskrive smertene? Var det for eksempel spesielt vanskelig å reise seg opp, bøye seg eller sette seg ned? Hva var forskjellen på legene som ga deg to ulike responser? Takk for svar!😊
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #18 Skrevet 17. juli 2022 AnonymousBruker skrev (38 minutter siden): Det hørtes ikke noe godt ut. Kan du beskrive smertene? Var det for eksempel spesielt vanskelig å reise seg opp, bøye seg eller sette seg ned? Hva var forskjellen på legene som ga deg to ulike responser? Takk for svar!😊 Smertene varierte i intensitet og flyttet stadig på seg. En dag i korsrygg, neste dag høyere opp på den ene siden eller den andre, men stort sett aldri smertefri. Hadde stadig det som legen kalte lumbago dvs akutt låsing i korsrygg, noen ganger kjente jeg det i beina også. Nå vet jeg at det var betennelser i de små leddene i korsryggen som er veldig vanlig for sykdommen min iliosakralleddene som ligger i korsryggen. Jeg studerte på den tiden og gikk til helsetjenesten på universitetet. Legene der sa bare at jeg hadde lumbago som kom av at jeg satt mye stille på lesesalen. Og dette selv om jeg fikk det ofte og var stiv og hadde så mye vondt. Først når jeg fikk en egen fastlege ble jeg tatt på alvor. Hun skjønte at dette ikke var normalt med så mye og langvarige ryggsmerter som jeg beskrev og sendte meg rett til MR. Og da ble jeg sendt videre til revmatolog og fikk endelig hjelp og riktige medisiner. Føler med deg, grusomt å gå rundt med ryggsmerter i lengre tid. Derfor viktig å søke hjelp så du kan utelukke at plagene skyldes sykdom. Ingen skal måtte behøve å gå rundt med smerter uten å få nødvendig undersøkelse og hjelp. Anonymkode: 300ac...bfe
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #19 Skrevet 17. juli 2022 Nå trenger ikke nødvendigvis ryggproblemer å handle om knokler. Det er såkalte skjelettmuskler som støtter opp ryggraden og hvis musklene ikke får nok mineraler (f.eks. kalsium og magnesium), blir de slappe. Da får skjelettmusklene i ryggen problemer med å holde ryggsøylen stødig. Når ryggsøylen blir ustødig, vil det ofte gjøre vondt. Den viktigste årsaken til mineralmangel er ikke at vi spiser for lite mineraler. De fleste i Norge får i seg nok mineraler gjennom maten. Problemet er at kroppen må ha D-vitamin for å ta opp mineraler fra fordøyelsen. Med for lite D-vitamin i kroppen vil mineralene gå rett gjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp i blodet. Og D-vitaminmangel er forholdsvis vanlig i Norge. Den enkleste løsningen på såkalt uspesifikke ryggsmerter vil som regel være å ta D-vitamintilskudd for å øke opptaket av mineraler. Det er selvsagt ikke sikkert at det virker for alle, men for de fleste løser det problemet i løpet av noen dager. Ifølge Mattilsynet og Helsedirektoratet er øvre grense for trygg daglig dose vitamin D for voksne 4.000 IE/100 mikrogram. De høyeste dosene som selges reseptfritt i Norge er 3.200 IE/80 mikrogram. Anonymkode: 5b01a...f83
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #20 Skrevet 17. juli 2022 Serafin skrev (4 timer siden): Hvis du ikke trenger henvisning til fysio henvender man seg til det private markedet. Det koster skjorta sammenliknet med å få et tilbud av en fysioterapeut med driftstilskudd fra kommunen. Så jo, det er lurt med en henvisning fra fastlegen. Du trenger ikke henvisning for å gå til fysio med driftstilskudd. Anonymkode: ed5a2...ee4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå