AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #1 Skrevet 17. juli 2022 Ernæringseksperter fraråder kosttilskudd og mener vi får nok mineraler gjennom maten. Samtidig blir det påstått at et flertall får i seg for lite av spesielt mineralene jod og kalsium på grunn av lite inntak av melk og ubehandlet hvit fisk. FHI sier f.eks. om jodtilskudd: Sitat Alle som utelater eller drikker mindre enn 3 – 5 dl melk/yoghurt (avhengig av fiskeinntaket), anbefales et daglig jodtilskudd på 100-150 mikrogram per dag. Hvorfor er det ikke lurt å kvalitetssikre inntaket av mineraler ved å spise kosttilskudd i stedet for å håpe at vi får nok gjennom maten vi spiser? Anonymkode: 929cb...8f4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #2 Skrevet 17. juli 2022 De fraråder de uten mangler å ta «for sikkerhets skyld» fordi enkelte mineraler har en «upper limit» og at en for stor mengde gjennom kosttilskudd (ikke mat) av de uten «upper limit» ikke har noe for seg og vi vet lite om det kan ha en ugunstig effekt. Sjekk nivåene dine hos lege en gang i året og velg deretter. Er du gravid bør du følge kosttilskudd-anbefalingene. Anonymkode: 7925f...073 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #3 Skrevet 17. juli 2022 Jeg tar bare multivitamin fordi jeg tenker, hvorfor ikke, er ofte mindre doser i de også så det hjelper nok ikke mye, men er heller ikke nok til at jeg får for mye av noe. Tar og magnesium da, fordi jeg får migrene mye sjeldnere om jeg tar magnesium jevnlig (det blir 400mg hver dag inkludert det som er i multivitaminet), og jeg søkte opp hvilken mat som inneholder magnesium og jeg spiser typ ingenting av det, så Anonymkode: 7115e...3b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå