AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #1 Skrevet 17. juli 2022 Er det noen som har noe å anbefale? Merke eller type? Til bruk på tur i skog og mark og fjellturer⛰ Må være vanntette☔️☔️😄 Anonymkode: a9ce7...ae0
Gjest Frysepinne Skrevet 17. juli 2022 #2 Skrevet 17. juli 2022 (endret) Du får ikke hundre prosent vanntette tursko (ask me how I know), da blir det i så fall gummistøvler. Men du kan få vannavstøtende tursko (som noen produsenter kaller vanntette fordi de har teipa sømmer), og da er det gortex som gjelder. Et tips er å bruke ullstrømper i skoene for da merker du ikke at du blir kald selv om du blir våt. Som været har værtpå fjellet i år så renner det inn, uansett, likså mye ovenfra. Redigert for å legge til at jeg personlig liker veldig godt Salomon-støvler/tursko. De holder lenge, men det aller beste er grepet på glatte overflater, særlig når man går i ulent terreng. I tillegg bruker jeg dem om vinteren når det er glatt ute. De er egentlig litt for dyre for det, fordi salting skader dem, men de er så gode å gå med at selv om jeg er litt gniten på sånne ting, syns jeg det er verdt det. Endret 17. juli 2022 av Frysepinne Mer informasjon
Snublefot62 Skrevet 17. juli 2022 #3 Skrevet 17. juli 2022 Som @Frysepinne er inne på så får man ikke helt vanntette tursko Men man får vannavisende. Så må man velge hvor man går for å unngå fukt. Man kan og få sko som er tette lengre opp så man tåler litt høyere vannstand enn andre sko, men uansett på et visst punkt lekker også de. Og jo tettere sko er jo fuktigere blir de fra innsiden. Svette blir lukket inne og gjør deg våt uansett. Det viktigste er en sko som passer din fot. Og da må du gå i butikkene og prøve. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #4 Skrevet 17. juli 2022 Takk for tilbakemeldinger😄 jeg synest det er vanskelig å få gode råd i butikker, de vil jo bare selge samma søren😆 Har fått tips om merell og la sportiva - skal sjekke ut desse👍🏼👍🏼 Anonymkode: a9ce7...ae0
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #5 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for tilbakemeldinger😄 jeg synest det er vanskelig å få gode råd i butikker, de vil jo bare selge samma søren😆 Har fått tips om merell og la sportiva - skal sjekke ut desse👍🏼👍🏼 Anonymkode: a9ce7...ae0 Både Merell, La sportiva og Salomon har greie Gore-tex sko som kan ekstra impregneres. Anonymkode: b858b...ced 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #6 Skrevet 17. juli 2022 Det viktigste, uansett hvilken sko du velger, er å lære hvordan du steller og behandler dem - og gjør det jevnlig. Gore-tex, lær - det er litt smak og behag. Men begge deler funker, så lenge en tar godt vare på skoene. Selv holder jeg en knapp på lær, da jeg opplever det som mer slitesterkt, og for meg lettere å holde godtvannavstøtende. Lundhaugs luffare ❤️ Anonymkode: af969...397 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #7 Skrevet 19. juli 2022 Kjøpte meg nylig et par Alfa Drift Advance GTX. Lette og gode tursko. Koster godt over 2000 fullpris, men de har dem av og til på tilbud. http://cdn.shopify.com/s/files/1/0400/1156/3163/products/624900110-drift_advance_gtx_w-black_front.jpg?v=1629765462 Anonymkode: 722b0...d25
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #8 Skrevet 19. juli 2022 Har, og har hatt sko fra salomon, og de er vanntette. Og har aldri hatt på de noe ekstra for at de skal være tette. Kjenner at vannet trenger gjennon og kjøler foten om jeg tråkker nedi en vannpytt, men blir ikke våt. Uten at det har gått over skoen. Anonymkode: 538d0...d7d
Mt3 Skrevet 19. juli 2022 #9 Skrevet 19. juli 2022 Jeg liker best lærsko, har Alfa selv mens herren i huset liker Lundhags. Pusses innimellom så de holder i mange år, kan være en fordel å gå med våte sokker første turen for å få de til å forme seg helt til din fot. Det aller viktigste er å finne en sko som passer din fot, og ta vare på de med pussing/re impregnering. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #10 Skrevet 19. juli 2022 Jeg anbefaler lærsko, har selv Crispi Besseggen og er storfornøyd. Har aldri blitt våt med de og går mye i myrområder på vestlandet. Jeg var veldig fast bestemt på at jeg ikke ville ha slike, men gore tex i stedet, men ble overtalt og er nå glad for det. Veldig stødige og gode sko. Anonymkode: dbbde...197 1
Gjest Frysepinne Skrevet 19. juli 2022 #11 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har, og har hatt sko fra salomon, og de er vanntette. Og har aldri hatt på de noe ekstra for at de skal være tette. Kjenner at vannet trenger gjennon og kjøler foten om jeg tråkker nedi en vannpytt, men blir ikke våt. Uten at det har gått over skoen. Interessant, kanskje jeg må gå opp enda en kvalitet og høyere i pris. Av alle tursko er det dette merket jeg er mest fornøyd med. Husker du hvilken Salomon det var/er?
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 Til typ skog og mark eller fjellet på sommer/vår/høst bruker jeg disse. https://www.antonsport.no/hoka-300-speedgoat-mid-2-gtx-dame-p16414/pbsf-provincial-blue-saffron-39-1-3-v120931?gclid=EAIaIQobChMIkpmTiY2F-QIVDwGLCh2AqgnJEAQYAiABEgLf8PD_BwE Anonymkode: 7171b...c1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå