Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ruters kundeservice er nede, får ikke til å sende en henvendelse.. så spør her

jeg skal studere til høsten, et studie på deltid. Ser at for å få studentrabatt så må man ha minst 30 studiepoeng hvert semester, noe jeg kommer til å ha. Men står også at man må være fulltidsstudent. Så skjønner ikke om man må være enten eller, eller ha begge deler

noen som vet? Kjipt å ikke få den rabatten nå som prisene bare øker og øker

Anonymkode: 3e066...6e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha begge deler

Anonymkode: b0f3a...548

AnonymBruker
Skrevet

30 sp er jo heltid. Hva mener du med deltid da? 

Anonymkode: cee4c...af8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

30 sp er jo heltid. Hva mener du med deltid da? 

Jeg har mellom 40 og 45 stp per semester. Det er fordi jeg tar studiet på deltid over 4 år istedenfor over 3 år.. vet ikke hva slags poeng som er vanlig. Skal gå bhg deltid

AnonymBruker
Skrevet

Tar du 30 stp hvert semester, så er du fulltidsstudent. Da spiller det ingen rolle om du tar et deltidsstudium, for studieprogresjonen går bare tregere. 

Anonymkode: a2d64...4d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tar du 30 stp hvert semester, så er du fulltidsstudent. Da spiller det ingen rolle om du tar et deltidsstudium, for studieprogresjonen går bare tregere. 

Anonymkode: a2d64...4d7

Ahhh ok… skjønner visste ikke at det var sånn

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har mellom 40 og 45 stp per semester. Det er fordi jeg tar studiet på deltid over 4 år istedenfor over 3 år.. vet ikke hva slags poeng som er vanlig. Skal gå bhg deltid

Hvis det feks er på oslomet så ser jeg at det er 45 stp i semesteret men at de kursene går over flere semester så da tar du ikke de 45 sp på et semester siden da du ikke tar eksamen på høsten men på våren. Så du tar i realiteten 22.5 sp i semesteret. Nå vet jeg ikke om det er den utdannelsen du skal ta men kanskje det er samme opplegg hvor du skal gå? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det feks er på oslomet så ser jeg at det er 45 stp i semesteret men at de kursene går over flere semester så da tar du ikke de 45 sp på et semester siden da du ikke tar eksamen på høsten men på våren. Så du tar i realiteten 22.5 sp i semesteret. Nå vet jeg ikke om det er den utdannelsen du skal ta men kanskje det er samme opplegg hvor du skal gå? 

Skjønner.. men sjekker kontrollører hvor mange studiepoeng jeg har?🤣

holder vel med å vise stydentbevis og semesteravgift?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Altså.. hele første året har jeg bare to fag… som hvert semester gir 45 poeng tilsammen. Så da har jeg det første året totalt 90 stp, delt på to blir fortsatt 45….

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner.. men sjekker kontrollører hvor mange studiepoeng jeg har?🤣

holder vel med å vise stydentbevis og semesteravgift?

Beklager men jeg vet faktisk ikke om det står i studentbeviset om det er deltid. Jeg har bare studert heltid men kanskje noen annen kan svare på det :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Altså.. hele første året har jeg bare to fag… som hvert semester gir 45 poeng tilsammen. Så da har jeg det første året totalt 90 stp, delt på to blir fortsatt 45….

Nei du har 45 stp det første året. Et bachelorstudie er 180 stp. Hvis du leser mer enn 3 år som er 30 stp per semester 30x6=180, så er det mer enn heltid. Hvis du leste 90 studiepoeng per år så hadde du vært ferdig med bacheloren på 1.5 år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei du har 45 stp det første året. Et bachelorstudie er 180 stp. Hvis du leser mer enn 3 år som er 30 stp per semester 30x6=180, så er det mer enn heltid. Hvis du leste 90 studiepoeng per år så hadde du vært ferdig med bacheloren på 1.5 år. 

Omg ja skjønner.. jeg er dum haha

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Omg ja skjønner.. jeg er dum haha

Du er ikke dum, det er litt vanskelig å skjønne hvis man ikke har vært borti studier tidligere :) men for å være ærlig så syns jeg det opplegget til ruter er litt rart, fordi jeg skjønner ikke hvordan de kan sjekke antall stp hvis det ikke står i studentbeviset hvilket jeg ikke tror det gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er ikke dum, det er litt vanskelig å skjønne hvis man ikke har vært borti studier tidligere :) men for å være ærlig så syns jeg det opplegget til ruter er litt rart, fordi jeg skjønner ikke hvordan de kan sjekke antall stp hvis det ikke står i studentbeviset hvilket jeg ikke tror det gjør. 

Er det jeg heller ikke skjønner.. står på ruters sider ay man må ha studentbevis og bevis på at man har betalt semestetavgiften. Står det i semesteravgiften?

AnonymBruker
Skrevet

Er du student, har betalt semesteravgift og har studentbevis, så får du studentrabatt hos Ruter. Det spiller ingen rolle hvor mange studiepoeng du tar. 

Det står på nettsidene deres at du må være fulltidsstudent - men de sjekker ikke det om det skulle bli kontroll. Har du studentbevis, så er kontrolløren fornøyd. Så det ville jeg tatt med stor ro, og kjøpt studentbillett 😁

Dog har de en kjip aldersgrense på 30, etter det får du ikke studentrabatten uansett. Det kan jeg forsåvidt skjønne, men kjipt for oss det gjelder. Jeg har ikke spesielt god råd som student, selv om jeg er 32... 🙄😂

Anonymkode: 23304...5c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...