Gå til innhold

Bruke mye strøm når den er billigst vs økt nettleie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tidligere valgt å ha variabel pris på strømmen.
Det har vært litt dyrere enn spot, men det har vært prisen jeg har betalt for å ha litt større fleksibilitet mtp tidspunktene jeg bruker strøm på siden jeg er hjemmeværende.

Men nå blir den variable prisen så høy at jeg må over til spot jeg også.  (Fikk varsel om prisendring fra 280 øre/kwh til 430 øre kwh)

Men, det blir en liten kollisjon med tidspunktene her.

Tidligere har jeg spredd strømforbruket ut over dagen.  Jeg har for eksempel vasket klær på morgenen, laget middag på ettermiddagen, og tatt oppvasken på kvelden.
Men dette vil ikke fungere lenger når jeg må over på spotpris.

Etter som jeg har lest er strømprisen lavest mellom 12 og 15, og mellom 22 og 7.
Mellom kl 22 og 7 kan jeg ikke lage middag, vaske klær, ha på oppvaskmaskinen osv, så alt strømkrevende må gjøres mellom kl 12 og 15.
Men hvis jeg vasker klær, kjører oppvaskmaskin og lager middag samtidig bryter jeg med anbefalingene om å spre forbruket ut over dagen (for ikke å gå over timesforbruket som gir meg høyere nettleie).

Hvordan løser dere andre denne problematikken? 

Anonymkode: cd749...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke vaske klær og ta oppvasken mellom 22-07?

Vi har uansett akseptert at det blir litt høyere nettleie. Her går grensen på 5kw og 10kw. Vi klarer sjeldent å holde oss under 5kw men 10kw går stort sett greit om en følger litt med og ikke kjører alt samtidig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen måte å løse det på, staten vil bare tjene mer penger og gjemmer det i ordninger som fremstår komplisert for mange der man kan påvirke prisen i større grad selv, resliteten er at det blir dyrere for de fleste av oss uansett hvor flinke vi er. 

De oppmuntrer indirekte til å bruke strøm på natten om man trenger det, samtidig som de sier at det er farlig og at man ikke må gjøre det.... Typisk staten

Anonymkode: e4260...2f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil tro det ofte lønner seg mest å bruke strømmen når den er billig, og risikere et høyere fastledd. For fastleddet er jo ikke så stort. For Elvia gir:
* Trinn 3, en peak på 5-10 kWh kr 325 i fastledd
* Trinn 4, en peak på 10-15 kWh kr 450 i fastledd

En diff på 125 kr. Hvis strømforbruket er 2000 kWh per mnd og man bruker strømmen når den er billigst, la oss si snittpris 2 kr, så blir strømkosten 4000 kr. Dersom. man ikke tenker på dette, og snittprisen er 2.5 kr, så blir strømkosten 5000 kWh, 1000 kr ekstra.

For de med enebolig f.eks. som bruker litt strøm tenker jeg at det ikke er noe å lure på, det er mest økonomisk å bruke strøm når strømprisen er billig, selv om man får et dyrere fastledd.

Jeg har ikke sett så mange påpeke dette, så tenker at jeg kan ta feil, korriger meg gjerne folkens!

Anonymkode: d3143...8c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil tro det ofte lønner seg mest å bruke strømmen når den er billig, og risikere et høyere fastledd. For fastleddet er jo ikke så stort. For Elvia gir:

En diff på 125 kr. Hvis strømforbruket er 2000 kWh per mnd og man bruker strømmen når den er billigst, la oss si snittpris 2 kr, så blir strømkosten 4000 kr. Dersom. man ikke tenker på dette, og snittprisen er 2.5 kr, så blir strømkosten 5000 kWh, 1000 kr ekstra.

For de med enebolig f.eks. som bruker litt strøm tenker jeg at det ikke er noe å lure på, det er mest økonomisk å bruke strøm når strømprisen er billig, selv om man får et dyrere fastledd.

Jeg har ikke sett så mange påpeke dette, så tenker at jeg kan ta feil, korriger meg gjerne folkens!

Anonymkode: d3143...8c1

Enig. Dessuten skal det litt til før man kommer over 10. Etter å ha sett på vårt forbruk tenker jeg at det har ingen hensikt å forsøke å komme under 5, det er urealistisk for oss. Men vi har aldri kommet over 10, selv om vi har elbil (som ikke lades på natta), enebolig som hovedsakelig oppvarmes på strøm, og ikke i det hele tatt forsøker å unngå at ting går samtidig (dvs det er full rulle mellom 16-20 hver dag). 

Anonymkode: 8a0ac...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

For Elvia gir:

En diff på 125 kr.

Hoppet hos Agder Energi er på solide 400kr fra 10 til 15kW. Så det merkes med 5000 ekstra i året der

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig. Dessuten skal det litt til før man kommer over 10. Etter å ha sett på vårt forbruk tenker jeg at det har ingen hensikt å forsøke å komme under 5, det er urealistisk for oss. Men vi har aldri kommet over 10, selv om vi har elbil (som ikke lades på natta), enebolig som hovedsakelig oppvarmes på strøm, og ikke i det hele tatt forsøker å unngå at ting går samtidig (dvs det er full rulle mellom 16-20 hver dag). 

Anonymkode: 8a0ac...5ca

Hm, vi er på 4,1 som maks denne måneden selv med elbil og stor enebolig. Lader på natta og har passet på å ikke gjøre to ting samtidig :) Men vi varmer ikke opp noe elektrisk nå på sommeren, og kun ett bad på vinteren. Håper å holde oss under 10 hele veien gjennom vinteren. 

Anonymkode: 80b89...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I en vanlig verden skal det godt gjøres å hente inn igjen de hundrelappene som forbruksleddet over 10 kWt timesforbruk utgjør. Men med galskapen vi lever i for øyeblikket, er dette ikke avgjørende. 

Vi prøver likevel å holde oss under grensen, men "sparer" store forbrukere som elbil, vvb (via app), vaske- og oppvaskmaskiner, og diverse oppvarming til lavpristider. Nå på lørdag var det f.eks. svært billig strøm i en periode. Da så forbruket vårt slik ut:

IMG_20220717_200752.thumb.jpg.a295c6b132d2bfaa9e9c46ca2ac0e13f.jpg

Den lave prisen flytter på seg. Normalt er det mellom 02-06 nattestid, da er vvb, oppvaskmaskin og mer som man ikke kan spare til helgene på. I helgen er lavpris typisk 12-15, men også her er det variasjoner. Så har du mange dager som ser ut som morgendagen:

IMG_20220717_201139.thumb.jpg.9a509aa3376cec9f5252a63052b8b4e3.jpg

Dette er pris inkl. avgifter for NO5. Da er det ingenting å spare, og med generelt høy pris vil alle de store forbrukerne bare være avslått.

Vi er litt ekstreme på dette, men har spart over 30000 kr på bare timing siden strømkrisen starta. Vi hadde selvsagt spart mer om vi bare hadde låst oss til fastpris på 80 øre/kWt, som man kunne få i fjor høst - men vi syntes det var altfor dyrt. Om du frem til nå har betalt 280 øre/kWt i fastpris - hvis jeg leser innlegget ditt rett - har du blitt loppet noe vanvittig. Det er unntaket at spotprisen overhodet når slike høyder - enn så lenge.

Tl;dr - det fins ikke fasittsvar. Men du kan og bør følge med, og time de største forbrukerne dine etter beste evne.

Anonymkode: 5e4fa...9b9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...