AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #1 Skrevet 17. juli 2022 Hva er dine beste tips til en nyutdannet som snart skal ut i sin første jobb? Det er innen offentlig forvaltning Hva er viktig å tenke på første dagen? Hva burde jeg ha på meg? Ha med meg? Er det noe jeg burde lese meg opp på på forhånd? Hvordan husker jeg navnene til folk? Anonymkode: d0d1c...20d
Bokdamen Skrevet 17. juli 2022 #2 Skrevet 17. juli 2022 Ha på deg noe du føler deg vel i. Ingenting er verre enn å gå å dra i en kjole som kryper eller kjenne at man føler seg tykk i skjorten man valgte. Ville gått for noe pent mens nøytralt frem til du vet kleskoden på kontoret, eks bukse, en fin t-skjorte, cardigan og noen fine sneakers. Men det bør være din egen komfortsone. Regner med du får det, men ville tatt med penn og en liten notatblokk + en sånn vannflaske som holder vannet kaldt over tid. Har dere kantine eller må du ha med matpakke? Hvis du er usikker, ville jeg hatt med matpakke, men droppet å spise den om «alle andre» går i kantinen. Så finner du ut hva som funker for deg etterhvert. Fast håndavtrykk, snakk tydelig og se folk i øynene. Første gang du hilser er det stor sannsynlighet for at glemmer alle navnene (jeg er alltid så opptatt av hvordan jeg selv fremstår), men det kommer over tid. Les deg gjerne opp på hvordan etaten fremstilles på egen nettside + organisasjonskartet om det ligger på nett. Så har du litt oversikten over hvordan det er bygd opp. Du får sannsynligvis en fadder som tar deg med til lunsj i starten. Jeg ville sirklet meg inn på de som virker som er på din alder ved kaffeautomaten/i lunsjen. Alle steder jeg har jobbet tar de som jobber der ansvar for å få de nye med, men vær litt på om du er typen til det. For meg har det vært utelukkende positivt å bli raskt kjent med kollegaer Gratulerer med ny jobb og lykke til! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå