AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #1 Skrevet 16. juli 2022 Jeg jobbet som leir/festival-prest (ønsker ikke utdype hva og hvor) men der snakket jeg gjentatte ganger med ei dame jeg ble betatt av. Hun oppsøkte meg for å snakke om en krise i livet. Da hun dro fra leiren sa hun at hun håpte å treffe meg igjen (vi bor på hver vår kant av landet) og ga meg kontakt-info. Jeg takket høflig men kunne ikke si mer. Hun har sikkert opplevd meg som avvisende eller rar. Vi skal jo være profesjonelle og ikke bli private, ikke vise emosjoner overfor dem som kommer til oss. Så jeg ble nok litt steinansikt. Nå er saken den at dette er 3 uker siden og jeg får meg bare ikke til å ta kontakt selv om jeg har så lyst. Vet ikke om det er etisk riktig, selv om hun inviterer til det. Jeg vet dessuten at vi treffes igjen på et nytt arrangement om ca 1 måned og vurdere vente til vi ses da med å si eller gjøre noe. Men det kan jo tenkes hun da finner en annen i mellomtiden. Hva i alle dager skal jeg gjøre her? jeg er svært interessert i å bli bedre kjent. Bør jeg bare vente til vi ses, fordi det er mer innafor, og ta sjansen på at hun kanskje mister interessen? Eller hva? Råd mottas med takk. Anonymkode: 82cfe...db2
Silva Pluvialis Skrevet 16. juli 2022 #2 Skrevet 16. juli 2022 Det er vel regler på at dette ikke er lov? 10 2
Overaltalltid Skrevet 17. juli 2022 #3 Skrevet 17. juli 2022 Det er å utnytte stillingen sin. Og som leir-prest har du vel strengt talt ikke lov til det? Blir å utnytte sin posisjon. Hun oppsøkte deg for en krise. Som gjør hun sårbar. Og setter deg i en maktposisjon Så la hun være tenker jeg om du vil beholde jobben 10 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #4 Skrevet 17. juli 2022 Hvis dette er reelt, venter du selvfølgelig til dere ses igjen - alt annet er jo uetisk og fullstendig uprofesjonelt. Anonymkode: 77f11...d4e 2 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #5 Skrevet 17. juli 2022 Godt forsøk. Hvis du er utdannet teolog så vet du inderlig godt at du ikke skal innlede romantiske forhold med noen du har veiledet. Anonymkode: 9148e...776 9 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #6 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Godt forsøk. Hvis du er utdannet teolog så vet du inderlig godt at du ikke skal innlede romantiske forhold med noen du har veiledet. Anonymkode: 9148e...776 Det er korrekt, men det er ikke ulovlig å kontakte noen når samtaler er helt og holdent avsluttet. Å innlede forhold mens samtaler pågår er strengt forbudt, selvsagt. Jeg er heller ikke knyttet til et spesielt arbeidssted pr nå, jeg jobber typ "freelance", derav festival/leir-prest. Men om jeg venter til jeg ser henne igjen, så går det an å snakke med henne om dette?, siden hun opplagt ønsker kontakt med meg. Jeg er så usikker her at jeg bør muligens kontakte en veileder. Anonymkode: 82cfe...db2 2
K.B. Skrevet 17. juli 2022 #7 Skrevet 17. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg jobbet som leir/festival-prest (ønsker ikke utdype hva og hvor) men der snakket jeg gjentatte ganger med ei dame jeg ble betatt av. Hun oppsøkte meg for å snakke om en krise i livet. Da hun dro fra leiren sa hun at hun håpte å treffe meg igjen (vi bor på hver vår kant av landet) og ga meg kontakt-info. Jeg takket høflig men kunne ikke si mer. Hun har sikkert opplevd meg som avvisende eller rar. Vi skal jo være profesjonelle og ikke bli private, ikke vise emosjoner overfor dem som kommer til oss. Så jeg ble nok litt steinansikt. Nå er saken den at dette er 3 uker siden og jeg får meg bare ikke til å ta kontakt selv om jeg har så lyst. Vet ikke om det er etisk riktig, selv om hun inviterer til det. Jeg vet dessuten at vi treffes igjen på et nytt arrangement om ca 1 måned og vurdere vente til vi ses da med å si eller gjøre noe. Men det kan jo tenkes hun da finner en annen i mellomtiden. Hva i alle dager skal jeg gjøre her? jeg er svært interessert i å bli bedre kjent. Bør jeg bare vente til vi ses, fordi det er mer innafor, og ta sjansen på at hun kanskje mister interessen? Eller hva? Råd mottas med takk. Anonymkode: 82cfe...db2 Så du som andre prester utnytter situasjonen ( eller vurderer å utnytte som det er i dette tilfellet...) der mennesker i vanskelige situasjoner kommer til deg for hjelp og råd. Det sier litt om det sviktende moralgrunnlaget til de som hevder at det finnes en objektiv moral større en oss selv, slik jeg ser det har du selv debunket din egen religion med dette innlegget. Endret 17. juli 2022 av K.B. 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #8 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er korrekt, men det er ikke ulovlig å kontakte noen når samtaler er helt og holdent avsluttet. Å innlede forhold mens samtaler pågår er strengt forbudt, selvsagt. Jeg er heller ikke knyttet til et spesielt arbeidssted pr nå, jeg jobber typ "freelance", derav festival/leir-prest. Men om jeg venter til jeg ser henne igjen, så går det an å snakke med henne om dette?, siden hun opplagt ønsker kontakt med meg. Jeg er så usikker her at jeg bør muligens kontakte en veileder. Anonymkode: 82cfe...db2 Du får snakke med din prost. Uetisk er det. Anonymkode: 9148e...776 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #9 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis dette er reelt, venter du selvfølgelig til dere ses igjen - alt annet er jo uetisk og fullstendig uprofesjonelt. Anonymkode: 77f11...d4e Det er reelt nok men jeg tror jeg følger deg på dette. Jeg tenker jeg bør vente til vi ses igjen, da kan jeg ikke bli "tatt på" at jeg tok kontakt med henne, og om det viser seg at det fortsatt gnistrer mellom oss da, så må jeg vurderer hvordan forholde meg til dette. Mulig jeg må la det gå nokså lang tid før jeg evt tar kontakt. Anonymkode: 82cfe...db2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #10 Skrevet 17. juli 2022 K.B. skrev (2 minutter siden): Så du som andre prester utnytter situasjonen ( eller vurderer å utnytte som det er i dette tilfellet...) der mennesker i vanskelige situasjoner kommer til deg for hjelp og råd. Det sier litt om det sviktende moralgrunnlaget til de som hevder at det finnes en objektiv moral større en oss selv, slik jeg ser det har du selv debunket din egen religion med dette innlegget. Det er jo nettopp det jeg er redd for, å la henne få følelsen av å bli utnyttet. Det er heller ikke jeg som har tatt initiativ til noe her, men henne. Jeg vet alt om dette med sårbarhet og jeg vil ikke på noe som helst måte gjøre noe galt her, det er derfor jeg tenker høyt her inne. Når jeg vet hun er sterkere, har det bedre, om det så går 8-12 måneder,ja det er vel bedre å vente egentlig. Om hun oppsøker meg når vi ses igjen om en måned, så får jeg kjenne etter da. Men som en annen skriver, jeg bør snakke med en veileder om dette. Jeg vil IKKE gjøre noe galt. Anonymkode: 82cfe...db2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #11 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er korrekt, men det er ikke ulovlig å kontakte noen når samtaler er helt og holdent avsluttet. Å innlede forhold mens samtaler pågår er strengt forbudt, selvsagt. Jeg er heller ikke knyttet til et spesielt arbeidssted pr nå, jeg jobber typ "freelance", derav festival/leir-prest. Men om jeg venter til jeg ser henne igjen, så går det an å snakke med henne om dette?, siden hun opplagt ønsker kontakt med meg. Jeg er så usikker her at jeg bør muligens kontakte en veileder. Anonymkode: 82cfe...db2 Så da, etter som du skriver her, (den info du har delt med oss) er basert på en kvinne i krise, som i den tilstanden har sagt hun ønsker å treffes igjen og gitt deg kontaktinfo, signaliserer at hun er interessert?? Dette er fullstendig uprofesjonelt. Håper dette ikke er reelt. Anonymkode: 77f11...d4e 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #12 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så da, etter som du skriver her, (den info du har delt med oss) er basert på en kvinne i krise, som i den tilstanden har sagt hun ønsker å treffes igjen og gitt deg kontaktinfo, signaliserer at hun er interessert?? Dette er fullstendig uprofesjonelt. Håper dette ikke er reelt. Anonymkode: 77f11...d4e Klart det ikke er reelt. Ts sitter sikkert med hånda i buksa og sinnanapper løken mens han fantaserer om ulovlige forhold mellom prest og en sørgende kvinne Anonymkode: 9148e...776 5 1
Silva Pluvialis Skrevet 17. juli 2022 #13 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo nettopp det jeg er redd for, å la henne få følelsen av å bli utnyttet. Det er heller ikke jeg som har tatt initiativ til noe her, men henne. Jeg vet alt om dette med sårbarhet og jeg vil ikke på noe som helst måte gjøre noe galt her, det er derfor jeg tenker høyt her inne. Når jeg vet hun er sterkere, har det bedre, om det så går 8-12 måneder,ja det er vel bedre å vente egentlig. Om hun oppsøker meg når vi ses igjen om en måned, så får jeg kjenne etter da. Men som en annen skriver, jeg bør snakke med en veileder om dette. Jeg vil IKKE gjøre noe galt. Anonymkode: 82cfe...db2 Hvis du ikke vil gjøre noe galt, hold deg unna henne når du ble kjent med henne i jobbsammenheng. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #14 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så da, etter som du skriver her, (den info du har delt med oss) er basert på en kvinne i krise, som i den tilstanden har sagt hun ønsker å treffes igjen og gitt deg kontaktinfo, signaliserer at hun er interessert?? Dette er fullstendig uprofesjonelt. Håper dette ikke er reelt. Anonymkode: 77f11...d4e Nokså tydelig på at hun er interessert ja. Selvsagt skal jeg ikke krysse noen grenser her, det forstår jeg veldig godt. Jeg bare prøver poengtere hvor vanskelig dette er, jeg har aldri opplevd å bli så betatt av ei før, og dette gjør alt vanskelig. Tenk om vi er ment for hverandre. Jeg får legge tankene på henne bort, se hvordan det blir å treffe henne igjen og vente, vente, vente, da. Anonymkode: 82cfe...db2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #15 Skrevet 17. juli 2022 Ta kontakt med henne ❤️ Anonymkode: ddf6c...8e5 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #16 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nokså tydelig på at hun er interessert ja. Selvsagt skal jeg ikke krysse noen grenser her, det forstår jeg veldig godt. Jeg bare prøver poengtere hvor vanskelig dette er, jeg har aldri opplevd å bli så betatt av ei før, og dette gjør alt vanskelig. Tenk om vi er ment for hverandre. Jeg får legge tankene på henne bort, se hvordan det blir å treffe henne igjen og vente, vente, vente, da. Anonymkode: 82cfe...db2 Du får se på det som en test fra Gud. Du faller vel ikke for fristelsen til synd? Anonymkode: 9148e...776 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #17 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta kontakt med henne ❤️ Anonymkode: ddf6c...8e5 Har lyst men får meg ikke til det fordi jeg ikke ønsker risikere jobben og fordi jeg er redd for å tråkke over hennes grenser. Selv om hun har gitt meg kontaktinfo, og sagt hva hun ønsker, så er jeg redd hun er for sårbar til å selv vite hva som er rett og galt for henne nå. Jeg kan bare ikke gjøre noe som blir feil her. Hvorfor tenker du jeg bør ta kontakt? (for øvrig fint med litt støtte her ) Anonymkode: 82cfe...db2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #18 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får se på det som en test fra Gud. Du faller vel ikke for fristelsen til synd? Anonymkode: 9148e...776 Det er nokså langt fra å falle for et menneske til å gå hen og synde. Jeg har foreløpig ikke gjort noe som helst galt. Hun har antakelig følt seg dønn avvist når hun sa hun ønsket kontakt med meg. Bare det, gjør meg vondt. Men jeg kunne ikke annet, jeg var profesjonell. At dere nå kaller meg uproffesjonell forstår jeg ikke da dette er på tankestadiet, ingenting skjedd. Anonymkode: 82cfe...db2 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #19 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nokså tydelig på at hun er interessert ja. Selvsagt skal jeg ikke krysse noen grenser her, det forstår jeg veldig godt. Jeg bare prøver poengtere hvor vanskelig dette er, jeg har aldri opplevd å bli så betatt av ei før, og dette gjør alt vanskelig. Tenk om vi er ment for hverandre. Jeg får legge tankene på henne bort, se hvordan det blir å treffe henne igjen og vente, vente, vente, da. Anonymkode: 82cfe...db2 Dette er jo ikke vanskelig i det hele tatt. I følge innlegget er du profesjonell - følelser legges bort - uansett - alltid, spesielt med det kallet du har. Dette tror jeg dessverre ikke på. Anonymkode: 77f11...d4e 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #20 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo ikke vanskelig i det hele tatt. I følge innlegget er du profesjonell - følelser legges bort - uansett - alltid, spesielt med det kallet du har. Dette tror jeg dessverre ikke på. Anonymkode: 77f11...d4e Du trenger ikke tro på det, men det er reelt. Klart det er vanskelig når man får følelser som er ulovlige? Anonymkode: 82cfe...db2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå