AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #1 Skrevet 16. juli 2022 Heisann, Det har dukket opp en spennende stilling i en annen sektor som vil være et steg opp i karrieren min som jeg ønsker å søke på, men jeg lurer veldig på hva som er vanlig sjargong når det gjelder referanser. Jeg ønsker ikke å surne til arbeidsmiljøet hvor jeg er idag, spesielt ikke om jeg ikke får jobben, så utfordringen min slik jeg ser det er dette: 1. Jeg har jobbet i samme bedrift i 10 år (hvor jeg har klatret internt) og har derfor ikke relevante referanser fra tidligere arbeidssteder jeg kan bruke. 2. Jeg har en svært sentralisert og spesialisert stilling i bedriften jeg er ansatt i som jeg trivest veldig med. 3. I sektoren jeg jobber i kjenner alle hverandre så tidligere kollegaer som har sluttet jobber fremdeles i sektoren og har god kontakt med både kolleager og ledere av meg. Hva gjør jeg, eller sier jeg, på intervjuet når spørsmålet om referanser kommer opp? Hva er normalt? Anonymkode: 676d2...989
Overaltalltid Skrevet 16. juli 2022 #2 Skrevet 16. juli 2022 (endret) Bruke en kollega du stoler på som har noen form for ansvar teamleder avdleder ? Må ikke være en sjef . De fleste ringer også bare referanser om du er interessant for jobben. Endret 16. juli 2022 av Overaltalltid 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #3 Skrevet 16. juli 2022 Jeg byttet jobb etter 12 år i samme selskap, jeg valgte å bruke en kollega jeg hadde jobbet nært med i flere år, som er på samme nivå som min sjef (dvs. manager i en avdeling jeg samarbeidet mye med), og som jeg stoler på, ba om at nærmeste leder ikke ble kontaktet før det var rimelig sikkert at jeg ville bli tilbudt jobben. De ringte min kollega som solgte meg godt inn, og spurte om de kunne ringe nærmeste leder når tilbudet mer eller mindre lå på bordet. Gikk fint, fikk jobben (men visste jeg ville få en god referanse). Anonymkode: 17b36...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #4 Skrevet 16. juli 2022 Hvis det behøves og etterspørres referanser, må du jo brue én eller flere fra ditt nåværende arbeidssted. Det er jo det vanlige. Vil råde deg til å få litt kunnskap utenom nåværende arbeidsplass, med mindre den nye jobben går i tilnærmet samme spor som den du har nå, for det du formidler er ganske snevert, dessverre. Anonymkode: f5d29...2db 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #5 Skrevet 16. juli 2022 Det viktigste med referanser er at de vil kunne gi de som har ansvaret for ansettelsesprosessen et bedre innblikk i hvem og hvordan du er. Om du f.eks har en perifer sjef som kun vil kunne bekrefte at du har vært ansatt, men en avdelingleder el. som kjenner deg godt, vil du være bedre tjent med å spørre hen. Selv har jeg alltid 2-3 referanser som jeg kun gir fra meg ved forespørsel og seriøs interesse fra de som ansetter, så skriver jeg også hvem de er og en setning om hva jeg tenker de kan si om meg. Har fått veldig gode tilbakemeldinger på at det er en konkret og nyttig måte å bruke referanser på. Hvis det er lenge siden du har oppgitt referanser: Gi de kun på forespørsel (at du respekterer deres tid er et stort grønt flagg og hvis en potensiell arbeidsgiver ikke forstår det, er det et rødt flagg fra deres side) og ta en prat med de du oppgir som referanse på forhånd om hva slags type jobb det er etc. slik at de ikke tas på senga, men kan gi et godt svar på hvordan du er. At du har jobbet lenge på samme arbeidsplass er en positiv ting, du kan vise til at du er en lojal arbeidstaker som har gjort det godt internt og tilegnet deg mer tillit gjennom årene og det vil nok være en stor fordel. Anonymkode: 5e77e...be2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå