AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #1 Skrevet 16. juli 2022 Bør de uføretrygdede ha rett på egne og billige trygde boliger sånn at de også kan bo trygt? Anonymkode: 35a32...73f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #2 Skrevet 16. juli 2022 Nei, de bør kunne bo trygt i vanlige boliger. Anonymkode: ce51d...ced 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #3 Skrevet 16. juli 2022 Hvordan trygde en bolig?? 🤔 Anonymkode: e32a8...623 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #4 Skrevet 16. juli 2022 Hvorfor etterspør du noe som allerede eksisterer? Anonymkode: f2670...12a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #5 Skrevet 16. juli 2022 Nei, de burde få økt trygd til å kunne leve mer normalt. Anonymkode: 39f60...448 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #6 Skrevet 16. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, de burde få økt trygd til å kunne leve mer normalt. Anonymkode: 39f60...448 Hvor mye bør en økning være på? Anonymkode: 35a32...73f
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #7 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mye bør en økning være på? Anonymkode: 35a32...73f Med de prisene som er nå, 25k utbetalt. Anonymkode: e0662...fe9 3 3
newman01 Skrevet 17. juli 2022 #8 Skrevet 17. juli 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Med de prisene som er nå, 25k utbetalt. Anonymkode: e0662...fe9 Hadde det vært færre så hadde det kanskje vært mulig. Men når 10% av befolkningen i arbeidsfør alder går på en eller annen form for trygd blir det rimelig dyrt med slike summer. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #9 Skrevet 17. juli 2022 Sånn at de får like mye som de jobber på med lave lønninger og andelen til uføre blir ny verdensrekord? Det vil jo igjen føre til at Norge må kutte i støtten fordi vi ikke har nok folk til å jobbe. Allerede i dag ligger vi i verdenstopen i antall uføre. Med gratis utdanning og et veldig godt helsevesen. Henger ikke i hop på noen måte. Anonymkode: 49ba3...606 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #10 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor mye bør en økning være på? Anonymkode: 35a32...73f Fra 66 % til 88 %. En skal ikke straffes for å vøre syk. Selv har jeg hatt 7 operasjoner. Sykdommen sliter meg ut hver dag. Pp toppen av det hele skal jeg ha det vanskelig økonomisk. Rettferdig?? Nei !!! Anonymkode: 5d089...d78 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #11 Skrevet 17. juli 2022 Synes de kunne sette ned leien på trygdeboliger. Kjenner to som har det. Han ene har 43kvm og betaler 7200 i mnd. Han andre har 55 kvm og betaler 11400. Jeg leide før gjennom jobben 92 kvm til 9600. Nå eier jeg 93 kvm betaler 4600. Alle leilighetene er i nærheten av hverandre. Anonymkode: 4ce61...6a5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #12 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor etterspør du noe som allerede eksisterer? Anonymkode: f2670...12a Ja det finnes, men det er ikke mange nok av dem. Jeg har akkurat diskutert trygdeboliger med noen i alderen rundt 80 år, og flere av dem er på boligjakt etter å ha blitt sagt opp fra leiligheter de har bodd i i mange år. De skulle absolutt ønsket at det fantes mange flere kommunale trygdeboliger som de kunne bo trygt i resten av livet. For å i det hele tatt bli tatt i betraktning for å få en trygdeleilighet må de dokumentere at de har helsemessige, økonomiske eller sosiale grunner til å søke. Uførhet eller høy alder er ikke grunn nok. I tillegg er det stor rift om de få trygdeleilighetene som allerede finnes, og akkurat nå er situasjonen uvanlig prekær i mange kommuner fordi trygdeleilighetene blir brukt til flyktninger. Derfor må de ut på det private leiemarkedet. Og har noen prøvd å leie privat leilighet til en ufør eller senior? Det er ikke lett. De fleste utleiere er skeptiske til å leie ut til eldre eller uføre. De ser for seg at de eldre etterhvert vil få stort hjelpebehov, og er redde for at dette vil falle på dem. Anonymkode: fbdcf...da9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #13 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det finnes, men det er ikke mange nok av dem. Jeg har akkurat diskutert trygdeboliger med noen i alderen rundt 80 år, og flere av dem er på boligjakt etter å ha blitt sagt opp fra leiligheter de har bodd i i mange år. De skulle absolutt ønsket at det fantes mange flere kommunale trygdeboliger som de kunne bo trygt i resten av livet. For å i det hele tatt bli tatt i betraktning for å få en trygdeleilighet må de dokumentere at de har helsemessige, økonomiske eller sosiale grunner til å søke. Uførhet eller høy alder er ikke grunn nok. I tillegg er det stor rift om de få trygdeleilighetene som allerede finnes, og akkurat nå er situasjonen uvanlig prekær i mange kommuner fordi trygdeleilighetene blir brukt til flyktninger. Derfor må de ut på det private leiemarkedet. Og har noen prøvd å leie privat leilighet til en ufør eller senior? Det er ikke lett. De fleste utleiere er skeptiske til å leie ut til eldre eller uføre. De ser for seg at de eldre etterhvert vil få stort hjelpebehov, og er redde for at dette vil falle på dem. Anonymkode: fbdcf...da9 Er det kommunale boliger du snakker om? I så fall blir blir barnefamilier, narkomane, alkoholikere og folk som har sluppet ut av fengsel osv prioritert. Uføre uten boevne også. Hvis en fungerer greit og har boevne havner en nederst, men det er fortsatt mulig og få kommunal bolig. Eldre uten boevne kan også søke. Jeg er enig i at vi vil ha behov for flere kommunale leiligheter framover, da vi vil ha en større gruppe eldre som faller mellom 2 stoler. Utfordringen er at prisene presses høyt når kommunen kjøper. Oslo er jo et godt eksempel. Anonymkode: ce51d...ced
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #14 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er det kommunale boliger du snakker om? Anonymkode: ce51d...ced Jeg snakker om trygdeleiligheter (som forsåvidt er en kommunal leilighet). I vår kommune skilles det mellom trygdeleiligheter/omsorgsleiligheter og kommunale boliger. Anonymkode: fbdcf...da9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #15 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg snakker om trygdeleiligheter (som forsåvidt er en kommunal leilighet). I vår kommune skilles det mellom trygdeleiligheter/omsorgsleiligheter og kommunale boliger. Anonymkode: fbdcf...da9 Aha.. har aldri hørt om trygdeleiligheter ( forferdelig navn), det har vi i kommunene rundt her. Så der får trygdede bo billig i boliger bygd til det formålet? Skjønner ideen, men blir det ikke gjerne veldig dårlig standard og dårlig bomiljø? Svaret mitt blir Nei, jeg vil ikke ha trygdeboliger. Jeg vil ha bedre kommunal bostøtte i kommunale boliger, og at velfungerende trygdede skal ha råd til og leie helt vanlige boliger med normal standard i et variert bomiljø med god ulike naboer og sosialisere med. Egentlig ønsker jeg ikke kommunale blokker heller, fungerer bedre med enkelte leiligheter jevnt rundt. Anonymkode: ce51d...ced
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå