Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk fødselsdepresjon etter barn nr 1 som var født i oktober 2020. Jeg er engstelig for å få det igjen. Dere som har hatt det, har dere sett en sammenheng med å få depresjon og å få barn på den mørkeste tiden av året? Jeg tenker et vår/sommerbarn kanskje vil være lettere i forhold til dette, men er det mer ønsketenkning? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min ble født i mars og jeg synes resten av året var tøft. Har bare det ene foreløpig, så kan ikke se noe mønster. Men her hjalp ikke trilleturer om sommeren stort.

Anonymkode: ffef3...71f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unge født i mai, hadde det fint den sommeren med høsten og vinteren ble veldig tung selv om det da var en stund siden fødsel. 

Anonymkode: efbd9...cba

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det har mer med hvorfor man fikk fødseldepresjon, f.eks. pga. Tøff fødsel eller start, tidligere psykiske problemer. Samtidig er jo vinterdepresjon en reell ting, så årstid kan absolutt ha noe å si tenker jeg uten å kunne dokumentere det. 

Med andre barn vet mam gjerne hva man går til, og omveltningen i livet blir ikke så stor? 

Kan pandemien ha spilt inn?

Fødte vinteren 2020 selv første barn og fikk fødseldepresjon, så føler med deg i tankene om å få det ved neste barn. 

Skrevet
Gåsemor skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker det har mer med hvorfor man fikk fødseldepresjon, f.eks. pga. Tøff fødsel eller start, tidligere psykiske problemer. Samtidig er jo vinterdepresjon en reell ting, så årstid kan absolutt ha noe å si tenker jeg uten å kunne dokumentere det. 

Med andre barn vet mam gjerne hva man går til, og omveltningen i livet blir ikke så stor? 

Kan pandemien ha spilt inn?

Fødte vinteren 2020 selv første barn og fikk fødseldepresjon, så føler med deg i tankene om å få det ved neste barn. 

Når sant skal sies så fikk et nært familiemedlem uhelbredelig kreft noen mnd før termin og vi visste ikke hvor lenge vedkommende ville leve, så det har nok farget av. Og at det var mye tøffere å bli mor enn forventet. Og pandemien hjalp nok heller ikke.

Men det var så forferdelig, likte ikke ungen og hatet den for å ha ødelagt livet mitt. Vil så gjerne minske risikoen for å få det igjen, men det hadde nok ikke noe med vinteren å gjøre, men det hjalp sikkert heller ikke.

• Hjerte 3
Skrevet (endret)

Oktober og januar her. Ingen fødselsdepresjon med noen av dem. Min far hadde uhelbredelig kreft og døde noen uker etter jeg fødte første, jeg var lei meg og tok det tungt, men ikke direkte deprimert siden jeg måtte ta vare på meg selv for å kunne ta vare på babyen. Så tror det med fødselsdepresjon er bare noe som kommer, og like gjerne noe du kan slippe å få også selv om det er mørketid 🙂 

Edit: men forstår du tok kreften tungt så klart, det var nok et sjokk også. Jeg hadde jo et halvt år på å forberede meg på det 💜

Endret av mingus
Skrevet
mingus skrev (12 minutter siden):

Oktober og januar her. Ingen fødselsdepresjon med noen av dem. Min far hadde uhelbredelig kreft og døde noen uker etter jeg fødte første, jeg var lei meg og tok det tungt, men ikke direkte deprimert siden jeg måtte ta vare på meg selv for å kunne ta vare på babyen. Så tror det med fødselsdepresjon er bare noe som kommer, og like gjerne noe du kan slippe å få også selv om det er mørketid 🙂 

Edit: men forstår du tok kreften tungt så klart, det var nok et sjokk også. Jeg hadde jo et halvt år på å forberede meg på det 💜

Takk for svar 😊❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte i januar. Jeg elsker mørketida og trives absolutt best fra sen oktober til tidlig mars, så jeg er ganske sikker på at depresjonen hadde vært mye verre om jeg fødte på sommeren. 😅

Anonymkode: 75f4f...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...