AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #1 Skrevet 16. juli 2022 Eks,rydding/husvask osv. Anonymkode: d8cec...49f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #2 Skrevet 16. juli 2022 Håper ikke det, men hadde ikke overrasket meg i Norge. Hvorfor skal noen ha behov for vaskehjelp med psykisk lidelse? (Dersom man er i stand til å svare her?) Anonymkode: 4e36a...633
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #3 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Håper ikke det, men hadde ikke overrasket meg i Norge. Hvorfor skal noen ha behov for vaskehjelp med psykisk lidelse? (Dersom man er i stand til å svare her?) Anonymkode: 4e36a...633 Vet om en som får hjelp til rydding men som samtidig også studerer på universitetet.. Forstå det den som kan. Anonymkode: 9d077...526 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #4 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Håper ikke det, men hadde ikke overrasket meg i Norge. Hvorfor skal noen ha behov for vaskehjelp med psykisk lidelse? (Dersom man er i stand til å svare her?) Anonymkode: 4e36a...633 Hjernen er også fysisk, så de som ikke klarer slike oppgaver er ikke i fysisk stand til det. Heldigvis kan man få hjelp i Norge selv om sykdommen er "psykisk". Fatter ikke hvorfor samfunnet blir kaldere og kaldere for hvert år som går. Anonymkode: 8e2aa...33f 9 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #5 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Håper ikke det, men hadde ikke overrasket meg i Norge. Hvorfor skal noen ha behov for vaskehjelp med psykisk lidelse? (Dersom man er i stand til å svare her?) Anonymkode: 4e36a...633 Nå er jo folk veldig forskjellige i sykdomsbildet også da. Jeg for eksempel kunne kanskje trengt hjelp til rydding osv hadde jeg bodd for meg selv og kanskje pushet litt i henhold til mat hadde jeg bodd alene. Dvs det har ikke alltid vært like ryddig hos meg og jeg har noen ganger gått MYE ned i vekt da jeg har bodd alene. Jeg har asperger men er allikevel høyt utdannet. Anonymkode: 63042...c69 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #6 Skrevet 16. juli 2022 Ja. Og det kommentarene over skjønner veldig lite av psykisk sykdom. Anonymkode: 9d27e...e9b 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #7 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nå er jo folk veldig forskjellige i sykdomsbildet også da. Jeg for eksempel kunne kanskje trengt hjelp til rydding osv hadde jeg bodd for meg selv og kanskje pushet litt i henhold til mat hadde jeg bodd alene. Dvs det har ikke alltid vært like ryddig hos meg og jeg har noen ganger gått MYE ned i vekt da jeg har bodd alene. Jeg har asperger men er allikevel høyt utdannet. Anonymkode: 63042...c69 Men da høres det jo mer ut som latskapsyndrom og ikke asperger syndrom. Asperger syndrom kjennetegnes jo av problemer med det sosiale og inngå kjæresteforhold må være det verste. Anonymkode: 9d077...526 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #8 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men da høres det jo mer ut som latskapsyndrom og ikke asperger syndrom. Asperger syndrom kjennetegnes jo av problemer med det sosiale og inngå kjæresteforhold må være det verste. Anonymkode: 9d077...526 Nå var det snakk om praktisk bistand i hjemmet. Utenom det kan jeg fortelle deg at jeg eksempelvis er langt oppe i 40-årene, ingen forhold, intimitet og er enda jomfu, og har garantert levd mye mer alene enn mange andre på min alder. Det handler ikke om latskap. Anonymkode: 63042...c69 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #9 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men da høres det jo mer ut som latskapsyndrom og ikke asperger syndrom. Asperger syndrom kjennetegnes jo av problemer med det sosiale og inngå kjæresteforhold må være det verste. Anonymkode: 9d077...526 Anonymkode: 248c8...d1b 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #11 Skrevet 16. juli 2022 Jeg hadde det før, hadde perioder med såpass alvorlig angst, depresjon og dissosiativ lidelse at å få i meg mat var vanskelig nok. Rydding og å ta vare på meg selv eksisterte ikke på prioriteringslista engang. Er en veldig innadvendt type og det ble litt for mange ulike folk for meg å forholde meg til, så det funket ikke særlig bra rent psykisk, men i ettertid er jeg likevel glad for at jeg takket ja til hjelpen da det ga meg overskudd til å ta litt bedre vare på meg selv. Avhengig av hvor du bor kan jeg se for meg at det på mange måter vil være et frustrasjonsmoment da de ofte kom sent, måtte flytte tidspunkt i siste liten mm., men jeg ble litt mer herdet rundt mennesker og jeg slapp å bo i en svinesti, så det veide opp. Anonymkode: f108f...a4f 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #12 Skrevet 16. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg hadde det før, hadde perioder med såpass alvorlig angst, depresjon og dissosiativ lidelse at å få i meg mat var vanskelig nok. Rydding og å ta vare på meg selv eksisterte ikke på prioriteringslista engang. Er en veldig innadvendt type og det ble litt for mange ulike folk for meg å forholde meg til, så det funket ikke særlig bra rent psykisk, men i ettertid er jeg likevel glad for at jeg takket ja til hjelpen da det ga meg overskudd til å ta litt bedre vare på meg selv. Avhengig av hvor du bor kan jeg se for meg at det på mange måter vil være et frustrasjonsmoment da de ofte kom sent, måtte flytte tidspunkt i siste liten mm., men jeg ble litt mer herdet rundt mennesker og jeg slapp å bo i en svinesti, så det veide opp. Anonymkode: f108f...a4f Har forøvrig også autisme og selv om jeg ikke "ser syk ut", er jeg det. Kan fremdeles ha tendenser til å ikke klare alt og hus og hygiene er det første som ryker da, men heldigvis har det blitt bedre. Anonymkode: f108f...a4f 4
LessMiserable Skrevet 16. juli 2022 #13 Skrevet 16. juli 2022 Mange mennesker med psykiske lidelser vil trenge praktisk bistand. Dette vil føre til at de klarer seg bedre i livet. Ingen ønsker praktisk bistand, men noen trenger det. 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #14 Skrevet 16. juli 2022 Det er vel primært folk i omsorgsroller som kan få slike støtteordninger. De med kronisk syke barn, alenemødre eller folk som tar seg av syke foreldre. Ffolk som er handikappet får jo også hjelp, assistenter. Psykiske problemer er jo på mange måter et handikapp da, men har enda ikke fått samme status som fysisk handikapp. Man vet jo at depresjon dreper evnen til å utføre dagligdagse oppgaver for mange og jeg tror depresjon blir verre hvis man sitter hjemme og ser at ting forfaller mer og mer. Jeg synes i en periode at folk skulle fått hjelp til sånne basic ting som husvask, matlaging og nødvendige oppgaver hvis de lider av alvorlige psykiske problemer. Og målet måtte vært at de gradvis skulle ta mer og mer over oppgavene selv. Men det blir dyrt og det går vel på økonomi. Så det er vel urealistisk. Men tror det kunne ha vært til god hjelp for mange. Kanskje man har slekt eller venner som kan hjelpe litt. Anonymkode: dc3bb...fbc
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #15 Skrevet 16. juli 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel primært folk i omsorgsroller som kan få slike støtteordninger. De med kronisk syke barn, alenemødre eller folk som tar seg av syke foreldre. Ffolk som er handikappet får jo også hjelp, assistenter. Psykiske problemer er jo på mange måter et handikapp da, men har enda ikke fått samme status som fysisk handikapp. Man vet jo at depresjon dreper evnen til å utføre dagligdagse oppgaver for mange og jeg tror depresjon blir verre hvis man sitter hjemme og ser at ting forfaller mer og mer. Jeg synes i en periode at folk skulle fått hjelp til sånne basic ting som husvask, matlaging og nødvendige oppgaver hvis de lider av alvorlige psykiske problemer. Og målet måtte vært at de gradvis skulle ta mer og mer over oppgavene selv. Men det blir dyrt og det går vel på økonomi. Så det er vel urealistisk. Men tror det kunne ha vært til god hjelp for mange. Kanskje man har slekt eller venner som kan hjelpe litt. Anonymkode: dc3bb...fbc Det finnes mange tilbud om praktisk assistanse for folk som ikke klarer å ta vare på seg selv, da jeg søkte om hjelp fikk jeg velge mellom flere ulike ordninger (alt fra hjemmehjelp til støttesamtaler til en kombinasjon og dette var i en liten kommune med dårlig økonomi). Det var ikke noe mål om å bli mer funksjonell over tid i tilbudet jeg takket ja til og det tror jeg var et sjakktrekk i min situasjon da jeg samtidig gikk til psykiatrisk behandling med mål om å bli bra nok til å stå i en 100%-stilling etter ett år. Tolv år senere jobber jeg 50%, så den samme skoen passer definitivt ikke alle. Anonymkode: f108f...a4f
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #16 Skrevet 16. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da høres det jo mer ut som latskapsyndrom og ikke asperger syndrom. Asperger syndrom kjennetegnes jo av problemer med det sosiale og inngå kjæresteforhold må være det verste. Anonymkode: 9d077...526 Mange med asberger kan ha problemer med boevne. Anonymkode: 34c30...05b 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #17 Skrevet 17. juli 2022 Uff, har nettopp skrevet en kjempelang tekst fordi jeg føler jeg må forklare meg og stå opp for andre som får slike tjenester, så jeg skal kaste alt til side og heller svare på spørsmålet til TS: Jeg har nettopp søkt om kommunal hjelp i form av en støtteperson. Har forstått det slik at personen jeg får kan hjelpe meg med mye av det fysiske psykologen ikke kan hjelpe til med. Fysisk mosjon, nettverksbygging, praktiske ting hjemme, følge til avtaler m.m. Det er individuelt hva man trenger hjelp med, og hva de kan bidra med i hyppighet og oppgaver utifra situasjon. Visste ikke at tilbudet fantes før gjennom sosionom ved innleggelse på dps. Vi hadde et møte med en fra kommunen, og jeg måtte i tillegg sende en skriftlig søknad. Kan ikke si noe mer om hvordan det fungerer i praksis. Vet om noen som har fått vaskehjelp også, og betaler en liten sum for dette. Det spørs hva kommunen kan tilby, min kommune hadde ikke dette. Anonymkode: 8a4a7...cb4 2
Maestro Skrevet 17. juli 2022 #18 Skrevet 17. juli 2022 Ei venninne av meg fikk hjelp fra kommunen til og holde orden. Men hun venninnen min har lært sånn nada av husvask hjemme ifra. Hun er oppvokst med omsorgsvikt, alt utenom seksuell misbruk. Så hun fikk kommunal leilighet, og hjelp til og lære seg det grunnleggende til og holde det rent. Ikke at det hjalp, hjemme hos henne er det både rotete og skittent. Vi venner har jo prøvd og hjelpe, si i fra etc. Men ingen nytte. Prøver og hjelpe med at hun kan begynne i det små, så øke når hun føler at hun mestrer. Og at eks hver torsdag skal jeg vaske gulver. Ellers litt hver dag. Men får respons "ja, men om jeg er veldig sliten da?". Nei, da må man ta seg i nakken. Og grunnen til jeg sier det sånn, eg fordi jeg har vært skikkelig psykisk syk, leiligheten jeg flytta til så ut som et horehus de første mnd. Fikk hjelp av mamma en gang til og få vaska skikkelig. Etter det var det å ta seg i nakken prinsippet. Men denne jenta har viljestyrke til og klare alt annet, som skole hun går på som er tilrettelagt hennes behov. Men den ryddinga og sånn, der stryker hun desverre. Vi venninne har snakka om at hun skulle hatt mer hjelp, men synes dette er vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #19 Skrevet 17. juli 2022 Jeg fikk hjelp da jeg var i jobb og i NAV-tiltak. Jeg hadde ikke sjans til å klare både jobb og stelle hjemme. Da fikk jeg vaskehjelp, hjelp til rydding og middag levert på døren. Etterhvert ble jeg uføretrygdet, og da fikk jeg overskudd til å klare meg selv. Så nå har jeg ikke hatt hjelp i hjemmet på mange år. Anonymkode: 07cb0...20b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #20 Skrevet 17. juli 2022 LessMiserable skrev (8 timer siden): Mange mennesker med psykiske lidelser vil trenge praktisk bistand. Dette vil føre til at de klarer seg bedre i livet. Ingen ønsker praktisk bistand, men noen trenger det. Hva med deg? Får du noe hjelp fra det offentlige? Eller har du fått tilbud om noe slags hjelpetjenester? Anonymkode: 176a0...f20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå