Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opptatt av et sunt kosthold, men merker at jeg innimellom spiser litt lite variert, kan spise det samme i lengre perioder. Jeg kan for eksempel spise samme frokost og kveldsmat i opptil flere måneder, før jeg blir lei, og går over til noe annet. 

Er dette veldig negativt?

Det sies jo at ingen mat er sunn om man spiser for mye av det, og selv om det jeg spiser i utgangspunktet er sunt, er jeg redd det ender opp med å bli «usunt» fordi jeg spiser så mye av det over tid.

De siste månedene har jeg spist havregrøt nesten hver dag til frokost, og til kveldsmat spiser jeg 1-2 egg. Dette har jeg gjort hver dag i sikkert 2-3 måneder nå. Burde jeg ha dårlig samvittighet?

Anonymkode: d698f...437

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er jo at du får i deg alle næringsstoffene du trenger. Så det viktigste er ikke om du spiser det samme til frokost over flere måneder, men om totalen av hva du spiser i løpet av en dag vil dekke ditt næringsbehov.

Anonymkode: bae0e...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er null problem så lenge man får i seg det man trenger. 

Anonymkode: 09e07...8f4

AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten aldri et problem i Norge at man får vitamin- og mineralmangler, utenom på D-vitamin, så det bør du følge med på. Spiser du nok, og du ikke er undervektig, så får du i deg det du skal. Hilsen mor til et ekstremt kresent barn som levde på brødmat med pålegg og ikke ville ha middagsmat i 12 år. Vi fulgte han tett, og han hadde aldri noen mangler. 

Anonymkode: cd23b...17a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er nesten aldri et problem i Norge at man får vitamin- og mineralmangler, utenom på D-vitamin, så det bør du følge med på. Spiser du nok, og du ikke er undervektig, så får du i deg det du skal. Hilsen mor til et ekstremt kresent barn som levde på brødmat med pålegg og ikke ville ha middagsmat i 12 år. Vi fulgte han tett, og han hadde aldri noen mangler. 

Anonymkode: cd23b...17a

Jeg hadde mangel på folat for en liten stund tilbake. Ikke hatt mangel på dette tidligere (selv om jeg har spist MYE mindre enn det jeg gjør nå) - ellers har jeg ingen mangler (bortsett fra d-vitamin som jeg tar året rundt). 

Ts

Anonymkode: d698f...437

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...