Gå til innhold

Hva er reglene for (samiske) kofter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat sittet og sett på bilder fra Riddu Riddu-festivalen og det er så utrolig mange forskjellige  kofter. Noen har ensfargede, noen med mønster, og materialene ser ut til å være alt fra ull til silke. Sjal og pyntebånd ser også ut til å finnes i alle mulige varianter.

Er det slik at den som skal bære kofta kan velge farger og materialer helt selv, eller er det slik som med bunad at en type kofte hører til et spesielt sted? :)

Anonymkode: f19c7...1d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen som vet?

Jeg har ikke så mye peiling, men vet at mange har flere forskjellige kofter, bla sommerkofter i lettere stoff med mønster ol. men det blir vel kanskje mer som festdrakt, slik som til bunader.

Skal man ha tradisjonelle kofter er det vel ganske strengt. Husker jeg hadde en samisk venninne som kommenterte at en annen kofte ikke var "rett" pga fargene. 

Anonymkode: 432b1...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke så mye peiling, men vet at mange har flere forskjellige kofter, bla sommerkofter i lettere stoff med mønster ol. men det blir vel kanskje mer som festdrakt, slik som til bunader.

Skal man ha tradisjonelle kofter er det vel ganske strengt. Husker jeg hadde en samisk venninne som kommenterte at en annen kofte ikke var "rett" pga fargene. 

Anonymkode: 432b1...884

Takk for svar :)

Ja, jeg har sett at mange av de silkeaktige koftene har mønster og at mange av de tykke ull(?)koftene er ensfarget blå eller grå. Blir kanskje som bunad og festdrakt ja. Interessant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...