Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt nybygg med overtakelse 1.juli neste år, når bør jeg selge boligen jeg har nå? Trenger å få frigjort kapitalen i boligen

Anonymkode: db286...d8a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel helt an på beliggenhet av boligen og om den er tungsolgt 

Anonymkode: 3b980...7ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor sikker er du på at bygget vil stå ferdig 1. juli 2023? Ville personlig ha ventet så lenge som mulig ... med mindre du lett kan finne deg et sted i mellomtiden, ikke har et hav av ting du skal flytte osv.

Anonymkode: d0576...93c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke mye å flytte siden jeg bor på 31 kvm nå. Er litt tungsolgt område

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke oppgjøret før overtakelse uansett. Har du et sted du kan bo midlertidig, kan du selge når som helst. Skal du flytte rett fra nåværende bolig til nybygg, så får du ikke frigjort kapital før i juli neste år, siden nåværende bolig må overlappe 1 juli pga flytting.

Anonymkode: 51646...287

Skrevet

Om du ikke har råd til å sitte med begge boligene er vel det beste å selge rimelig tidlig og finne en leiebolig for korttidsopphold. Litt styr, men lite risiko med 3-6 måneder med leie. Økende renter og potensielt dobbelt opp med renter kan knekke økonomien til mange. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (49 minutter siden):

Om du ikke har råd til å sitte med begge boligene er vel det beste å selge rimelig tidlig og finne en leiebolig for korttidsopphold. Litt styr, men lite risiko med 3-6 måneder med leie. Økende renter og potensielt dobbelt opp med renter kan knekke økonomien til mange. 

Enig i denne! Overtok nybygg for 4 år siden. Et halvt år før overtakelse var boligmarkedet hett. Men da jeg satte i gang, 3 mnd før overtagelse, var det tregt. Det ble stress! Angret på at jeg ikke solgte tidligere, og heller tok meg bryet med lagring av ting + leie i noen måneder.

Anonymkode: 96d7c...a51

AnonymBruker
Skrevet

Vil uansett anbefale deg å forvente forsinkelser ifht. innflyttingsdato, slik at du har et sted å bo i tilfelle den nye boligen ikke blitt ferdig til avtalt tid. 

Anonymkode: 696cb...f5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke stolt på overtakelse. Kjenner ingen som har fått nøkkelen og godkjent den dagen, verste tilfellet var nesten 3 mnd etter og de var selvsagt lovet at det skulle stå klart. Måtte bo hos familie imens.

Anonymkode: dd7a3...7a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ville ikke stolt på overtakelse. Kjenner ingen som har fått nøkkelen og godkjent den dagen, verste tilfellet var nesten 3 mnd etter og de var selvsagt lovet at det skulle stå klart. Måtte bo hos familie imens.

Om dette er nybygg av typen "sameie - blokk", kan man være ganske sikker på at utbygger ønsker å heller fremskynde overtakelse enn å utsette den. Utbygger tenker penger, penger betyr å avslutte prosjektet så fort som overhode mulig.

Skrevet

Om du skal frigjøre kapital for å betale inn på nybygget nå snarest mulig så kan du vel klargjøre boligen for salg, og sjekke opp muligheter for å leie en plass frem til 1-2mnd etter overtakelsesdato. Og selge snarest, i hvertfall om markedet er godt der du bor nå fremover sensommeren/høsten.

Om du ikke skal betale inn kapital i nybygget før etter nyttår så vil det vel være bedre å selge etter nyttår for å slippe å skatte av evt overskudd. 

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (3 minutter siden):

Om du skal frigjøre kapital for å betale inn på nybygget nå snarest mulig så kan du vel klargjøre boligen for salg, og sjekke opp muligheter for å leie en plass frem til 1-2mnd etter overtakelsesdato. Og selge snarest, i hvertfall om markedet er godt der du bor nå fremover sensommeren/høsten.

Om du ikke skal betale inn kapital i nybygget før etter nyttår så vil det vel være bedre å selge etter nyttår for å slippe å skatte av evt overskudd. 

Skjønner. Skal ikke betale før overtakelse, men vil ikke ha råd til en mellomfinansiering så må nok leie et sted uansett med tanke på at jeg trenger pengene i nåværende leilighet før overtakelse. Men når på året det er lurt å selg vet jeg ikke. Det er i Trondheim

AnonymBruker
Skrevet

En megler sa til meg en gang at september var en suveren mnd å selge🥴Husker ikke hvorfor, men kanskje fordi det da er flere studenter som trenger noe kjapt(blant annet). Jeg personlig hadde solgt etter sommeren, og leid med noe med en mnd oppsigelsestid. Evt bundet meg 12 mnd hvis nødvendig. Det er vannvittig stressende å bo rundt hos familie og venner hvis det er forsinket. Og finne lager til tingene. Jeg har vært i en sånn situasjon, og da betyr det mer å ha trygghet enn de ekstra mnd man evt må betale leie😌

Anonymkode: 2c70e...f24

AnonymBruker
Skrevet

Hadde solgt med en gang. Ta det fra meg som ikke har solgt etter å hatt leilighet ute i 6 mnd 

Anonymkode: 83462...b6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om dette er nybygg av typen "sameie - blokk", kan man være ganske sikker på at utbygger ønsker å heller fremskynde overtakelse enn å utsette den. Utbygger tenker penger, penger betyr å avslutte prosjektet så fort som overhode mulig.

Ser ingen tegn til at dette er blokk i hovedinnlegget, er det enebolig bryr de seg lite om å holde datoen etter erfaring. Spesielt om du oppdager feil underveis.

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi har kjøpt nybygg (rekkehus) som skulle være ferdig "mellom Q4 2021 og Q1 2022", det er fortsatt ikke ferdig, og det er mange feil utifra hva vi kan se fra utsiden 😣 vi (og flere naboer) solgte utifra at vi hadde fått beskjed om at overtagelse ville senest være mars. Angrer ikke på å være ferdig med å ha solgt, men vi fant sted å leie i mellomtiden, det var det ikke alle de nye naboene som hadde, de sliter nå. Bor hos foreldre, i fritidsbolig lang vei unna jobb, etc. Sålenge du har sted å bo selv om ting blir veldig forsinket, så ville jeg solgt. Men jeg kommer ikke til å kjøpe nybygg igjen, spesielt ikke hus fra liten utbygger. 

• Liker 1
Skrevet
IkkeStudentLenger skrev (3 minutter siden):

Vi har kjøpt nybygg (rekkehus) som skulle være ferdig "mellom Q4 2021 og Q1 2022", det er fortsatt ikke ferdig, og det er mange feil utifra hva vi kan se fra utsiden 😣 vi (og flere naboer) solgte utifra at vi hadde fått beskjed om at overtagelse ville senest være mars. Angrer ikke på å være ferdig med å ha solgt, men vi fant sted å leie i mellomtiden, det var det ikke alle de nye naboene som hadde, de sliter nå. Bor hos foreldre, i fritidsbolig lang vei unna jobb, etc. Sålenge du har sted å bo selv om ting blir veldig forsinket, så ville jeg solgt. Men jeg kommer ikke til å kjøpe nybygg igjen, spesielt ikke hus fra liten utbygger. 

Shit. Får entrepenøren dagbøter? jeg opplevde en gang samme situasjon, men det var kun en av oss beboere som klarte å vri dagbøter ut av det(har ennå ikkje skjønt hvordan😄)Antar det meste går uner force majeure😒Hva med de som må leie dyrt hotell?🥺

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Shit. Får entrepenøren dagbøter? jeg opplevde en gang samme situasjon, men det var kun en av oss beboere som klarte å vri dagbøter ut av det(har ennå ikkje skjønt hvordan😄)Antar det meste går uner force majeure😒Hva med de som må leie dyrt hotell?🥺

Vi har advokat på saken. Vi (og de andre naboene) krever dagbøter, utbygger nekter. Vi kommer til å holde igjen ved overtakelse, så får utbygger ta oss til retten. Vi får se hva som skjer. 

Skrevet
Mt3 skrev (På 17.7.2022 den 16.58):

Det holder at man har bodd der i ett av de to siste årene for å slippe skatt, 

Jeg  ville solgt nå. Da har kjøper mulighet til å binde renta før den stiger enda mer. 

Skrevet
Jytte skrev (1 time siden):

Det holder at man har bodd der i ett av de to siste årene for å slippe skatt, 

Jeg  ville solgt nå. Da har kjøper mulighet til å binde renta før den stiger enda mer. 

Kan du gi meg et godt råd?☺️skal selge leiligheten min til våren/sommeren, og kjøpe nybygg; antar det er ferdig i 2025/26. Skal leie fra neste år. Men da kan jo renta være skyhøy, før jeg får den🥴Men kjipt å betale fullt lån på noe man ikke ser eller bruker; går det forresten an(?). Kommer til å ha ca 1,4 i EK når jeg selger. Må inn med 20% av kjøpesummen, vurderer fastrenteinnskudd på resten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...