Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet var også om det er flere som setter ned til lav prosent og betaler restskatten når de får den? Hvor lav prosent har du og hvor lenge har du gjort det?

Anonymkode: 17f54...6c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet var også om det er flere som setter ned til lav prosent og betaler restskatten når de får den? Hvor lav prosent har du og hvor lenge har du gjort det?

Jeg setter ned så mye jeg kan uten å gi helt riv ruskende gale tall. Så jeg prøver ikke å få 5 i skatteprosent, men ligger vel en 4-5% lavere på satsen enn jeg måtte for å gå i balanse. Pleier å få en baksmell på rundt 15-20 000 som jeg betaler inn før fristen. Så det er ikke veldig store summer jeg sparer, men noen kroner blir det. Ønsker først og fremst prinsipielt ikke å spare i skatt til null avkastning. Og vil selvsagt ikke bli en av de som gråter på kg hele sommer og høst fordi skattepengene ikke har kommet.

Anonymkode: 5ade7...074

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at man blir straffet for det. Og hvordan skal Skatteetaten liksom sette opp igjen skattetrekket til noen hvis de har redusert det? De sier jo selv at de ikke kan se på skattekort eller endre på dem med mindre man ber om det selv. Så ikke vet jeg.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tviler på at man blir straffet for det. Og hvordan skal Skatteetaten liksom sette opp igjen skattetrekket til noen hvis de har redusert det? De sier jo selv at de ikke kan se på skattekort eller endre på dem med mindre man ber om det selv. Så ikke vet jeg.

Hvis man oppgir helt riktige opplysninger ved bestilling av skattekort, ender man som regel opp med noe penger tilbake. Og de fleste jubler jo når de "får" igjen på på skatten, så for skatteetatens del går det nok i god balanse. Vi er tross alt ikke så mange som planlegger baksmell, og enda færre som betaler så lite som TS. Så det de taper på oss som velger å beholde pengene lengst mulig, tar de nok igjen så det monner på alle de som gladelig tar imot skattepenger med null avkastning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis man oppgir helt riktige opplysninger ved bestilling av skattekort, ender man som regel opp med noe penger tilbake. Og de fleste jubler jo når de "får" igjen på på skatten, så for skatteetatens del går det nok i god balanse. Vi er tross alt ikke så mange som planlegger baksmell, og enda færre som betaler så lite som TS. Så det de taper på oss som velger å beholde pengene lengst mulig, tar de nok igjen så det monner på alle de som gladelig tar imot skattepenger med null avkastning. 

Ok. Hvor mye/lite betaler du da?

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde dette lenge når rentene var gode 10-20 år siden), og fekk renteinntekt på det jeg ikke betalte før i mai året etter.

Mener jeg hadde 8-10% skatt på skattekortet (det laveste jeg fekk ved å nedjustere lønn og øke forventet rentefradrag), mens riktig normalt lå på +/- 37%
Siste årene har jeg derimot betalt normalt siden det har vært så lite å tjene på å sette pengene på høyrentekonto, samt at jeg ikke lenger har rentefradrag og det føles feil å oppgi store rentefradrag over mange år. Men det er fullt lov, så bare å utnytte muligheten så lenge du har kontroll og har pengene klar for skatteregningen året etter.

Anonymkode: 574a4...225

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gjorde dette lenge når rentene var gode 10-20 år siden), og fekk renteinntekt på det jeg ikke betalte før i mai året etter.

Mener jeg hadde 8-10% skatt på skattekortet (det laveste jeg fekk ved å nedjustere lønn og øke forventet rentefradrag), mens riktig normalt lå på +/- 37%
Siste årene har jeg derimot betalt normalt siden det har vært så lite å tjene på å sette pengene på høyrentekonto, samt at jeg ikke lenger har rentefradrag og det føles feil å oppgi store rentefradrag over mange år. Men det er fullt lov, så bare å utnytte muligheten så lenge du har kontroll og har pengene klar for skatteregningen året etter.

Takk for svar. Da tar jeg sjansen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok. Hvor mye/lite betaler du da?

Nå sist fikk jeg skatteprosent 45, etter justeringer er det nede i 40. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå sist fikk jeg skatteprosent 45, etter justeringer er det nede i 40. 

Hæ? Du sier at du er en av de som planlegger baksmell og så har du 40% skattetrekk?🤔

Anonymkode: 230db...4fe

Skrevet

Det er skattyters ansvar alene å passe på å ha riktig skattetrekk. Det er dermed ditt eget ansvar om du velger å ha lavt skattetrekk og få restskatt. Arbeidsgiver er også lovpålagt å trekke det man ønsker å trekkes i skatt så lenge det er likt som det som står i skattekortet eller høyere. Det er svaret Skatteetaten ga meg da jeg spurte hvertfall. De sa ikke noe om at man kunne få noe straff eller bøter, og det regner jeg nesten med at de hadde sagt hvis det var sånn. De lyver jo ikke.
Leste også et innlegg på Facebooksiden til Skatteetaten  en gang der en arbeidsgiver lurte på om de kunne hindre arbeidstaker i å ha veldig lavt skattetrekk. Svaret han fikk var at skattebetalingsloven sier at skattyter har ansvar alene for å passe på å ha riktig skattetrekk, så det var ikke noen hjemmel for å kunne gjøre noe med skattetrekket, det eneste var å informere om konsekvensene med lavt skattetrekk, og konsekvensene var kun restskatt. Igjen, jeg regner med at de kan reglene og ikke lyver til folk.

AnonymBruker
Skrevet

Hørte også de kan nekte å godta trekket hvis de mener det ikke er riktig. Det går jo maskinelt da, og jeg har ikke opplevd det, så hvordan skulle de kunne gjøre det. Det skjer nok ikke. De vet jo ikke hva man skal tjene i løpet av et år.

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å ha feil skattekort sto det i en annen tråd her. Det er først på skattemeldingen man må oppgi riktig informasjon, gjør man ikke det så er det straffbart. Skattekortet er kun et estimat.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lov å ha feil skattekort sto det i en annen tråd her. Det er først på skattemeldingen man må oppgi riktig informasjon, gjør man ikke det så er det straffbart. Skattekortet er kun et estimat.

Det er riktig, men feil. Å gi feil opplysninger i skattemelding gir tilleggsskatt, ev. straff etter straffeloven hvis det er grovt.

Å sette ned forskuddstrekket med 5 % vil nok ikke rammes av skattebetalingsloven 18-2. Å sette det ned fra 40 til 5 % uten grunnlag (f. eks massive tap?) vil rammes. Se forarbeidene til den någjeldende 18-2 og skattebetalingshåndboken.

Blir du tatt for det? Kanskje ikke?

Men begår du lovbrudd av den grunn? Da får du ta en avsjekk mot eget moralsk kompass. 

Hvis mange gjør dette undergraves trekkordningen som faktisk sparer staten for insane mye utgifter til skatteinnkreving. Blir dette en trend vil nok Skatteetaten statuere noen eksempler. " Kanskje blir det deg, kanskje blir det meg, kanskje blir det deg og meg" 

Anonymkode: 50b8d...998

Skrevet (endret)

.

Endret av BerntHulken
AnonymBruker
Skrevet
æøå* skrev (6 timer siden):

Du kan sette pengene du egentlig skulle betalt i skatt inn på en høyrentekonto og få avkastning av pengene. Når du betaler restskatten har du tjent litt gryn.

Jeg sjekket min inntekt mot 5% skatt, og hva jeg kunne tjent med 1% rente på bankkonto. Rundt 400kr. Orker ikke risikere noe for 400 kr🥴

Anonymkode: 4b62f...c55

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? Du sier at du er en av de som planlegger baksmell og så har du 40% skattetrekk?🤔

Anonymkode: 230db...4fe

Ja, betaler formuesskatt, så da blir skattetrekket skyhøyt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er riktig, men feil. Å gi feil opplysninger i skattemelding gir tilleggsskatt, ev. straff etter straffeloven hvis det er grovt.

Å sette ned forskuddstrekket med 5 % vil nok ikke rammes av skattebetalingsloven 18-2. Å sette det ned fra 40 til 5 % uten grunnlag (f. eks massive tap?) vil rammes. Se forarbeidene til den någjeldende 18-2 og skattebetalingshåndboken.

Blir du tatt for det? Kanskje ikke?

Men begår du lovbrudd av den grunn? Da får du ta en avsjekk mot eget moralsk kompass. 

Hvis mange gjør dette undergraves trekkordningen som faktisk sparer staten for insane mye utgifter til skatteinnkreving. Blir dette en trend vil nok Skatteetaten statuere noen eksempler. " Kanskje blir det deg, kanskje blir det meg, kanskje blir det deg og meg" 

Anonymkode: 50b8d...998

Nei dette er fullstendig lov! Grunnen for at vi har skattekort i Norge er av samme grunn som vi har feriepenger - at der er et system som hjelper befolkningen til å ikke komme i en gjeldsfelle. Er man et enmannsforetak så må du betale din egen skatt, og veldig mange gjør ikke dette månedlig. Du kan fint utsette skatten til mai året etter, da basert på din skattemelding. Skattemeldingen kan du ikke tukle med, den skal være korrekt og det eneste dokument i denne sammenheng der du vil bli straffet om du opplyser feil. Om du ikke klarer å betale skatten mai året etter så begynner du å få problemer både mht rentepåslag, lønnstrekk og senere mulig personlig konkurs. Men har man avsatt pengene til skatt, og kan betale i mai er alt 100% legitimt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei dette er fullstendig lov! Grunnen for at vi har skattekort i Norge er av samme grunn som vi har feriepenger - at der er et system som hjelper befolkningen til å ikke komme i en gjeldsfelle. Er man et enmannsforetak så må du betale din egen skatt, og veldig mange gjør ikke dette månedlig. Du kan fint utsette skatten til mai året etter, da basert på din skattemelding. Skattemeldingen kan du ikke tukle med, den skal være korrekt og det eneste dokument i denne sammenheng der du vil bli straffet om du opplyser feil. Om du ikke klarer å betale skatten mai året etter så begynner du å få problemer både mht rentepåslag, lønnstrekk og senere mulig personlig konkurs. Men har man avsatt pengene til skatt, og kan betale i mai er alt 100% legitimt.

Ja, pratet med ei på Skatteetaten som sa det er helt ok å gjøre det,  også på skattekortet hvis man har vanlig inntekt, og ikke er selvstendig næringsdrivende. Fristen å betale restskatt er August og September da, blir litt rente, men regner med at det fortsatt er ok så lenge regningene blir betalt innen betalingsfristen. Fikk da beskjed hvertfall om at det er helt ok å sette ned skattetrekket og betale restskatten når den kommer. Selv om andre har svart noe annet tidligere, men hun mente det måtte være misforståelse hvis noen andre har sagt noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, pratet med ei på Skatteetaten som sa det er helt ok å gjøre det,  også på skattekortet hvis man har vanlig inntekt, og ikke er selvstendig næringsdrivende. Fristen å betale restskatt er August og September da, blir litt rente, men regner med at det fortsatt er ok så lenge regningene blir betalt innen betalingsfristen. Fikk da beskjed hvertfall om at det er helt ok å sette ned skattetrekket og betale restskatten når den kommer. Selv om andre har svart noe annet tidligere, men hun mente det måtte være misforståelse hvis noen andre har sagt noe annet.

Men samtidig litt usikker. Man får jo så forskjellige svar av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...