Gå til innhold

Mat baby snart 6 mnd. Lite?mye? Noe tips..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kl 8; 180-200 ml mme

Kl 12; 180-200 ml mme

Kl 15-16; 180-200 ml mme

Kl 18: grøt av 1 dl vann

Kl 19: 30-120 ml mme på senga 

På natta er det 1-2 flasker med 120-180 ml mme. Et av måltidene jobber vi med at skal bli fast føde (grønnsaker). 
Går veldig godt opp i vekt, og nødvendighet av mat på natt er nok der ikke. Men baby får, det får gå naturlig vekk av seg selv med kanskje mer fast føde?

Anonymkode: b8025...627

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er lite? Hovednæringskilden bør være MME (når barnet ikke får morsmelk) til 12 måneder, så ved 6 måneder høres dette supert ut. 

Anonymkode: 15f1c...0a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det som er lite? Hovednæringskilden bør være MME (når barnet ikke får morsmelk) til 12 måneder, så ved 6 måneder høres dette supert ut. 

Anonymkode: 15f1c...0a3

Lite fast føde. 

Kommentarer som «drikker baby SÅ mye»… gjør meg noe usikker. Jada, man påvirkes jo alle veier. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lite fast føde. 

Kommentarer som «drikker baby SÅ mye»… gjør meg noe usikker. Jada, man påvirkes jo alle veier. 

Hva tenker DU? Som kjenner ditt barn og hens utvikling? Som vet hvor mye barnet veier og hvor klart det er for fast føde? Som kjenner til vektoppgang de siste 6 mnd?

Vi fremmende på KG har jo ikke peiling på ditt barn.. 💖

AnonymBruker
Skrevet

Rundt den tiden var det en liten grøtporsjon til min. Utvidet til to etter hvert,  ikke alltid barnet ville ha.  Da gav jeg bare mme. Som er bra nok! Stresset for mye med maten, hadde bare tatt det veldig rolig hvis jeg skulle gjort det igjen. Tatt det i barnets tempo.  De spiser når de er klar for det, noen gjør det tidlig, andre sent. 

Anonymkode: 3810e...a1f

Skrevet

Høres helt normalt ut! Husk fast føde er bare smaksprøver egentlig nå. Det er melk (MME) som er hovednæringa. 

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt et par ganger er MME hovednæring til 12 mnd. Det betyr at du på langt nær trenger å stresse over mengde mat ellers. Du har 6 mnd på å venne babyen til mat, sakte men sikkert. Ikke stress

Anonymkode: 6e57c...7ac

AnonymBruker
Skrevet

Man skal begynne med smaksprøver fra 4 mnd når en kun gir mme. Ville da ikke valgt grøt som bare er tykkere mme i smak. Få han til å spise gulrotmos, smoothie og ting med smak i. Ellers får du veldig kresent barn. Folk som ammer får melka smak av hva mor lager, derfor er det mer normalt å begynne på grøt hos de..

Anonymkode: da63a...3e3

Skrevet

Dette er vel helt perfekt❤️

AnonymBruker
Skrevet

Baby har lyst på alt vi spiser. Så smaksprøver er ikke aktuelt, baby må få mer fast føde :) men kanskje lurt m en flaske før maten? Da blir det mest. Grøt liker baby godt. Varierer med mye fruktpureer til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man skal begynne med smaksprøver fra 4 mnd når en kun gir mme. Ville da ikke valgt grøt som bare er tykkere mme i smak. Få han til å spise gulrotmos, smoothie og ting med smak i. Ellers får du veldig kresent barn. Folk som ammer får melka smak av hva mor lager, derfor er det mer normalt å begynne på grøt hos de..

Man skal ikke gjøre det, man kan gjøre det. Det går helt fint å vente til 6 mnd også, selv om babyen får mme. Man må ikke gi mosmat eller smoothie (dog håper jeg du mener hjemmelaget?). 

For å unngå et kresent barn ville jeg droppet mosmat generelt, for øvrig. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke hør på dette, TS. Her står det mye rart.

Anonymkode: 09e6b...5c3

AnonymBruker
Skrevet

Du kunne prøvd med grøt til frokost, og en mindre porsjon med mme etter grøten? Vi startet måltidene med maten først deretter melken, for ungen hadde alltid plass til melk. Men ikke alltid plass til mat om vi ga melk først. 
Tror de skal ha rundt ca 750 ml melk om dagen når de er 6 mnd. Så 200 ml kan regnes med i grøten hvis dere gir en porsjon om morningen og en på kvelden før leggetid. Hvis babyen er veldig gira på å smake på din mat, eller begynner å smatte når du spiser, gir babyen tegn på at den er klar for mer fast føde i tillegg til mme. Bare å prøve seg frem om dere ønsker det. De kan fint spise kokte grønnsaker og kjøtt (kylling, svin, storfe, fisk osv) når de er 6 mnd. Bare pass på at maten ikke saltes, eller har mye salt i seg. Gi smokk istedenfor melk på natta om du vil slutte med nattammingen. Hvis babyen aksepterer det, så er melken på natten kun vane og kan kuttes ut. Hvis babyen ikke aksepterer så får dere kanskje vente litt, og prøve å fase det ut med mer mat på dagtid. 

Anonymkode: 49d73...b98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man skal ikke gjøre det, man kan gjøre det. Det går helt fint å vente til 6 mnd også, selv om babyen får mme. Man må ikke gi mosmat eller smoothie (dog håper jeg du mener hjemmelaget?). 

For å unngå et kresent barn ville jeg droppet mosmat generelt, for øvrig. 

Det er bare tull. Man får ikke kresne barn av å gi mos. 

Anonymkode: 952a2...507

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Baby på 6 mnd skal vel bare daglig bli introdusert for mat. Så ville ha lagt inn et par skjeer med baby grøt. Obs unngå søtsmak i stor grad. Også øker du mengden etter son ungen begynner å lære seg å spise grøten og like det bedre

Anonymkode: 06e27...37b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare tull. Man får ikke kresne barn av å gi mos. 

Anonymkode: 952a2...507

Ikke nødvendigvis, nei, men sjansen er større ved mos enn mat i sin faktiske form. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kl 8; 180-200 ml mme

Kl 12; 180-200 ml mme

Kl 15-16; 180-200 ml mme

Kl 18: grøt av 1 dl vann

Kl 19: 30-120 ml mme på senga 

På natta er det 1-2 flasker med 120-180 ml mme. Et av måltidene jobber vi med at skal bli fast føde (grønnsaker). 
Går veldig godt opp i vekt, og nødvendighet av mat på natt er nok der ikke. Men baby får, det får gå naturlig vekk av seg selv med kanskje mer fast føde?

Babyen min blir 6 mnd om noen uker, og hun ammes til mer eller mindre nøyaktig samme tidene som din, og 2-3 amminger på natt. I tillegg spiser hun en liten porsjon grøt til frokost(lager heller litt for mye enn for lite, men måltidet stopper når jeg ser på henne det er nok), og en-en og en halv isbitterningporsjon hjemmelaget grønnsaksmos (potet, søtpotet, gulrot og morsmelk) til middag. Har tenkt å begynne å servere litt grøt til kvelds også, men det har vært nok til overs av middagen, så tror det holder foreløpig. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (10 timer siden):

Babyen min blir 6 mnd om noen uker, og hun ammes til mer eller mindre nøyaktig samme tidene som din, og 2-3 amminger på natt. I tillegg spiser hun en liten porsjon grøt til frokost(lager heller litt for mye enn for lite, men måltidet stopper når jeg ser på henne det er nok), og en-en og en halv isbitterningporsjon hjemmelaget grønnsaksmos (potet, søtpotet, gulrot og morsmelk) til middag. Har tenkt å begynne å servere litt grøt til kvelds også, men det har vært nok til overs av middagen, så tror det holder foreløpig. 🙂

Ok! Takk for svar. Er trygg på at baby får nok, men vil jo gjerne ha vekk flaska på natt. Baby ønsker også alt vi spiser. Så er et kav m alle måltid 😅 en liten skje smaksprøve er ikke nok. Så får vel bare øke fast føde. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2022 den 22.19):

Det skulle vi også ved 4 mnd. Fikk morsmelk. Dette tipset/rådet kommer veldig ann på helsestasjonen.

Anonymkode: 6e940...166

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...