Gå til innhold

Hund 8 år - tur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hunden min på 8 år har begynt å gå saktere på turene våre, og han er ikke like interessert i tur som før. Sover i tillegg mer, og virker mer trøtt.  Er dette normalt? Han spiser godt og elsker å leke med ball i skogen feks.

Burde jeg bestille en time til vetrinær? eller er dette normalt for en 8 år gammel hund? Tenker om det kan være smerter i leddene elns. Han går regelmessig til vetrinær for tannsjekk.

Anonymkode: fd1b7...562

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være varmen?

Det er jo normalt at en seniorhund blir slappere, roligere og har litt mindre lyst til ting. Men det ville vel absolutt vært greit å tatt en sjekk med blodprøver osv hos veterinær for å utelukke eventuelle ting som kan være galt. Men tror ikke du bør bekymre deg veldig  med tanke på at han spiser godt og leker i hagen osv. 🥰

Anonymkode: 576bb...13d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være varmen?

Det er jo normalt at en seniorhund blir slappere, roligere og har litt mindre lyst til ting. Men det ville vel absolutt vært greit å tatt en sjekk med blodprøver osv hos veterinær for å utelukke eventuelle ting som kan være galt. Men tror ikke du bør bekymre deg veldig  med tanke på at han spiser godt og leker i hagen osv. 🥰

Ja det kan være varmen. Når det er varmt så passer jeg på at vi går langs stranden feks sånn at han kan bade. Det elsker han. I dag har det ikke vært så varmt men han henger på en måte etter på turene, spesielt når vi går på asfalt. Nesten som at han synes det er kjedelig. Da vil han heller være på fjellet eller i skogen og leke.

Takk for svar. Jeg kan nevne det for vetrinæren ved neste tannsjekk kanskje. Han er jo trossalt 8 år, så burde vel ikke forvente energien til en 2 åring men, bare en bekymret høenmor her. :P Tusen takk igjen. ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på individet, og rase. Noen raser er Senior hund når de er 8, mens andre ikke er det før noen år senere. 

Anonymkode: 85071...717

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta gjerne hunden med til veterinær for en generell helsesjekk. Kanskje hunden begynner å kjenne på årene, men med litt eldre hunder så er det greit å ta en sjekk når de endrer adferd.

Om hunden er frisk og rask, kanskje dere kan endre de daglige turene litt om han synes det er kjedelig å gå i nabolaget? Ta med maten hans og strø litt her og der mens dere går, så han får brukt nesen

Anonymkode: 31a6a...786

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det kan være varmen. Når det er varmt så passer jeg på at vi går langs stranden feks sånn at han kan bade. Det elsker han. I dag har det ikke vært så varmt men han henger på en måte etter på turene, spesielt når vi går på asfalt. Nesten som at han synes det er kjedelig. Da vil han heller være på fjellet eller i skogen og leke.

Takk for svar. Jeg kan nevne det for vetrinæren ved neste tannsjekk kanskje. Han er jo trossalt 8 år, så burde vel ikke forvente energien til en 2 åring men, bare en bekymret høenmor her. :P Tusen takk igjen. ☺️

Du får følge med og kjenne på magefølelsen. Det er jo heller ikke unormalt at leddene blir slitt og kan gjøre vondt osv. som du selv nevner. Krysser fingrene for at alt er okei😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har endret adferd på tur, nok til at du reagerer, så kan det jo være verdt å sjekke opp. Spesielt hvis det har gått en lengre periode. Som andre sier, hvis det har vært veldig varmt hos dere, så kan jo den ha en innvirkning. 

Har selv en på 12 år av liten rase, og han henger fortsatt veldig godt med og er super ivrig når han skal trene. 

Anonymkode: 8072e...346

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

elsker å leke med ball i skogen

😍😍😍

Er nok helt frisk!

Men hunder blir veldig varme om sommern med all den pelsen.

Anonymkode: 8cf3a...8f7

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig, men ta en helsesjekk hos dyrlegen like vell! 

Anonymkode: 572e6...728

Skrevet

All endring i atferd og allmentilstand bør sjekkes hos veterinær. Better safe than sorry 😊

• Nyttig 1
Skrevet

Hvilken rase er dette? Husk at store og tunge raser eldes fortere og får lettere problemer med rygg og ledd. 8 år er gammelt for en Grand Danois, men ikke for en Jack Russell, bare for å ta noen eksempler.

Har den mye pels har nok varmen mye å si på energinivået.

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt en hjertesjekk hos vet og en gjennomgang av hunden hos fysioterapeut. Det er ingen automatikk i at en hund henger etter på tur bare fordi den er eldre, da er det sannsynligvis noe som plager den. Enten hjerte, ledd, muskelspenninger etc. Ser heller ikke på 8 år som gammelt med mindre du har en gigantrase. 11-åringen min løper fortsatt i hundre loddrett opp fjellsida.

Anonymkode: 206e5...330

Skrevet

Lurt med en sjekk hos dyrlegen ja. Nå skriver du ikke noe om rase, men om en av mine hadde begynt slik 8 år gammel hadde jeg blitt bekymret- for min rase er det tidlig å bli gammel. 

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gammelt innlegg dette her, men vil bare oppdatere dere i tilfelle andre opplever det samme. FIkk tatt röntgen og fikk påvist forkalkninger i rygg. Han har begynt med en injeksjon som han skal ha en gang i mnd. Det har hjulpet veldig og han er blitt den sprudlende hunden som han var tidligere. :)   hilsen ts

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gammelt innlegg dette her, men vil bare oppdatere dere i tilfelle andre opplever det samme. FIkk tatt röntgen og fikk påvist forkalkninger i rygg. Han har begynt med en injeksjon som han skal ha en gang i mnd. Det har hjulpet veldig og han er blitt den sprudlende hunden som han var tidligere. :)   hilsen ts

Så bra! Fort gjort å tenke at hunden "bare" begynner å bli gammel, men ofte ligger det noe mer bak som det er mulig å gjøre noe med :) 

Anonymkode: 206e5...330

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...