Gå til innhold

Luftmadrass i telt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen erfaren friluftsperson, men skal sove i telt i sommer. Har fått låne en tjukk luftmadrass, men så nevnte noen at dette ikke ville være nok. At jeg ville bli kald og måtte ha noe som isolerte? Er dette virkelig nødvendig på sommeren? Og hva kan i så fall brukes. Bør ikke være stort og tungt, da det også må fraktes og madrassen i seg selv egentlig tar for mye plass. 

Anonymkode: 25618...a5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville droppet luftmadrassen og gått for en sovepose

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ingen erfaren friluftsperson, men skal sove i telt i sommer. Har fått låne en tjukk luftmadrass, men så nevnte noen at dette ikke ville være nok. At jeg ville bli kald og måtte ha noe som isolerte? Er dette virkelig nødvendig på sommeren? Og hva kan i så fall brukes. Bør ikke være stort og tungt, da det også må fraktes og madrassen i seg selv egentlig tar for mye plass. 

Kjøp et billig liggeunderlag av typen som rulles sammen så er du sikret om det skulle gå hull på madrassen også. Finnes på biltema og europris bla. 

Anonymkode: 72132...65b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pakk med deg ullundertøy og ullklær og bruk dette som pysj. Funker fjell! Det KAN bli virkelig kaldt selv på sommeren.

Anonymkode: c0dd5...c0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig luftmadrass kan bli kaldt, siden det tjukke luftlaget kjøles ned av bakken, som igjen stjeler varme av deg.

Jeg har luftmadrass med fiber i, men den er ganske dyr.

Har du plass så legg noe isolerende under madrassen.

Anonymkode: 54e4f...7e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil bli kaldt å ligge på. Kroppsvarmen din klarer ikke å varme opp all lufta inne i en tykk luftmadrass.

Ville tatt med liggeunderlag eller kanskje ullteppe å ha over. Du trenger noe som isolerer.

Blir på samme måte som å sove i he hengekøye, uten noe ekstra under seg blir det overraskende kaldt fra undersiden i løpet av natten.

Anonymkode: 797b9...563

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker tykk luftmadrass i telt når vi ikke skal bære det langt (veier mye mere enn tynne). Bruker ullundertøy og tykt ullteppe over madrassen og har god sovepose. Lufta i madrassen kjøles ned av bakken så det blir fort kaldt hvis ikke man isolerer under eller over.

Anonymkode: 3f97a...3d3

• Liker 1
Gjest Muffin man
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oppblåsbar liggeunderlag funker fjell for min del. Lønner seg ikke å ta det billigste om du er kresen på komfort når du ligger.. Noe jeg er.

At det trekker fra bakken på sommern har jeg aldri hatt problem med. Selv steder hvor det er 2-3 grader om natta.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Pakk med deg ullundertøy og ullklær og bruk dette som pysj. Funker fjell! Det KAN bli virkelig kaldt selv på sommeren.

Anonymkode: c0dd5...c0b

Dette!

Muffin man skrev (6 minutter siden):

Oppblåsbar liggeunderlag funker fjell for min del. Lønner seg ikke å ta det billigste om du er kresen på komfort når du ligger.. Noe jeg er.

At det trekker fra bakken på sommern har jeg aldri hatt problem med. Selv steder hvor det er 2-3 grader om natta.

Du har kanskje underlag beregnet på turbruk og ikke en av de fra typ europris som ikke er «designet» for turbruk?

Anonymkode: 72132...65b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar. Å kjøpe inn noe er ikke aktuelt. Jeg er ikke en turperson og jeg orker ikke ha ting som ikke blir brukt liggende. Ullteppe har jeg ikke, men har fleece pledd. Kan dette funke? Ullundertøy kan jeg også pakke med. 

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilket telt dere har men om du snakker om vanlig turtelt og typisk oppblåsbar madrass man bruker innendørs så vil du ikke få plass. Verdt å sjekke opp i først.

Men som andre sier. Lufta inni madrassen blir fort kjølt ned av bakken. Så legg noe i mellom i det minste og kle deg godt.

Oppblåsbare underlag beregnet på tur kan ikke sammenlignes med oppblåsbare madrasser beregnet på innendørs bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...