Gå til innhold

Jeg er 35 år, singel, og må bestemme meg for om jeg vil ha barn alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 35 år. Fyller 36 i løpet høsten. Jeg er singel, og har heller ingen potensiell kjæreste i nærmeste fremtid. Føler litt skam og føler meg mislykket som ikke har funnet en partner. 

Så er det dette med barn. Jeg begynner jo nå å bli såpass gammel at dersom jeg ønsker barn må jeg gjennom prosessen alene. Men det er jo en ganske stor avgjørelse å ta, og det er utrolig vanskelig. 

Jeg vet ikke hva jeg vil. Men jeg må ta et valg. 

Hvilke tanker har dere rundt dette? Har dere selv vært gjennom denne avgjørelsen? Hvilket utfall fikk det? Gjennomgikk dere inseminasjon fra donor? Hvorfor, hvorfor ikke? Og hvordan gikk det i så fall? Eller kjenner noen som har gått gjennom det? 

Setter stor pris på alle svar. Dette er ikke tema jeg snakker med familie og venner om, ikke enda hvertfall. 

Anonymkode: 23fbd...8c6

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller valgt ut en mann å bli sammen med og få barn med.

Å oppdra et barn alene er veldig mye tøffere enn når man er 2. All levering og henting i barnehagen alene. All kjøring til fritidsaktiviteter alene. All leksehjelp alene. Kun 1 inntekt. Aldri dra noen steder på kveldstid. Osv.

Du kan kanskje ikke velge akkurat den mannen du ville valgt om du kunne velge fritt blant alle menn, men er det virkelig bedre å oppdra et barn alene?

Anonymkode: 4881d...e4a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle er skapt for forhold. Noen ganger er det faktisk bedre å få barn alene enn med noen en ikke føler seg komfortabel med.

https://www.babyverden.no/familie-2/alenemor/velger-a-vare-alenemor/

PS. Kirsti Bergstø er en alenemor og hun sitter på Stortinget, noe som er en ekstremt krevende jobb. Likevel valgte hun å få barn alene. Det er faktisk fullt mulig å klare å gjøre den jobben alene.

Det er en myte at en er avhengig av å ha en mann for å kunne få barn.

Anonymkode: df94f...768

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville heller valgt ut en mann å bli sammen med og få barn med....

Du kan kanskje ikke velge akkurat den mannen du ville valgt om du kunne velge fritt blant alle menn, men er det virkelig bedre å oppdra et barn alene?

Hvordan gjør man det? Velger ut en ramdom, barneglad mann liksom? 

Anonymkode: aab4e...c02

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan gjør man det? Velger ut en ramdom, barneglad mann liksom? 

Jeg tror du forstod hva jeg mente. Enten det er en mann fra tinder eller en single mann i omgangskretsen, eller på en hvilken som helst annen arena

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du forstod hva jeg mente. Enten det er en mann fra tinder eller en single mann i omgangskretsen, eller på en hvilken som helst annen arena

Som plutselig er en psyko og som må ha samvær med barnet. Du vet, det er mange personer der ute som er en snill og god person i 1-2 år og plutselig blir en ekstremt skummel drittsekk. Hvor lenge skal ts kjenne denne mannen før de lager barn? 

Hvis jeg var såpass i tankeprosessen der jeg ville vite hvordan andre har gjort prosedyren så ønsker jeg faktisk barn og ikke vil bli barnløs. Så jeg ville begynt å fokusere på prosessen med å være alenemamma og undersøkt alt det. For det at du lurer på om du skal eller ikke skal ha barn tror jeg du er ferdig med Ts? :)

Anonymkode: dbf1f...e40

• Liker 8
Skrevet

Jeg har ikke erfaring fra dette selv, men kjenner 2 damer som har fått barn m donor, uten far. Det er en vanskelig beslutning, men alternativet kan være at det blir for seint hvis man skal vente på en potensiell far. Det viktigste rådet, basert på det mine venner har sagt, er at det er lurt å ha et nettverk rundt seg, ha støttespillere som man er åpne med underveis i prosessen. Tenk over hvem som evt kan være en ressurs når barnet er født. Hvis du tar kontakt med en fertilitetsklinikk vil du nok få god hjelp Det første du bør gjøre er å uansett ta en sjekk for å finne ut sånn ca hvor fruktbar du er/ hvor lenge du kan vente. En ultralydundersøkelse av eggstokkene og et par blodprøver gir en pekepinn på hvor lang tid du har på å bestemme deg.  Så midt råd er å aller først bestille en time for utredning og samtale m en gynekolog om prosessen. Skjønner at dette ikke er et enkelt valg, men det er enklere å finne en bra mann etter et evt donorbarn er født i stedet for å stresse med å finne en mann som kan gjøre deg gravid. En bra mann vil ta både deg og barnet, når han dukker opp!  Lykke til❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å fryse eggene i første omgang? Kjenner to som har fått barn med donor og begge er sykepleiere i turnusyrke, det har fungert bra og ingen av dem har angret. De var dog 40 og visste at det er nå eller aldri

Anonymkode: d4d5c...1a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv fått barn alene (bf stakk av). Jeg vet det er veldig individuelt, men for min del gikk det greit, men hadde god støtte i foreldrene mine (og var voksen). Har også en nær slektning som fikk barn alene med donor. Hun gjorde det lovlig sent, tror det også er eggdonasjon involvert, så jeg ville nok heller gjort det innen 1-2 år om jeg var deg. Gi deg selv litt tid til å møte noen, men sett en tidsfrist.

Det tar tid før det klaffer, så skal det avklares om han vil ha barn, i så fall - vil han ha det med deg? Så skal man helst date en stund, kanskje bo sammen en stund, plutselig er man 38-39 (siden du sier det ikke er noe. på radaren en gang, tar jo litt tid å finne noen også) og det begynner å haste. Om det da i tillegg skjærer seg så løper tiden fort ut.

Anonymkode: 74cd5...7e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor sæden skal komme fra er ditt minste problem. Øsnker du barn så gjør det. Har du penger så reis til Danmark. Har du ikke penger så finn en tilfeldig mann. Ønsker du han ikke i livet så ikke fortell han at du tar sæden hans. Det er opp til deg og bare fantasien setter grenser.

Og du har vel familie og venner rundt deg? Så du kommer ikke til å måtte gå gjennom graviditeten alene.

Anonymkode: efa28...126

• Liker 2
Skrevet

Ville vært litt skeptisk til anonym donor siden personlighet i stor grad er arvelig og mye ikke står i offentlige helsejournaler. Ville heller funnet en venn av en venn etc som man vet personligheten til. Da vet man også om besteforeldrene eller foreldrene har noen sykdommer barnet kan være disponert for.

Så har man alternativene mellom å finne en mann som ikke vil ha noe med ungen å gjøre og en som vil være far på deltid. Man må tross alt ikke være sammen. Nesten halvparten av barn har skilte foreldre uansett.

Jeg skal donere sperm til eksen min og kjæresten hennes når den tid kommer. Da vet de litt mer hva de får.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor sæden skal komme fra er ditt minste problem. Øsnker du barn så gjør det. Har du penger så reis til Danmark. Har du ikke penger så finn en tilfeldig mann. Ønsker du han ikke i livet så ikke fortell han at du tar sæden hans. Det er opp til deg og bare fantasien setter grenser.

Og du har vel familie og venner rundt deg? Så du kommer ikke til å måtte gå gjennom graviditeten alene.

Anonymkode: efa28...126

Det med å finne en tilfeldig mann er helt hårreisende! Fy f så stygt gjort! Stakkars menn som plutselig har barn de ikke engang vet eksisterer, og de har ingenting de skulle sagt.. Nei vettu meg hva, oppegående mennesker gjør ikke slikt, og velger man å få barn alene så finner man noen som er villig til å delta i å gi fra seg spermen sin, eller betaler for en spermdonor! 

Anonymkode: 9a69c...11e

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like gammel som deg men har enda ikke gitt opp håpet på å finne en mann. :) jeg har donor muligheten som backup, og planlegger kanskje litt smått for meg selv... Men det kommer ikke til å skje med det første nei. 

Anonymkode: 9e344...095

AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal gå for donor om du ikke kan la være. lyst skal du ha på barn.
Ikke få barn av den grunn at du i tilfelle du kommer til å angre. For du kan jammen komme til å angre på at du valgte å få det også. Du vil være "alene" med graviditeten og et nyfødt barn. Ingen andre vil ha aksjer i det på samme måte som du. Tror det kan være tøft. Og siden slitet som kommer. Hør etter på folk som har barn. Det er stort sett klaging. 
Jeg tenker, sats på å finn en mann. Om ikke det lykkes før dine egg er for gamle, så fyll livet med annet innhold. 
Har ei venninne som fikk donorbarn. Hun hadde ekstremt lyst på barn. Var besatt. Nå er barnet kommet og blitt noen år - fortsatt mest klaging. Dyrt, syke barn, sliten, søvunderskudd, aldri sosial, ikke tid til å handle klær osv osv..

Anonymkode: 9e6d3...473

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ei venninne som fikk donorbarn. Hun hadde ekstremt lyst på barn. Var besatt. Nå er barnet kommet og blitt noen år - fortsatt mest klaging. Dyrt, syke barn, sliten, søvunderskudd, aldri sosial, ikke tid til å handle klær osv osv..

Anonymkode: 9e6d3...473

Som med de fleste mødre, med andre ord? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange ønsker nok ikke å høre dette, men barn trenger en farsfigur - i det minste sjansen til å ha en. Barn er ikke en menneskerettighet, og absolutt ikke noe man skaffer seg for å bøte på egen ensomhet eller fordi man ikke orker å legge inn innsatsen i å finne en god mann. 

Du er ikke for gammel enda 😊

Anonymkode: f0fac...4a4

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mange ønsker nok ikke å høre dette, men barn trenger en farsfigur....

Anonymkode: f0fac...4a4

Denne formaningen er mer passende å komme med til menn. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Få deg barn med et homofilt par. Så har du noen å dele byrdene med og gledene med.

Anonymkode: 64a06...93e

• Liker 5
Skrevet

Kanskje du er for kresen når det kommer til menn.

Du trenger noen som kan passe på deg og ta seg av babyen så du får hvile.

AnonymBruker
Skrevet

Ble venn med en mann og ha sex med han. Si at du kan bli gravid om han kommer i deg og at du vil at han skal komme i deg. Ikke lur en mann. Har du funnet rette typen så tar han på seg ansvar for barnet selv om dere ikke bor sammen.

Anonymkode: c99db...67c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...